Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Formule 1 v roce 1984
Z Multimediaexpo.cz
XXV. Mistrovství Světa Formule 1 / 1984 | |
---|---|
Formule 1 v roce 1983****Formule 1 v roce 1985 | |
Mistr světa Elio de Angelis 34 | |
Pohár konstruktérů McLaren 143,5 Ferrari 57,5 Lotus 47 | |
Grand Prix | |
1. USA západ | 9. Portugalska |
Sezóna roku 1984 byla v pořadí již 35. ročníkem Mistrovství světa jezdců Formule 1 a 27. ročníkem poháru konstruktérů. Triumf mezi jezdci slavil pilot McLarenu, Niki Lauda a pohár konstruktérů který získal McLaren. Sezóna začala na brazilském okruhu Jacarepagua, 25. března a mistrovství světa uzavírala Grand Prix Portugalska 21. října. Z kalendáře byla vyškrtnuta Grand Prix New Yorku a Grand Prix Španělska, která se měla jet 21. října, byla nahrazena portugalskou Grand Prix. Novinkou v pravidlech bylo omezení objemu nádrže na 220 l. Týmy se s tím dokázaly vyrovnat i některými nepovolenými praktikami, které se ovšem těžko dokazovaly, a to podchlazením paliva, což v reálu představovalo o 15 l pohonné látky navíc. Dalším přínosem bylo rozšíření elektroniky, která zlepšovala kontrolu na vozem, a to především v oblasti vstřikování paliva. Již začátkem roku se za nejlépe připravené komponenty považovali McLaren MP4/2, navržený Johnem Bernardem a pohaněný motorem Porsche Turbo od společnosti TAG. Předchozí boje mezi konstruktéry a Mezinárodní federací automobilového sportu (FISA), ustaly. Posledním počinem byl protest stájí Renault a Ferrari v závěru roku proti mistru světa Piquetovi, jenž v Grand Prix Německa a Grand Prix Itálie použil ve svém voze palivovou směs o oktanovém čísle 102,8, zatímco pravidla povolují jako maximální hranici 102. Celou záležitost uzavřel razantně předseda FISA Balestre, který oznámil, že použité palivo ve vozech Brabham bylo v mezích tolerance, která dle pravidel činí 0,9.
Obsah |
Před sezónou
V polovině ledna se na okruhu Jacarepagua u Rio de Janera, sešlo všech 11 týmů, které přijely testovat nové nebo předělané vozy. Téměř ve všech vozech se jako pohonná jednotka objevil přeplňovaný motor turbodmychadlem, jedinou výjimku tvořil tým Tyrrell, který spoléhal na osvědčený atmosferický motor Cosworth. Tým Kena Tyrrella ze začátku sezóny pociťuje omezený rozpočet v důsledku malého zájmu sponzorů. Nicméně Ford Motor Compa ohlásil zahájení prací na novém revolučním motoru, který bude disponovat větším výkonem a bude přeplňovaný. S klasickým motorem Ford Cosworth zvítězily vozy formule 1 ve 155 Grand Prix.
Pravidla
Boduje prvních 6 jezdců podle klíče:
- První - 9 bodů
- Druhý - 6 bodů
- Třetí - 4 body
- Čtvrtý - 3 body
- Pátý - 2 body
- Šestý - 1 bod
- Motor - o maximálním objemu 1500 cc přeplňovaný turbodmychadlem nebo 3000 cc atmosferický. Maximální povolený počet válců je 12. Maximální objem nádrže je 220 l a je zakázáno doplňování paliva během závodu.
- Hmotnost - minimální povolená hmotnost je 540 kg.
- Kvalifikace - bylo zrušeno jedno ostré kolo a o postavení na startu rozhodoval průměrný čas z několika rychlých kol.
Složení týmů
Změny v týmech
- Nelson Piquet nastupuje do sezony jako obhájce titulu a jako jeden z mála nezměnil působiště.
- Tým ATS kromě Manfreda Winkelhocka, nasadil v několika závodech i druhý vůz, který pilotoval Gerhard Berger.
- Brabham BMW konstruktéra Gordona Murraye vyjel se zcela novým motorem BMW M12/13 1.5 L4T. Poté co odešel hlavní sponzor Fila, se tým přejmenoval na MRD International
- Lotus v černo zlatých barvách sponzora JPS nastoupil v kompletní jezdecké sestavě z loňské sezóny a s turbo motorem Renault, je to vůbec první konstrukce na které nepracoval zesnuvší Colin Chapman.
- Renault nasadil nový vůz RE50, jehož řešení je poněkud odvážnější než u jeho předchůdců. Nový motor EF-4 je výkonější, mechanika je kompaktneji uspořádaná, šasi z kevlaru pomohlo k nižší hmotnosti. Z týmu odešel Alain Prost a nezůstal ani Eddie Cheever, jejich místa zaujali Patrick Tambay a Derek Warwick.
- Ligier s novým vozem JS-23 také sází na turbo od Renaultu a na italského pilota Andreu de Cesarise (dříve Alfa Romeo), který má s turbo motory bohaté zkušenosti. Tým doplnil nováček François Hesnault.
- Značné změny doznal i tým Alfa Romeo, který představil především nové závěsy a chladicí systém. Zbrusu nová jezdecká dvojice Riccardo Patrese a Eddie Cheever slibovala posun vpřed.
- Tým Spirit, který loni experimentoval s turbo motorem od Hondy, koupil motory Hard a Švéd Stefan Johansson, který loňskou sezónu za stáj jezdil, se na soupisce neobjevil a v Brazílii vůz testoval Emerson Fittipaldi, který se po třech letech absence chtěl vrátit do světa Grand Prix.
- McLaren, pokládaný za černého koně šampionátu, přijal Alaina Prosta, který tak nahradil Johna Watsona.
- Enzo Ferrari propustil Patricka Tambaye a na jeho místo angažoval nadějného pilota Michele Alboreta.
Velké ceny
Brazílie
První pole position sezóny a druhé ve své kariéře získal talentovaný Říman Elio de Angelis na voze Lotus. Start se ale nejlépe povedl jeho krajanovi Michele Alboretovi, který se tak ujal vedení, zatímco Lauda a Warwick mírně kolidovali a Nelson Piquet měl problém s motorem. Již se zdálo že Michele Alboreto jedoucí v čele rozhodl o závodě, když z jeho vozu unikla brzdová kapalina a v 11. kole tak přišel o vedení a ve 14. odstoupil definitivně. Vedení převzal Niki Lauda a Nelson Piquet prokázal, že jeho Brabham je nejrychlejším monopostem v poli, když se probojoval na 7. pozici. Také Laudovi nebylo dáno, aby viděl šachovnicový praporek - ve 38. kole ho zradila elektronika. Na čele se mihl Prost, ale vzápětí pozici přenechal Warwickovi, protože musel zamířit do boxu. Deset kol před cílem zradila technika i Warwicka a tak se do čela vrátil Prost a vedení udržel až do cíle. Jako další projeli cílem Rosberg (Williams-Honda), De Angelis, Cheever (Alfa Romeo), Brundle (Tyrrell-Ford) a Tambay (Renault ).
Jihoafrická republika
Nelson Piquet získal první pole position v sezóně a patřil mezi nejrychlejší v celém závodním víkendu, do doby než jeho motor během závodu explodoval. Do čela se tak dostal Niki Lauda a vedení si udržel až do cíle. Jeho týmový kolega Alain Prost startoval z boxu v náhradním voze a skvělou stíhací jízdou si vybojoval druhé místo. Zbytek světa jen přihlížel a na třetím místě dokončivší Warwick ztrácel již celé kolo. Riccardo Patrese s Alfou Romeo dojel čtvrtý, Andrea de Cesaris na Ligieru pátý a šestým místem poprvé v kariéře bodoval i Ayrton Senna.
Konečné hodnocení
Piloti
|
|
* | Jezdec | Body | Vítězství | Podium | Pole |
---|---|---|---|---|---|
1 | Niki Lauda | 72 | 5 | 9 | |
2 | Alain Prost | 71.5 | 7 | 9 | 3 |
3 | Elio de Angelis | 34 | 4 | 1 | |
4 | Michele Alboreto | 30.5 | 1 | 4 | 1 |
5 | Nelson Piquet | 29 | 2 | 4 | 9 |
6 | René Arnoux | 27 | 4 | ||
7 | Derek Warwick | 23 | 4 | ||
8 | Keke Rosberg | 20.5 | 1 | 2 | |
9 | Ayrton Senna | 13 | 3 | ||
10 | Nigel Mansell | 13 | 2 | 1 | |
11 | Patrick Tambay | 11 | 1 | 1 | |
12 | Teo Fabi | 9 | 1 | ||
13 | Riccardo Patrese | 8 | 1 | ||
14 | Jacques Laffite | 5 | |||
15 | Thierry Boutsen | 5 | |||
16 | Eddie Cheever | 3 | |||
17 | Stefan Johansson | 3 | |||
18 | Andrea de Cesaris | 3 | |||
19 | Piercarlo Ghinzani | 2 | |||
20 | Marc Surer | 1 | |||
21 | Jo Gartner | 0 | |||
22 | Gerhard Berger | 0 | |||
23 | Francois Hesnault | 0 | |||
24 | Corrado Fabi | 0 | |||
25 | Mauro Baldi | 0 | |||
26 | Manfred Winkelhock | 0 | |||
27 | Jonathan Palmer | 0 | |||
28 | Huub Rothengatter | 0 | |||
29 | Johnny Cecotto | 0 | |||
30 | Philippe Alliot | 0 | |||
— | Stefan Bellof | 0 | |||
— | Martin Brundle | 0 | |||
— | Mike Thackwell | 0 | |||
— | Philippe Streiff | 0 |
Týmy
* | Tým | Šasi | Motor | Pneu | Body | Vítězství | Podium | Pole |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | McLaren-TAG | MP4/2 | TAG Porsche P01 | 143.5 | 12 | 18 | 3 | |
2 | Ferrari | 126C4 | Ferrari 031 | 57.5 | 1 | 8 | 1 | |
3 | Lotus-Renault | 95T | Renault EF4B | 47 | 6 | 2 | ||
4 | Brabham-BMW | BT53 | BMW M12/13 | 38 | 2 | 5 | 9 | |
5 | Renault | RE50 | Renault EF4 | 34 | 5 | 1 | ||
6 | Williams-Honda | FW09 FW09B | Honda RA163E | 25.5 | 1 | 2 | ||
7 | Toleman-Hart | TG183B TG184 | Hart 415T |
| 16 | 3 | ||
8 | Alfa Romeo | 184T | Alfa Romeo 890T | 11 | 1 | |||
9 | Arrows-BMW | A7 | BMW M12/13 | 3 | ||||
10 | Ligier-Renault | JS23 JS23B | Renault EF4 | 3 | ||||
11 | Arrows-Ford | A6 | Ford Cosworth DFV | 3 | ||||
12 | Osella-Alfa Romeo | FA1E FA1F | Alfa Romeo 890T | 2 | ||||
13 | Spirit-Hart | 101 101B | Hart 415T | |||||
14 | Spirit-Ford | 101C | Ford Cosworth DFV | |||||
15 | ATS-BMW | D7 | BMW M12/13 | |||||
16 | RAM-Hart | 01 02 | Hart 415T | |||||
DSQ | Tyrrell-Ford | 012 | Ford Cosworth DFY |
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |