V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Panther

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (+ Vylepšení)
(+ VIDEO)
Řádka 1: Řádka 1:
{{Bojové vozidlo  
{{Bojové vozidlo  
-
|     Jméno= Panther D
+
| Jméno= Panther D
-
|     image= [[Soubor:Bundesarchiv Bild 183-H26258, Panzer V 'Panther'.jpg|250px]]
+
| image= [[Soubor:Bundesarchiv Bild 183-H26258, Panzer V 'Panther'.jpg|250px]]
-
|     titulek= Nový Panther se přesouvá na frontu (1943)
+
| titulek= Nový Panther se přesouvá na frontu (1943)
-
|     posádka= 5
+
| posádka= 5
-
|     délka= 6,9 m  
+
| délka= 6,9 m  
-
|     šířka= 3,4 m
+
| šířka= 3,4 m
-
|     výška= 3,0 m
+
| výška= 3,0 m
-
|     hmotnost= 44,8 tun
+
| hmotnost= 44,8 tun
-
|     pancíř= 100 mm
+
| pancíř= 100 mm
-
|   hl. zbraň= 75mm [[Tankový kanón|kanón]] Kw.K.42 L/70
+
| hl. zbraň= 75mm [[Tankový kanón|kanón]] Kw.K.42 L/70
|  sek. zbraně= 2x 7,92 mm [[MG-34]]  
|  sek. zbraně= 2x 7,92 mm [[MG-34]]  
-
|       motor= V-12 [[Benzín]]ový motor<br />Maybach HL230P30  
+
| motor= V-12 [[Benzín]]ový motor<br />Maybach HL230P30  
|  síla motoru= 520 kW (700 hp)
|  síla motoru= 520 kW (700 hp)
-
|   suspension= torzní tyče prokládané<br />silničními koly
+
| suspension= torzní tyče prokládané<br />silničními koly
-
|max. rychlost= 46 km/h
+
| max. rychlost= 46 km/h
-
|     pw_ratio= 16 hp/tunu
+
| pw_ratio= 16 hp/tunu
-
|       dojezd= 250 km  
+
| dojezd= 250 km  
}}'''Panzerkampfwagen V Panther''' ('''SdKfz 171''') byl německý střední [[tank]] produkovaný v letech [[1942]]–[[1945]]. Celkem bylo vyprodukováno téměř 6&nbsp;000&nbsp;kusů.
}}'''Panzerkampfwagen V Panther''' ('''SdKfz 171''') byl německý střední [[tank]] produkovaný v letech [[1942]]–[[1945]]. Celkem bylo vyprodukováno téměř 6&nbsp;000&nbsp;kusů.
Řádka 22: Řádka 22:
== Vznik a vývoj ==
== Vznik a vývoj ==
-
Vývoj tanku Panter začal v důsledku zkušeností [[wehrmacht|německé armády]] na [[Východní fronta 1941-1945|východní frontě]]. Tam německé tanky narazily na sovětské střední tanky [[T-34]] a těžší [[KV-1]], které německé „Panzery“ v mnoha ohledech převyšovaly. Ani později nasazený [[Panzerkampfwagen IV|Pz IVF]] s [[tankový kanón|dlouhým kanónem]] si v boji s protivníky vítězstvím nemohl být jistý. Německé tanky byly v porovnaní se sovětskou technikou slabě [[pancéřování|pancéřované]], navíc jejich pancíř byl hlavně nýtovaný a pancéřové plechy byly skoro kolmé, což velmi snižovalo jejich [[balistika|balistickou]] odolnost.
+
Vývoj tanku Panter začal v důsledku zkušeností [[wehrmacht|německé armády]] na [[Východní fronta (druhá světová válka)|východní frontě]]. Tam německé tanky narazily na sovětské střední tanky [[T-34]] a těžší [[KV-1]], které německé „Panzery“ v mnoha ohledech převyšovaly. Ani později nasazený [[Panzerkampfwagen IV|Pz IVF]] s [[tankový kanón|dlouhým kanónem]] si v boji s protivníky vítězstvím nemohl být jistý. Německé tanky byly v porovnaní se sovětskou technikou slabě [[pancéřování|pancéřované]], navíc jejich pancíř byl hlavně nýtovaný a pancéřové plechy byly skoro kolmé, což velmi snižovalo jejich [[balistika|balistickou]] odolnost.
