V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Trojúhelníkové číslo

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Aktualizace)
m (Nahrazení textu „</math>“ textem „\)</big>“)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:First six triangular numbers.png|thumb|240px|Z počtů bodů daných trojúhelníkovými čísly lze sestavit [[trojúhelník]]ové obrazce]]
[[Soubor:First six triangular numbers.png|thumb|240px|Z počtů bodů daných trojúhelníkovými čísly lze sestavit [[trojúhelník]]ové obrazce]]
'''Trojúhelníkové číslo''' je v [[matematika|matematice]] [[sčítání|součet]] ''n'' [[přirozené číslo|přirozených čísel]] od 1 do ''n''.
'''Trojúhelníkové číslo''' je v [[matematika|matematice]] [[sčítání|součet]] ''n'' [[přirozené číslo|přirozených čísel]] od 1 do ''n''.
-
<math>
+
<big>\(
T_n= 1+2+3+ \dotsb +(n-1)+n = \frac{n(n+1)}{2} = \frac{n^2+n}{2} \overset{\underset{\mathrm{def}}{}} {=} {n+1 \choose 2}
T_n= 1+2+3+ \dotsb +(n-1)+n = \frac{n(n+1)}{2} = \frac{n^2+n}{2} \overset{\underset{\mathrm{def}}{}} {=} {n+1 \choose 2}
-
</math>
+
\)</big>
Jak je vidět z pravého konce tohoto vzorce, každé trojúhelníkové číslo je zároveň [[kombinační číslo|kombinačním číslem]].
Jak je vidět z pravého konce tohoto vzorce, každé trojúhelníkové číslo je zároveň [[kombinační číslo|kombinačním číslem]].

Aktuální verze z 14. 8. 2022, 14:54

Z počtů bodů daných trojúhelníkovými čísly lze sestavit trojúhelníkové obrazce

Trojúhelníkové číslo je v matematice součet n přirozených čísel od 1 do n. \( T_n= 1+2+3+ \dotsb +(n-1)+n = \frac{n(n+1)}{2} = \frac{n^2+n}{2} \overset{\underset{\mathrm{def}}{}} {=} {n+1 \choose 2} \)

Jak je vidět z pravého konce tohoto vzorce, každé trojúhelníkové číslo je zároveň kombinačním číslem.

Posloupnost trojúhelníkových čísel v OEIS) pro n = 1, 2, 3… je: [1]

1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36, 45, 55, ...

Jeden z prvních, kdo používal trojúhelníková čísla, byl Karl Friedrich Gauss (1777 – 1855), který je použil ve škole, když mu bylo devět let. Učitel žákům udělil práci, ve které měli počítat 1+2+3+…+1000.

Po chvíli se Karl Gauss přihlásil se správným řešením. Udělal to tak, že vypočítal 1000·1001:2 = 500500.

Reference

  1. Posloupnost A000217 v databázi On-Line Encyclopedia of Integer Sequences.

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Trojúhelníkové číslo