dokončit zcela nový balíček 1 000 000 fotografií na plných 100 procent !
Nedostižná hranice 4 000 000 fotografií se února 2026 už nedožije...

Vektor
Z Multimediaexpo.cz
Vektor představuje ve fyzice a vektorovém počtu veličinu, která má kromě velikosti i směr. Tím se liší od obyčejného čísla, neboli skaláru, které má pouze velikost.
Příkladem vektoru je síla — má velikost a směr, a více sil se skládá dohromady podle zákona o skládání sil - rovnoběžníkového pravidla. Vektory se ve fyzice obvykle popisují pomocí souřadnic, které ovšem závisí na volbě souřadnicových os.
V matematice je někdy definován vektor jako uspořádaná n-tice prvků (typicky čísel), označovaných jako složky (též komponenty) vektoru. Obecněji se vektor dá chápat jako abstraktní prvek vektorového prostoru. Prvek vektorového prostoru se dá v různých souřadnicích vyjádřit různými n-ticemi, které se však považují za ten samý vektor.
Počet složek vektoru souvisí s dimenzí vektorového prostoru.
Obsah[skrýt] |
Definice
Neformálně je vektor veličina charakterizovaná velikostí (v matematice číslem, ve fyzice počtem jednotek) a směrem. Často je reprezentovaná graficky jako šipka. Příkladem je „Pohyb na sever rychlostí 90 km/hod“ nebo „Přitahován ke středu Země silou 70 newtonů“.
Ve fyzice se vektory obvykle zapisují v souřadnicích. Aby byl vektor dobře definován, požaduje se následující vlastnost: jestliže si zvolím novou souřadnicovou soustavu a měřím body v prostoru v novém souřadném systému, pak souřadnice vektoru se změní podle stejného vzorce jak souřadnice bodů v prostorů. Tato vlastnost se nazývá invariance vůči změně souřadnic. Tedy jestliže systém souřadnic podstoupí lineární transformaci popsanou vztahem
,
kde
Pravý a axiální vektor
Jako pravý vektor označujeme takovou vektorovou veličinu, která se dá nějakým způsobem měřit nebo počítat za předpokladu pevně zvolené ortonormální souřadnicové soustavy a když se podle stejných pravidel změří nebo spočte v souřadnicové soustavě, která je vůči původní otočená nebo zrcadlená, vyjde nám „stejný“ vektor (t.j. jeho souřadnice se vůči původním změnily podle stejného vzorce než souřadnice bodů v prostoru). Při zrcadlení os tedy pro pravý vektor platí
kde
Matematicky se dá axiální vektor definovat jako prvek druhé vnější mocniny prostoru (v dimenzi 3), resp. obecněji jako prvek (n-1)-ní vnější mocniny
Reprezentace vektoru
Symboly pro vektory jsou obvykle tištěny tučně, jako a; to je také konvence použitá v této encyklopedii. Mezi další zvyklosti označování patří

Zde bod A se nazývá báze nebo počátek; bod B se nazývá hlava, vrchol, koncový bod, nebo cíl. Délka šipky představuje velikost vektoru, směr šipky představuje směr vektoru.
Vektory jsou také často vyjadřovány pomocí svých složek, např.
S výhodou se využívá faktu, že při obecných transformacích souřadnic se vektory transformují stejně jako parciální derivace - pomocí řetízkového pravidla.
Operace s vektory
Sčítání vektorů
Pro dva vektory
Násobení vektoru číslem
Pro libovolný vektor
.
Součin vektorů
Součin vektorů lze definovat různým způsobem. Používané součiny vektorů jsou
Vlastnosti vektorových operací
Mějme vektory
Pro sčítání dvou vektorů platí asociativní zákon, tzn.
Platí také asociativní zákon pro násobení číslem, tedy
Dále platí distributivní zákony
Existuje nulový vektor
Ke každému vektoru
Pokud
Za lineární kombinaci dvou vektorů
Dva lineárně závislé vektory označujeme jako kolineární (rovnoběžné). Jsou-li dva vektory lineárně závislé, je jeden z nich násobkem druhého, oba tedy určují stejný směr v prostoru a jsou tedy rovnoběžné. Vektorový součin dvou kolineárních vektorů v
Dále tzv. Lagrangeova identita
Speciálním případem Lagrangeovy identity je vztah
Dalšími často užívanými vztahy jsou
Invariance operací
Sčítání vektorů je invariantní vůči všem lineárním zobrazením, t.j.
Další vektorové operace
Operace na vektorech:
Druhy vektorů
Jednotkový vektor
Jednotkovým vektorem označujeme vektor e s jednotkovou normou, tzn.
Nulový vektor
Nulový vektor
Tečný vektor
Je vektor vyskytující se na varietách, který má počátek (t.j. pevný bod, z kterého vychází) a určuje rychlost pohybujícího se objektu, který daným bodem prochází. (Formálně se definuje tak, že hladké funkci přiřadí příslušnou směrovou derivaci). Ve fyzice se často pracuje s vektorovými poli na varietách.
Hermiteovsky sdružený vektor
Vektor je obvykle vyjadřován jako sloupec s komponentami
Hermiteovské sdružení představuje aplikaci transpozice a komplexního sdružení, čímž získáme hermiteovsky sdružený vektor se složkami
Související články
- Vektorový prostor
- Vektorové pole
- Vektorový počet
- Vektorový součin
- Vektorová grafika
- Skalár
- Tenzor
- Čtyřvektor
- Diracova notace
- Souřadnicový zápis vektorů
[zobrazit] Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|