Vývojem nového středního tanku byla pověřena firma MAN v čele s hlavním konstruktérem Ing. Paulem Wiebickim. Ta už 17 týdnů po začátku práce na projektu vyrobila [[3. únor]]a [[1942]] první prototyp tanku Panther. Nový tank byl poháněný motorem [[Maybach]] HL 210P45 s výkonem 475 kW. Trup a věž měly svařovanou konstrukci z [[ocel]]ových plátů. Věž s šestiúhelníkovým půdorysem byla umístěna v blízkosti [[těžiště]], otáčela se spolu se sedadly posádky, buď [[hydraulika|hydraulicky]], nebo v případě selhání ručně. V zadní části pancéřování věže byl kruhový únikový otvor. Na vrchu byly umístěny [[periskop]]y, ventilátor a velitelská věžička. Boky věže měly sílu 45 mm, čelo 80 až 100 mm. Boční a čelní stěny trupu byly chráněny pancířem o síle 40 mm, čelní stěna 80 mm. Dno korby a vrch věže měly sílu 16 mm. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, z napínacího a hnacího kola v dvou řadách. Pásy se skládali z 86 článků a jejich šířka byla 660 mm. Tank byl kvalitně odpružený a na tu dobu poskytoval velký komfort. Výzbroj tvořil 75mm kanón [[7,5 cm KwK 42]] vybavený úsťovou brzdou a dva [[kulomet]]y [[MG 34]] nebo [[MG 42]].
Vývojem nového středního tanku byla pověřena firma MAN v čele s hlavním konstruktérem Ing. Paulem Wiebickim. Ta už 17 týdnů po začátku práce na projektu vyrobila [[3. únor]]a [[1942]] první prototyp tanku Panther. Nový tank byl poháněný motorem [[Maybach]] HL 210P45 s výkonem 475 kW. Trup a věž měly svařovanou konstrukci z [[ocel]]ových plátů. Věž s šestiúhelníkovým půdorysem byla umístěna v blízkosti [[těžiště]], otáčela se spolu se sedadly posádky, buď [[hydraulika|hydraulicky]], nebo v případě selhání ručně. V zadní části pancéřování věže byl kruhový únikový otvor. Na vrchu byly umístěny [[periskop]]y, ventilátor a velitelská věžička. Boky věže měly sílu 45 mm, čelo 80 až 100 mm. Boční a čelní stěny trupu byly chráněny pancířem o síle 40 mm, čelní stěna 80 mm. Dno korby a vrch věže měly sílu 16 mm. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, z napínacího a hnacího kola v dvou řadách. Pásy se skládali z 86 článků a jejich šířka byla 660 mm. Tank byl kvalitně odpružený a na tu dobu poskytoval velký komfort. Výzbroj tvořil 75mm kanón [[7,5 cm KwK 42]] vybavený úsťovou brzdou a dva [[kulomet]]y [[MG 34]] nebo [[MG 42]].
Řádka 49: Řádka 49:
== Velká Galerie ==
== Velká Galerie ==
-
* '''[[:Kategorie:Bundesarchiv Panzerkampfwagen V|115 fotografií tanku Panther]]'''
+
* '''[[:Kategorie:Bundesarchiv Panzerkampfwagen V|Mnoho fotografií tanku Panther]]'''
== YouTube ==
== YouTube ==
{| border="4" width="442" align="left"
{| border="4" width="442" align="left"
-
|  {{#widget:YouTube|id=73-zbQAZcQ0}}
+
|  {{#widget:YouTube|id=gkiOrwJRfQo}}
|- align="center"
|- align="center"
-
| '''Panther Panzer – Tribute To The #1'''  
+
| '''Dokument o PzKpfw V Panther (CZ)'''  
|}
|}
-
{| border="4" width="442" align="right"
+
{| border="4" width="442" align="left"
-
|  {{#widget:YouTube|id=0o4wkOHAOYQ}}
+
|  {{#widget:YouTube|id=GZVqedunsjU}}
|- align="center"
|- align="center"
-
| '''Panzerkampfwagen V Panther Ausf G (anglicky)'''  
+
| '''Sd Kfz 171 Panther Legende'''  
|}
|}
<br style="clear: both;" />
<br style="clear: both;" />

Verze z 24. 11. 2019, 20:41

Panther D
Bundesarchiv Bild 183-H26258, Panzer V 'Panther'.jpg
Nový Panther se přesouvá na frontu (1943)
Základní charakteristika
Posádka 5
Délka 6,9 m
Výška 3,0 m
Šířka 3,4 m
Hmotnost 44,8 tun
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 100 mm
Hlavní zbraň 75mm kanón Kw.K.42 L/70
Sekundární zbraň 2x 7,92 mm MG-34
Pohon a pohyb
Pohon V-12 Benzínový motor
Maybach HL230P30
520 kW (700 hp)
Odpružení torzní tyče prokládané
silničními koly
Poměr výkonu 16 hp/tunu
Dojezd 250 km

Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171) byl německý střední tank produkovaný v letech 19421945. Celkem bylo vyprodukováno téměř 6 000 kusů.

Panther představoval německou reakcí na ruský tank T-34. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 7,5 cm KwK 42 L/70, tento náskok však byl brzy z velké části dohnán novou verzí jeho ruského protějšku T-34/85.

Obsah

Vznik a vývoj

Vývoj tanku Panter začal v důsledku zkušeností německé armády na východní frontě. Tam německé tanky narazily na sovětské střední tanky T-34 a těžší KV-1, které německé „Panzery“ v mnoha ohledech převyšovaly. Ani později nasazený Pz IVF s dlouhým kanónem si v boji s protivníky vítězstvím nemohl být jistý. Německé tanky byly v porovnaní se sovětskou technikou slabě pancéřované, navíc jejich pancíř byl hlavně nýtovaný a pancéřové plechy byly skoro kolmé, což velmi snižovalo jejich balistickou odolnost.

Vývojem nového středního tanku byla pověřena firma MAN v čele s hlavním konstruktérem Ing. Paulem Wiebickim. Ta už 17 týdnů po začátku práce na projektu vyrobila 3. února 1942 první prototyp tanku Panther. Nový tank byl poháněný motorem Maybach HL 210P45 s výkonem 475 kW. Trup a věž měly svařovanou konstrukci z ocelových plátů. Věž s šestiúhelníkovým půdorysem byla umístěna v blízkosti těžiště, otáčela se spolu se sedadly posádky, buď hydraulicky, nebo v případě selhání ručně. V zadní části pancéřování věže byl kruhový únikový otvor. Na vrchu byly umístěny periskopy, ventilátor a velitelská věžička. Boky věže měly sílu 45 mm, čelo 80 až 100 mm. Boční a čelní stěny trupu byly chráněny pancířem o síle 40 mm, čelní stěna 80 mm. Dno korby a vrch věže měly sílu 16 mm. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, z napínacího a hnacího kola v dvou řadách. Pásy se skládali z 86 článků a jejich šířka byla 660 mm. Tank byl kvalitně odpružený a na tu dobu poskytoval velký komfort. Výzbroj tvořil 75mm kanón 7,5 cm KwK 42 vybavený úsťovou brzdou a dva kulomety MG 34 nebo MG 42.

Zimmeritem pokrytý Panther Ausführung G /SdKfz 171
Vyřazený Panther v Kolíně

Zkoušky prototypu se realizovali na zkušebním polygónu Berka v durynském Eisenachu. Už v červnu 1942 vydal ministr hospodářství Třetí říše Albert Speer pokyn na výrobu 250-kusové série v závodech Man, Daimler-Benz, Henschel a MNH. První sériové stroje k útvarům přišly v lednu 1943.

Sériově vyráběné

  • Panther D1
  • Panther D2
  • Panther A
  • Panther G

Plánované

  • Panther F
  • Panther II

Modifikace tanku

Bojové nasazení

V polovině roku 1943 sloužilo v německých jednotkách asi 340 Pantherů. Ty byly poprvé nasazeny v bitvě u Kurska, ovšem stalo se tak příliš brzy, bez řádného odzkoušení a odstranění dětských nedostatků, takže jejich výkon zůstal hluboko za očekáváním, mnoho strojů odpadlo pro technické obtíže (v průběhu několika dnů bylo ztracenou 150 tanků). Po doladění některých obtíži se Panther stal jedním z nejlepších strojů války, ovšem německý průmysl jich nebyl schopen vyprodukovat dostatečné množství. Od druhé poloviny roku 1943 se Panthery začaly skutečně osvědčovat. Například divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v několikadenním boji s dvěma sovětskými tankovými prapory zničil 265 tanků, při ztrátě jednoho Tigra a 4 Pantherů. Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Americký Sherman musel Panthera trefit nejméně 3x, než ho z boje vyřadil.

Proto byly ukořistěné Panthery s oblibou začleňované do spojeneckých tankových jednotek. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie. Jejich použití se zvažovalo i v Izraeli.

Velká Galerie

YouTube

Dokument o PzKpfw V Panther (CZ)
Sd Kfz 171 Panther Legende


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Panther
Google nabízí fotografie a obrázky k tématu
Panther
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Panther
Německá obrněná vozidla za druhé světové války
Tanky

Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t)

Samohybné houfnice

Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät

Útočná děla

StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger

Stíhače tanků

Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO

Polopásy

SdKfz 2 • SdKfz 4SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8SdKfz 9SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254

Obrněné vozy

ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247

Protiletadlové tanky

Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz

Prototypy

Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian