Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Marder I
Z Multimediaexpo.cz
| Marder I | ||
| | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Posádka | 5 mužů | |
| Délka | ? m | |
| Výška | 1,21 m | |
| Šířka | 1,57 m | |
| Hmotnost | 8,03 tun | |
| Pancéřování a výzbroj | ||
| Pancéřování | 12 mm, nástavba 9-10 mm | |
| Hlavní zbraň | 7,5 PaK 40/1 | |
| Sekundární zbraň | MG 34 | |
| Pohon a pohyb | ||
| Pohon | De laHaye 103 T 5 | |
| 70 hp | ||
| Odpružení | ||
| Poměr výkonu | hp/tonne | |
| Dojezd | 135 km | |
Marder I (SdKfz 135) byl německý lehký stíhač tanků produkovaný v roce 1942. Šlo o improvizovanou konstrukci založenou na podvozcích ukořistěné techniky, zpočátku na podvozku fr. pásové tahače Tracteur Blinde 37L (Lorraine), později na podvozcích francouzských tanků Hotchkiss 38 H a FCM-36 . Na podvozek byla přidána nástavba a hlavní zbraň: 7,5cm PaK 40/1. Bojový prostor byl shora a zezadu otevřený (při něpříznivém počasí se zakrýval plachtou), boky kryly plechové stěny se slabým pancířem, čelo kryl posílený pohyblivý štít děla. Celé jméno takto zkonstruovaného stroje znělo 7,5cm PaK 40/1 auf Panzerjäger Lr.S., známější je ovšem pod jménem Marder I, které mu bylo oficiálně přiděleno v roce 1944. Celkem bylo vyrobeno 184 (resp. 185), z nichž většina zůstala v západní Evropě a v roce 1944 se v počtu 130 kusů zúčastnila boje proti spojeneckým jednotkám. Konce války se dožila jen malá část z nich.
Krom tohoto stíhače tanků bylo na podobném principu vybudováno několik samohybných houfnic (SdKfz 135/1)
Bojové nasazení
Největší nevýhodou této improvizované konstrukce byla poměrně vysoká silueta a slabá pasivní ochrana. Oproti těmto nedostatkům byly Mardery v boji proti tankům účinné díky výbornému kanónu PaK 40 a dobré průchodnosti terénem. I když stíhače Marder vznikly jako reakce na množství sovětské obrněné techniky, nakonec sloužily ve větším množství na západní frontě. V druhé polovině roku 1942 byly postupně nasazovány k jednotkám stíhačů tanků pěchotních divízí. Původně měly Mardery sloužit jako dočasné řešení dokud příjdou do produkce dokonalejší stroje, ale jak to u „dočasných“ řešení často bývá, Mardery sloužily až do kapitulace Německa v květnu 1945.
Literatura
- Ivo Pejčoch: Obrněná technika 2. Německo 1919-1945 (II. část); Vašut, Ares 2001 (ISBN 80-86158-28-4)
Externí odkazy
|
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
| Německá obrněná vozidla za druhé světové války |
|---|
| Tanky |
|
Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t) |
| Samohybné houfnice |
|
Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät |
| Útočná děla |
|
StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger |
| Stíhače tanků |
|
Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO |
| Polopásy |
|
SdKfz 2 • SdKfz 4 • SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8 • SdKfz 9 • SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254 |
| Obrněné vozy |
|
ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247 |
| Protiletadlové tanky |
|
Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz |
| Prototypy |
|
Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian |
