V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Gloster Meteor

Z Multimediaexpo.cz

Gloster Meteor
Gloster Meteor Mk III ExCC.jpg
Gloster Meteor F.Mk.III.
Základní charakteristika
Určení proudové stíhací letadlo
Výrobce Gloster Aircraft Company
Konstruktér George Carter
První let 5. března 1943
Zařazen 27. července 1944
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3900 ks
Varianty
Uživatel Velká Británie (RAF)
Gloster Meteor dánského letectva v muzeu

Gloster Meteor byl prvním britským proudovým letounem, který sloužil koncem 2. světové války v RAF.

Obsah

Vývoj

Velká Británie byla vedle Německa ve 40. letech nejdál ve vývoji proudového pohonu letadel, za což vděčí především konstruktéru Franku Whittleovi. Speciální zkušební letoun G.40 Squirt s motorem W.1 vzlétl již v květnu 1941. Jednalo se však pouze o experimentální stroj, který však dal základ vzniku proudových letadel. Vývojem vznikla celá řada motorů různých výrobců, která našla uplatnění až v poválečné době. Firma Gloster připravovala nový letoun, který byl později pojmenován jako Meteor, již od roku 1940. Od jara roku 1943 se zkoušely první prototypy a první stroje malé série po počtu 20 kusů F.Mk.I. létaly s motory Welland I. od firmy Rolls-Royce. Tyto stroje však létaly rychlostí pouze 656 km/h, takže nepřekonávaly nejlepší letouny s pístovými motory. Jimi vybavená 616. peruť byla bojově nasazena proti hrozbě letounových střel V-1 (Fi 103). Koncem roku 1944 obdržela tato peruť zmodernizovaný typ letounu F.Mk.III, který byl poháněn motory Derwent s vyšším tahem. Tato letadla, která byla dodána v počtu 280 kusů, se mohla stát důstojným protivníkem Me-262, ale k případné konfrontaci nedošlo. Po 2. světové válce se rozběhla výroba dalších typů, přičemž došlo do roku 1954 k deseti modernizacím. Celkem bylo vyrobeno 3900 kusů.

Užití

Proudové stíhací stroje Meteor byly poprvé užity ve 2. světové válce a jen shodou okolností se nestřetly s německými proudovými stíhačkami, jejichž význam bývá v literatuře přeceňován. Meteory spolu s americkými P-80 byly na dobré úrovni a v případě delšího pokračování války by došlo jistě ke konfrontaci s německými stroji. Gloster Meteor se ukázal jako nadějný stroj v poválečném období, kdy byl dodáván do států jako Argentina, Austrálie, Belgie, Brazílie, Dánsko, Egypt, Francie, Izrael, Nový Zéland, Švédsko a další. Byl použit v Korejské válce, kde s úspěchem bojoval proti sovětským proudovým letounům MiG-15.

Hlavní technické údaje

Meteor Mk.III

Gloster Meteor F.Mk.III

  • Posádka: 1 muž
  • Rozpětí: 13,11 m
  • Délka: 12,58 m
  • Výška: 3,96 m
  • Nosná plocha: 34,74 m²
  • Hmotnost vlastního letounu: 4 771 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 314 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × proudový motor Rolls-Royce W.2B/23C

Výkony

  • Rychlost: 768 km/h
  • Dostup: 13 100 m
  • Dolet: 1 610 km

Výzbroj

Gloster Meteor NF.Mk.11

Meteor Mk.VIII
  • Posádka: 1 muž
  • Délka: 14,78 m
  • Rozpětí: 13,10 m
  • Výška: 3,96 m
  • Nosná plocha: 34,40 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 6 300 kg
  • Vzletová hmotnost: 8 960 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × proudový motor Rolls-Royce Derwent 8

Výkony

  • Maximální rychlost: 931 km/h
  • Dostup: 13 400 m
  • Stoupavost: 28,20 m/s
  • Dolet: 1 470 km

Výzbroj

  • 4 × kanón ráže 20 mm
  • Neřízené rakety

Literatura

  • VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla: 1939-45/ Velká Británie - Německo. Olomouc : Votobia, 1996. 110 s. ISBN 80-7198-260-1.



Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Gloster Meteor
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Gloster Meteor