V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Gloster E.28/39

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 19. 4. 2014, 21:26; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Gloster E.28/39
Soubor:Gloster E28-39 first prototyp lr.jpg
Základní charakteristika
Určení experimentální letoun
Výrobce Gloster Aircraft Company
Konstruktér George Carter
První let 15. května 1941
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 2
Varianty
Uživatel

Gloster E.28/39 (či Gloster G.40) byl první britský letoun poháněný proudovým motorem. Letoun byl vyvinut k testování možností proudového motoru britského průkopníka v této oblasti Franka Whittlea. Byl také létající laboratoři pro vývoj proudových motorů a zkoumání aerodynamických jevů, s novým typem pohonu souvisejících. Zkušenosti s testy tohoto typu byly důležité při vývoji prvního britského proudového stíhacího letounu Gloster Meteor.

Obsah

Vývoj

O vývoji letounu bylo rozhodnuto v červenci 1939, přičemž realizací projektu, vedeného pod specifikací E.28/39, byla pověřena firma Gloster. Projekt zdrželo vypuknutí druhé světové války a německé nálety v době bitvy o Británii, během nichž byl letoun ukrýván. Prototyp byl označen W4041. Pojížděcí zkoušky prototypu začaly 7. dubna 1941. Letoun tehdy zkoušel šéfpilot programu F/Lt. P. E. G. Sayer a samotný Frank Whittle. První let proběhl 15. května 1941 na letecké základně Cranwell (stroj během něj pilotoval Sayer). Letoun tehdy poháněl Whittleův motor W.1 o tahu 3,82 kN, na kterém byly neustále prováděny různé úpravy (později dostal nový motor W.1A).

Druhý prototyp, vybavený silnějším motorem W.1B o tahu 5,97 kN, byl zalétán v březnu 1943. Dne 30. července 1943 však byl zničen při havárii. První prototyp však úspěšně létal až do konce války a dne 28. dubna 1946 byl předán instituci Science Museum v South Kesingtonu, poblíž Londýna, kde se dochoval dodnes.

Konstrukce

Jednalo se o nevelký robusní dolnoplošník celokovové konstrukce. Podvozek byl příďového typu. Pod zádí se nacházela pevná ostruha. Výškovka byla umístěna u kořene svislé ocasní plochy. Na jejich koncích byly během testů instalovány pomocké aerodynamické plošky. Proudový motor byl umístěn v zadní části trupu. Vstupní otvor byl na přídi letounu a výtoková tryska na konci trupu pod výškovkou. Pilotní kabina se nacházela před úrovní náběžné hrany křídla.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 8,8 m
  • Délka: 7,7 m
  • Výška: 2,59 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 1310 kg
  • Vzletová hmotnost: 1701 kg

Pohonná jednotka

Výkony

  • Maximální rychlost: 745 km/h
  • Dostup: 10 000 m

Odkazy

Související články

Prameny

  • JANOVSKÝ, PEJČOCH, Václav, Ivo. Gloster E 28 39 „Pioneer“. HPM, 1994, roč. 4, čís. 4, s. 28–31. ISSN 1210-1427.