V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

System Shock

Z Multimediaexpo.cz

Originální CD System Shock 1

System Shock je akční RPG počítačová hra s kyberpunkovým námětem vyvinutá společnosti Looking Glass Studios, kterou přesně 26. března 1994[1] oficiálně uvedl na trh Origin Systems. Na rozdíl od jiných her své doby (Doom II), System Shock obsahuje rysy skutečného 3D prostředí, což umožňuje hráči dívat se libovolně nahoru a dolů či rychle uhýbat do stran.

Oficiální recenze a kritici chválili System Shock pro značné množství zásadních inovací ve svém žánru. Díky tomu byl později umístěn do vícero seznamů Síně slávy.[2]. Celkově se prodalo přes 170 000 legálních kopií této hry[3].

Jeho přímým nástupcem je hra System Shock 2 (vydaná 11. srpna 1999). Jeho vzdáleným nástupcem je hra BioShock.

Obsah

Příběh hry

Úvodní video o stanici CITADEL

V cyberpunkové náladě se 7. dubna roku 2072 začnete nabourávat, jako zručný hacker, do počítačové sítě TriOptimum Corporate Network, abyste získal podrobnosti o vesmírné stanici CITADEL. Počítačový systém SHODAN, který kontroluje a řídí život stanice Vás však okamžitě odhalí a okamžitě přivolá softwarovou policii.

Tím začíná příběh brutálního sci-fi horroru System Shock, který nabízí všem hráčům na PC počítačích dokonalost beroucí dech. Základní verze Systém Shocku (viz. dále) nabízí kromě dobré grafiky (320 x 200 v 256 barvách), vynikajících zvukových efektů a realistických soubojů jednu základní věc – nervy drásající příběh. Systém Shock můžete spouštět přímo z DOSu nebo dnes také z emulátoru operačního systému DOS.

Vlastní hra začíná Vaším probuzením z hibernačního spánku v 1. patře stanice. V komůrce získáte tyč ke své obraně, multimediální čtečku, kompas a systémový analyzátor. Po úvodním souboji s třemi slabými roboty velmi rychle zjistíte, že nemilosrdným masakrem všech lidí ovládl SHODAN celou stanici. Plánuje zničení lidského rodu a vaším úkolem je udělat mu čáru přes rozpočet. O tom, že jste právě nedopatřením oživli nemá zatím tušení, ale tím jeho naivita končí. Brzy poznáte, že SHODAN je velmi silným a nevypočítatelným soupeřem.

Ovládání hry, které do značné míry určuje hratelnost, je přes velký počet funkcí velmi přehledné. Výhled si můžete přepnout na celou obrazovku jako u Dooma. V horní části obrazovky najdete bio-monitor, ovládání zorného úhlu pohledu, ovládání postavičky, indikátor zdraví a energie. Díky tomu je možné chodit, běhat, přikrčit se, lézt po čtyřech, dívat se nahoru, dolu, pod sebe i nad sebe. No, prostě perfektní možnosti ve srovnání s DOOMem. V dolní části hrací plochy máte k dispozici dvě multifunkční okna (MFD) a rozsáhlý panel s inventářem. Po obou stranách hrací plochy můžete aktivovat ikony přístrojů, které jste sebrali na různých místech stanice (zleva):

  1. Diagnóza zranění, zdrogování a únavy.
  2. Regulátor hracího okna.
  3. Vidění dozadu. Při vyšších verzích je překreslování zadního pohledu plynulé.
  4. Lampička, jenž při vyšších verzích svítí silněji.
  5. Energetický štít – výborný při kritických soubojích a také explozích. Vyšší verze nabízejí lepší ochranu.
  6. Létající boty – umožňující stoupat vzhůru. Vzhledem k vysoké spotřebě důležité energie nepoužívejte raději první verzi.
  7. Antigravitační brusle – umožňující přijet bleskově k nepříteli a zabít ho.
  8. Multimediální čtečka sebraných logů, E-mailových a Video-mailových zpráv.
  9. Kompas.
  10. Noční vidění – které je sice horší než lampička, avšak umožňuje oklamat roboty citlivé na světlo.

Vlastnosti každého přístroje je možné vylepšovat nalezením vyšší verze. Ke čtení zpráv slouží multimediální čtečka, která vám zobrazí vybranou získanou zprávu. Čtení samozřejmě vyžaduje dobrou znalost angličtiny, ale pokud umíte pouze německy či francouzsky nemusíte zoufat. Hra nabízí volitelně komunikaci ve všech zmíněných jazycích.

Všechny patra hlídá SHODAN velkým množstvím pečlivě rozestavených robotů a televizních kamer. Všude na vás zákeřně číhá mnoho druhů robotů, jenž mají nejrůznější podoby, takže občas ani není jasné odkud přilétají kulky. S vyšší obtížností jsou roboti velmi agresivní a mazaní. Absolutní nutností je udržování zásoby energie, kterou spotřebovává energetický štít. Televizní kamery a některé vchody (průlezy) na každém patře jsou řízeny pomocí CPU (počítače), který musí za každou cenu zničen. Při šarvátkách s roboty si určitě užijete spoustu zábavy, ale System Shock nabízí mnohem více. Každé patro stanice má svůj specifický účel i atmosféru. Jedním ze základních předpokladů splnění nějakého úkolu je vyřešení několika logických hlavolamů umožňujících dostat se do důležitých blokovaných prostorů. Když v reálném světě vesmírné stanice narazíte v místnosti na podivnou blikající vidlici připevněnou na zdi, nepochybně stojíte před Cyberspace terminálem – vstupní branou do virtuální reality (VR) ! Velká část této rozsáhlé hry probíhá ve VR, kde budete bojovat s strážemi, hlídacími programy, sbírat nové informace a otevírat si blokované dveře v reálném světě. K boji ve VR budete používat své důvěrně známé nádobíčko - hakerský software v podobě navrtávače ochranných programů, vnadidla lákající stráže apod. Uvnitř VR asi poprvé potkáte robota Cortex Reaver, jenž se jako jediný umí pohybovat v reálném i virtuálním světě.

Váš boj za přežití musí být korunován zničením počítače SHODAN, takže musíte splnit čtyři základní úkoly. Nejdříve musíte pozabíjet všechny nepřátele v prvním patře a dostat se k výtahu do dalšího patra. Vzhledem k tomu, co vás čeká, jde o procházku růžovým sadem. Druhým, podstatně obtížnějším, úkolem je zničení těžebního laseru stanice, jehož hlavní ovladač je ve druhém patře. Nejdříve však musíte aktivovat protiradiační štíty, což znamená provést návštěvu jaderného reaktoru stanice. Po aktivaci štítů se musíte vrátit do druhého patra a zničit laser.

Mezitím Shodan vyvinul v hájku Beta (6. patro) velmi nebezpečný super virus a chce s jeho pomocí zničit lidskou civilizaci. Vaším třetím úkolem je okamžitě zničit virus tím, že odpálíte celý hajek Beta do vesmíru. Za tím účelem musíte najít antibiologický oblek a navštívit všechny tři hájky, kde vás přivítá velké množství neobvyklých mutantů...

Zbraně a drogy

K zabíjení nepřátelských humanoidů a robotů můžeme použít obrovský arsenál zbraní (16) – 8 normálních pistolí / pušek / samopalů, 5 laserových pistolí / pušek a 7 granátů a min. Mezi speciální zbraně patří – tyč, laserový meč a velmi výkonná plazmová puška (LG-XX Plasma Rifle). Kromě zbraní jsou důležité také drogy umožňující dočasně zlepšit sílu a vytrvalost. K dispozici máme celkem 7 různých drog.

Základní a rozšířená verze hry

Originální diskety hry (HD, 1.44 MB)

Obě verze jsou plně optimalizovány pro textový systém MS-DOS a vyžadují myš nebo joystick.

Základní verze hry se prodávala na 9 disketách 3,5" HD a po instalaci zabrala kolem 27 MB na pevném disku. Byla méně náročná než rozšířená CD verze hry, ale během náročnějších bojů bylo přesto jasné, že tehdy špičkový procesor 486 DX2/66 MHz občas nestačí. K dispozici byl jen jeden grafický režim (320 x 200 v 256 barvách) s mírně horší grafikou (musela se vejít do 4 MB RAM) a omezenou podporou zvukových efektů.

Rozšířená verze na CD disku je viditelně náročnější a doporučený počítač s procesorem 486 DX2/66 MHz a 8 MB lze bez váhání označit za absolutní minimum (ověřeno). K dispozici jsou však hned tři nové grafické režimy (256 barev) – 320 x 400, 640 x 400 a 640 x 480 pixelů, přičemž nejlepší čitelnost textu je v režimu 640 x 400 pixelů.

CD verze má také delší video sekvence, rozšířenou podporu zvukových efektů (všechny zprávy a emaily mají zvukový doprovod), tři nové mini-hry (Wing0, 15, Trioptoe) a dvě nové klávesové zkratky ALT+F7 a ALT+F8.

Galerie

Virtuální realita

Dědictví hry

Naprosto perfektně jsou zpracovány fyzikální zákony. Naučíte se pohybovat v poloviční gravitaci. Výbuch granátu odhodí všechny bytosti i předměty v místnosti. Hra stínů a světel je rozhodně lepší než v DOOMu 2. Výborná je rovněž práce s mapou. Když do mapy umístíte poznámku, objeví se na jejím místě žlutý jehlan upozorňující na vybranou věc. Technologie LookingGlass má rozhodující podíl na všech kouzlech s průhledností u některých dveří, stropů, lávek, mostů apod. Díky tomu se hráči často na obrazovce objevují nezvyklé a značně přitažlivé pohledy.

Součet všech originálních nápadů či detailů není možné vyčíslit, protože autoři promyšleně vytvořili každou maličkost. System Shock boří současné technické hranice a jasně demonstruje, jak bude vypadat hra v budoucnosti. Hrát ho na rychlém počítači představuje skok do 21. století (určitě do roku 2015). Možná by se mohl prodávat jako trenažér virtuální reality. Z každého kousku hry vyzařuje promyšlená pečlivost profesionálního týmu programátorů. Prostě je nejlepším kandidátem na hru roku 1994.

System Shock je však i po 21 letech natolik vyznamný, že byla vytvořena jeho ENHANCED EDITION (rozšířená verze).
Tato novinka od firmy GOG.com se dostala do distribuce během září 2015 a nabízí řadu vylepšení i opravených chybiček.

  • Primárně jde o hned tři nové grafické režimy:

YouTube

Originální System shock – Intro (HighRes verze)
Originální System Shock – gameplay (Security Level 8)


System Shock: Enhanced Edition Trailer !
System Shock Enhanced Edition Gameplay


Reference

  1. IGN: System Shock (anglicky)
  2. GameSpy.com – Hall of Fame: System Shock (anglicky)
  3. Gamespot.com – System Shock 2 Review (anglicky)

290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se)


Externí odkazy