Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Počítačová hra
Z Multimediaexpo.cz
Vývojářské a vydavatelské společnosti počítačových her a videoher
Abecední seznam existujících společností
0–9
1C Company 2015, Inc. 3D Gade 3D Realms 989 Studios
A
AGD Interactive ATMOS Activision Acclaim interactive Adeline Software International AdventureSoft Ambrosia Software American Laser Games Amusement Vision, Ltd. Apogee Software Arc System Works ArenaNet Argonaut Games Artdink Artepiazza Artificial Studios Artworx Aruze Arxel Tribe Ascaron Asmik Ace Entertainment Asymmetric Publications Atari Atari Games Atlus Atomic Blue
B
BVS Development Corporation Barking Dog Studios Bethesda Softworks Big Huge Games Bohemia Interactive Studio BioWare Bitmap Brothers Bizarre Creations Blizzard Entertainment Blue Byte Software Bridge Publications Buena Vista Interactive Bungie Studios
C
CD Projekt Camelot Software Planning Camerica Capcom Capstone Software Castaway Entertainment Cenega Czech Channel 7 Cinemaware Circle Studio Codemasters Color Dreams Commercial Data Systems Console manufacturer Core Design Creative Assembly Creature Labs Criterion Games Croteam Cryptic Studios Crystal Dynamics
D
Destination Games Digital Anvil Digital Chocolate Digital Extremes Digital Illusions CE Digital Image Design Dimps
E
EA Los Angeles Eidos Interactive Electronic Arts Elixir Studios Ensemble Studios Epic Games Eurocom
F
FTL Games Factor 5 Firaxis Games First Star Software Flagship Flagship Studios Free Fall Associates Free Radical Design Funcom
G
Game Arts Game Freak Game Network Gameware Development GarageGames Gas Powered Games Gearbox Software Gray Matter Interactive Guild Software
H
HAL Laboratory, Inc. Hudson Soft Human Head Studios
I
IO Interactive Id Software Illusion Softworks, a. s. Impressions Games InXile Entertainment Incog Inc. Infinity Ward Infogrames Insomniac Games Interplay Entertainment Irem Iron Lore Entertainment Iron Realms Entertainment Irrational Games
J
Jagex Jaleco JoWood Junction Point Studios
K
KEMCO Koei Konami Konami Computer Entertainment Japan
L
Lionhead Studios LucasArts Luxoflux
M
Majesco Majorem Maxis Melbourne House Microsoft Game Studios Midway Games Mindscape Group Mist Walker Mithis Entertainment Monolith Productions Monolith Soft Mythic Entertainment
N
NCsoft Namco Namco Cybertainment, Inc. Natsume Naughty Dog NetDevil Neversoft Nexon Inc. Nintendo Nival NovaLogic Nutting Associates
O
O3 Entertainment Obsidian Entertainment Ocean Software
P
PF Magic Pandemic Studios Paradox Entertainment Paradox Interactive Petroglyph Games Polyphony Digital PopCap Games Psygnosis Pterodon Software Piranha Bytes PyroStudios
R
RAD Game Tools Rare Raven Software Red Storm Entertainment Rebellion Reflections Interactive Relic Entertainment Remedy Entertainment Retro Studios Revolution Software Ritual Entertainment Rockstar Games Rockstar Leeds Rockstar North Rockstar San Diego Rockstar Toronto Rowan Software Running With Scissors, Inc.
S
SNK Playmore Saber Interactive Sammy Sega Shaba Games Sigil Games Online Silicon Knights Silmarils SilverBack Studios Simtex Simutronics SingleTrac Smilebit Softdisk Softnyx Sonic Team Sony Computer Entertainment Sony Online Entertainment Spark Unlimited Spectrum Holobyte Spiderweb Software Square Enix Stainless Steel Studios Starbreeze Studios Starpath Strangelite Sucker Punch Productions Sunsoft Superior Software
T
THQ Taito Corporation Take Two Interactive Talonsoft Team 17 Technos Japan Corporation Tecmo Telltale Games Tesla Studios The 3DO Company The Behemoth The Collective, Inc. Three Rings Design Timegate Studios Trauma Studios Treasure Co. Ltd Treyarch Tri Synergy Troika Games Turbine, Inc.
U
Ubisoft Ultimate Play The Game
V
Valve Corporation Vic Tokai Virgin Interactive Visual Concepts Volition Inc.
W
Wangame Studios Warp Pipe Warthog Games Limited Wemade Entertainment Wildfire Studios Wisdom Tree
Z
Počítačová hra je hra provozovaná na nějakém počítači, dnes obvykle na PC či Macintosh. Video hra je hra provozovaná na herní konzoli. Jedná se o druh softwaru vydávaného na nějakém nosiči (DVD, CD, disketa,…), který se vkládá do PC přes mechaniku k tomu určenou (CD – CD-ROM mechanika). Nebo je distribuována přes internet. Počítačová hra slouží k zábavě, uvolnění a relaxaci. Moderní počítačové hry mívají vysoké hardwarové požadavky. Vyžadují pro komfortní provoz zejména ovládací zařízení, zvukovou kartu, grafický akcelerátor a jiné hardwarové komponenty. Ty nejsou nutně nezbytné k jejímu základnímu provozu. Vývoj počítačové hry bývá velmi zdlouhavý a nezřídka se stává, že trvá i několik let. Hry většinou svými moderními technologiemi a herním enginem předvádí možnosti současného hardwarového pokroku. Při hraní se doporučuje dodržovat zásady ergonomie, správné držení těla a dělání pauz mezi hraním.
Obsah |
Hra
Každá počítačová hra se skládá z virtuálního světa nebo prostředí, do kterého může hráč pomocí komponent připojených k počítači (myš, klávesnice, joystick, joypad a další) vstoupit a nějakým způsobem ovlivňovat dění takového virtuálního prostředí, tzn. že k interakci dochází na základě zásahu hráče do spuštěného programu hry, který byl pro takový zásah vyvíjen. Obvykle se jedná o určitý úkol, který musí hráč splnit v nějakém časovém limitu, či porazit počítačový program v simulaci nějakého boje, vyhrát závodní simulaci anebo dostát úplně jiného cíle odvislého od námětu a žánru i záměru vývojářů.
Námět
Námětem počítačové hry může být naprosto cokoliv – filmy, historické reálie a války, obyčejný život, detektivní vyšetřování, fantastické bitvy mezi smyšlenými národy, deskové hry atd.
Žánry
Herní žánry se dnes nejobecněji kategorizují do těchto žánrových skupin (viz níže), přičemž u některých titulů dochází k prolínání žánrů nebo vytváření specifických podžánrů. Žánry se liší způsobem zásahu hráče do hry a nabízenými prostředky programu k interakci.
- Adventura
- textovka
- grafická textovka
- grafická point and click adventura
- 3D adventura
- 3D akční adventura
- Akční počítačová hra
- 3D akční
- FPS (střílečka z pohledu první osoby)
- TPS (střílečka z pohledu třetí osoby)
- Survival horor
- taktický simulátor
- 3D akční
- arkáda
- plošinovka
- bojovka
- logická
- sportovní
- závodní
- hry typu arkanoidu
- strategie
- tahová strategie (TBS)
- Realtimová strategie (RTS)
- Budovatelská strategie (tycoon)
- tower defense (TD)
- simulátor
- simulátor života (The Sims, Second Life atp.)
- letecký simulátor
- virtuální bojiště (simuluje bojiště složené nejméně ze dvou složek armád – pozemní, letecké, námořní)
- závodní
- desková hra (proti počítači nebo online po síti)
- sportovní hra
- sportovní manažer
- Hra na hrdiny (RPG)
- dungeony, „diablovky“
- MMORPG (Massive multiplayer online role play game – masivně multiplayerová online hra na hrdinu)
Počítačové hry o více hráčích
- Hlavní článek: Multiplayer
Takové hry se dají hrát s jinými hráči. Různí hráči se mohou pomocí „sesíťování“ všech svých počítačů (nebo pomocí internetu) a napojením/přihlášením setkat v reálném čase v programu jedné a tytéž hry, s cílem kooperativního jednání nebo naopak se setkat jako protivníci či vytvořit v některých hrách i rozličné nepřátelské nebo spřátelené týmy. Hry o více hráčích (Multiplayer) jsou velmi populární mezi počítačovými hráči a to zejména proto, že lidský protivník či spoluhráč je mnohem atraktivnější volbou ve virtuálním světě, než-li počítačem ovládaný subjekt. Hry nabízí spektrum nápadů a možností využití herního prostředí hráčům, odvíjející se od žánru i technologického zpracování hry. Dnes téměř každá komerčně úspěšná hra nabízí možnost hry více hráčů.
Hry hrané po Internetu
- Hlavní článek: Online hra
Online hra je počítačová hra, která umožňuje hraní po internetu. Buď je hra specificky pro takovou hru více hráčů navržena, nebo nabízí online hru jako druhou možnost vedle hry pro jednoho hráče bez potřeby připojení k síti.
Dělí se do těchto kategorii:
Hry hrané na jednom počítači
Na jednom počítači může až několik hráčů najednou zasahovat do dění na obrazovce (obvykle čtyři), přičemž počet hráčů, kteří zasahují do hry je obvykle limitován samotnou hrou nebo množstvím ovládacích zařízení, které jsou k počítači k dispozici nebo jejich možností je k počítači připojit. Tento způsob hraní už však dnes u komerčních titulů nebývá k vidění, zejména pro značné nepohodlí několika hráčů tísnících se u jedné obrazovky, a tak zůstává doménou hlavně starších arkádovitých akčních her např. typu Dyna Blaster nebo závodů vozidel (např. Lotus) apod.
Hotseat
Tento způsob či mód hraní ve více hráčích je stále využíván zejména u her hraných po kolech (především strategických her jako Heroes of Might and Magic). Hráči se střídají pouze na jednom počítači, což je výhoda, délka hraní se však může neúměrně protahovat, což bývá ošetřeno např. časovým limitem. Je zároveň na nich, zda sledují tahy protivníka či ne.
Split Screen
Split Screen je multiplayer mód k vidění u starších her, zvláště těch, které ještě nepodporovaly hraní po síti. Spočívá v rozdělení obrazovky do několika částí podle počtu hráčů. Každý hráč pak vidí na obrazovce svojí část hry. Tento mód dokáže být až překvapivě zábavný.
Boti
Bot je počítačem simulovaný hráč užívaný k tréninku nebo když není momentálně možnost živých spoluhráčů. Obvykle má nastavitelné atributy.
Hry hrané po místní síti
Hry hrané po místní síti se hrají hráči proti sobě navzájem (PvP) nebo spolu proti počítači (PPvM). Počet možných hráčů je omezen enginem hry. Nejčastěji používají protokol TCP/IP. Jeden hráč zakládá hru a stává se tedy „HOSTITELEM“, ostatní hráči se poté připojují jako „KLIENTI“. Hostitel přednastavuje vlastnosti hry buď v menu nebo přes konzoly. Skoro všechny moderní hry obsahující multiplayer mívají v sobě importovanou možnost hraní na místní síti a zvláštní balík na založení samostatného serveru (Dedicated server v Counter-Strike).
Způsoby interakce
Kamera
Hráčův pohyb po virtuálním světě a prostředí je určen staticky umístěnou kamerou, která svět snímá a skrze kterou hráč svět nebo prostředí nazírá. U některých her lze pozici kamery změnit (herní svět viděný očima fiktivní postavy, kterou hráč ovládá, např. hry typu tzv. FPS (first person shooter)) na svět viděný z ptačí perspektivy nebo očima třetí osoby (Third Person Shooter – TPS) atd.
Grafika
Grafické zpracování je další určující součástí hry, která ukazuje její obsah z vizuálního hlediska. Každá hra (pokud není založena na ryze textové interakci s hráčem) má své grafické znázornění. Některé (zejména moderní hry) mají díky množství efektů vysoké nároky zejména na výkon grafické karty.
Herní prostředí
Zpracováno 2D nebo 3D.
- jeden rozsáhlý a detailní svět – RPG hry, adventury, akční hry
- okruhy, stadiony atp. – sportovní hry, závodní hry, simulátory
- početné a rozsáhlé lokace – simulátory, adventury, arkády, akční hry, logické hry
- jedno obměňované herní prostředí – arkády, logické hry, sportovní hry
- Rozlehlými světy se vyznačují RPG hry.
- Arkády a logické hry si většinou vystačí s neměnným prostředím, jen lehce obměněným, hraje-li se hra např. na kola nebo dosáhl-li hráč určitého počtu bodů. V arkádách, logických hrách a simulacích se nejčastěji setkáme s výrazem Game Over, který znamená neúspěch – Konec hry.
- Adventury mívají početné lokace k prozkoumávání, ale stejně jako RPG hry se mohou vyznačovat rozsáhlým světem.
- Závodní hry se samozřejmě odehrávají v lokacích prostoupených dráhou pro pohyb vozidla nebo několika okruhy.
- Letecké simulátory jsou zase logicky vymezeny vzdušným prostorem nad rozsáhlou lokací, jiné simulátory se odehrávají nejčastěji v rozsáhlé lokaci s detailním a uceleným prostranstvím.
- Prostředí sportovních her jsou taktéž příznačná – stadiony, okruhy atd.
Využití v medicíně
V případě rozsáhlých popálenin, je u bolestivé terapie při hojení ran vedle nasazení opiátů dovoleno též hrát počítačové hry, sloužící k odvedení jeho pozornosti od bolesti. V USA byl pro tyto účely vytvořen program Ice World (Svět ledu), z důvodu, že pacienti tvrdili, že se jim připomíná zážitek popálení. Proto byl vyvinut program se sněhem a ledem.
Obvyklá herní schémata, výrazy a pojmy
- New Game (Nová hra)
- Load Game (Načíst hru)
- Save game (Uložit hru)
- Quick save/load (Rychlé uložení/načtení)
- Single player (Hra pro jednoho hráče)
- Multiplayer (Hra více hráčů)
- Game Over (Konec hry)
- Level (Úroveň)
- Score (Body)
- Respawn (obnovení postavy po ztrátě života)
Historie počítačových her
- Hlavní článek: Dějiny počítačových her a videoher
Problémy spojené s počítačovými hrami
Počítačové hry s sebou přináší množství volnosti a kreativity vývojářů, vytvářením umělých světů, které mají takovou etiku jakou definuje tvůrce v pravidlech a takovou morálku jakou zvolí hráč. U typů čistě akčních her jde prvořadě o účelové násilí nebo zabíjení. S možnostmi technologií se upřednostňuje realistické ztvárnění smrti adekvátní ke způsobu zabití. Násilí v počítačových hrách podle renomovaných psychologů stojí za růstem dětské agresivity[1]. Vývojáři a distributoři však zodpovědnost za situaci odmítají a upozorňují nutnost rodičovského dohledu.
S rozšířením a zpřístupněním internetu masám, vzrostl zájem o online hry (MMORPG), které umožňují hráčům žít život virtuálního charakteru (avatara) ve virtuálním světě, s možností kooperace s ostatními hráči, jež jsou napojením rovněž součástí virtuálního světa. Vesměs platí, že morálku si pěstují avataři sami a často odlišnou, než znají ze skutečného světa. Problémem spojeným s MMORPG je závislost na nich, která je dána zejména jejich časovou náročností. Obecně má závislost na počítačových hrách negativní vliv na sociální vztahy a zdravotní kondici.
Literatura
- Dostál, J. Výukový software a didaktické počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. Journal of Technology and Information Education. 2009, Olomouc, Vydala Univerzita Palackého, Ročník 1, Číslo 1, s. 24–28. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line).
Související články
- Seznam počítačových her
- Historie počítačových her a videoher
- Produkce počítačové hry
- Výukový program
Reference
- ↑ PSYCHOLOGY MATTERS, Violent Video Games – Psychologists Help Protect Children from Harmful Effects
Externí odkazy
- ABCgames.cz – komplexní databáze PC her
- DatabázeHer.cz – český projekt vytvořený hráčskou komunitou snažící se zaznamenat historii her na platformě PC
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |