V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Arrows

Z Multimediaexpo.cz

Arrows Grand Prix International byl britský tým formule 1, založený v roce 1977 italským finančníkem Francem Ambrosiem a ex zaměstnanci týmu Shadow Alanem Reesem, Jackie Oliverem, Davem Wassem a Tony Southgatem. Jméno Arrows, které v angličtině znamená šípy, ovšem vzniklo z počátečních písmen zakládajících členů.

Sídlo stáje bylo v Milton Keynes ve Velké Británii, kde také během neuvěřitelných 53 dnů vznikl první model Arrows FA1, který však nebyl ničím jiným než kopií vozu Shadow DN9. Vůz byl připraven pro Riccarda Patreseho, který se s ním umístil na 10. místě v Grand Prix Brazílie 1978 a již ve třetím závodě v Grand Prix USA Západ 1978, bral první bod za šesté místo.

Situace s kopii vozu Shadow vyústila v dlouhý soudní spor, který byl rozřešen před zahájením Grand Prix Nizozemska 1978, když Arrows vyvinul vůz s označením A1. Riccardo Patrese dokázal hned při druhém závodě jezdit na čele závodu a pouze porucha motoru ho připravila o vítězství. V Grand Prix Švédska 1978 pak tento Ital dosáhl vynikajícího druhého místa.

Obsah

Krátká historie týmu

Arrows Grand Prix International

Damon Hill v roce 1997

Během Grand Prix Itálie 1978 v Monze byl Patrese zapleten do hromadné havárie 11 vozů, při které přišel o život Ronnie Peterson a na protest jezdců nesměl nastoupit do dalšího závodu. Po shlédnutí záznamu byl poté Patrese očištěn, když se prokázalo, že nebyl viníkem nehody. V roce 1979, kdy byly na vrcholu takzvané vozy wing car, začal Tony Southgate pracovat na komplexním projektu A2, čož se později ukázal jako ne příliš povedený krok, který vrhl Arrows zpět na chvost pelotonu. Vůz Arrows A2 patřil mezi nejpozoruhodnější projekty. Neměl přítlačná křídla, která byla nahrazena dvojitou řadou bočních lišt nacházejících se uvnitř boků karoserie, které byly téměř v rozporu s pravidly. Aerodynamický tvar vozu ohromoval při testech v aerodynamickém tunelu, na dráze však byl velkým zklamáním. Vůz se špatně ovládal v zatáčkách a projevovala se nedostatečná funkce zavěšení kol. Na další úspěch musela stáj čekat až do Grand Prix USA Západ 1980, kdy na trati v Long Beach s již mnohem konvenčnějším vozem A3, Patrese dojel druhý. Stejně si vedl Patrese i v Grand Prix Monaka 1981 a navíc v úvodním závodě sezony získal jediné pole position v historii týmu.

V roce 1984 získal Arrows dodávku motorů BMW turbo, tedy stejné pohonné jednotky jako Brabham mistra světa z předešlé sezóny. S podporou tabákové společnosti Barclay, se začínají věci obracet k lepšímu. Arrows končí v poháru konstruktérů na devátém místě a osmý v následujícím roce. Na výsledku se podíleli především kvalitní piloti jakými byli Marc Surer, Thierry Boutsen, Christian Danner nebo Gerhard Berger. Situace v týmu se zcela změnila v roce 1987, BMW přestalo s tovární podporou a motory dodávalo pod značkou Megatron. Nové jezdecké složení, Eddie Cheever a Derek Warwick, dostalo k dispozici vůz A10, který se stal nejúspěšnějším vozem Arrows všech dob. Arrows A10 byl jednoduchý, avšak v detailech propracovaný vůz, který v roce 1988 zajistil staji 23 bodů což v konečném hodnocení znamenalo 4. místo v poháru konstruktérů.

Footwork Arrows

Vynikající výsledek otevřel cestu novým řešením a dostal stáj na výsluní. V roce 1990 se k týmu připojil japonský obchodník Kazuo Ito se svojí společností Footwork, který ze záčátku byl pouze sponzorem. V roce 1991 přešla veškerá kontrola nad týmem do rukou japonské společnosti a následně došlo ke spolupráci s firmou Porsche na realizaci dvanáctiválcového atmosférického motoru. Ale výsledek je katastrofální a Footwork je nucen dokončit sezónu s motorem Ford. Pro následující roky spolupracuje s Hondou pod značkou Mugen. Se střídavými výsledky stáj Footwork fungovala až do roku 1996, kdy se vrátila k svému původnímu jménu Arrows.

TWR Arrows

Team Orange Arrows Formula One z roku 2000.

V březnu roku 1996 převzal tým Tom Walkinshaw, majitel firmy TWR. V září získal pro tým čerstvého mistra světa Damona Hilla a začal budovat silný tým, tak jak sliboval svým sponzorům. Damon Hill byl blizoučko vítězství při Grand Prix Maďarska 1997, ale v posledních kolech ho potrápila převodovka a přišel o vedení. Druhé místo z Maďarska bylo pro tým maximem a také téměř jediným bodovým ziskem. Investice vložené do stáje nesplnila očekávání, tak tomu bylo až do roku 2002. Arrows staví vůz A23, který byl jedním z nejrevolučnějších monopostů historie. Vůz navázal na aerodynamické prvky vozu Sauber z roku 2001. Dále se vůz vyznačoval nízko upevněným zavěšením předních kol. Heinz-Harald Frentzen ani Enrique Bernoldi nedokázali odvrátit finanční nestabilitu stáje a tak po polovině sezóny stáj Arrows definitivně mizí ze scény formule 1.

Piloti

Pilot GP Víť Pole Kolo Pod Bod Kol v čele Km v čele Kol Km
Riccardo Patrese 57 0 1 0 4 30 61 230 2430 11330
Thierry Boutsen 57 0 0 0 1 16 0 0 2887 13288
Marc Surer 47 0 0 0 0 8 0 0 2266 10417
Derek Warwick 47 0 0 0 0 27 4 18 2071 9839
Eddie Cheever 46 0 0 0 2 20 0 0 2205 10304
Jos Verstappen 34 0 0 0 0 6 0 0 1583 7640
Pedro Diniz 33 0 0 0 0 5 0 0 1150 5417
Pedro de la Rosa 33 0 0 0 0 3 0 0 1253 6149
Enrique Bernoldi 28 0 0 0 0 0 0 0 941 4529
Jochen Mass 24 0 0 0 0 7 0 0 1197 5462
Tora Takagi 16 0 0 0 0 0 0 0 616 2934
Damon Hill 16 0 0 0 1 7 62 246 758 3695
Mika Salo 16 0 0 0 0 3 0 0 506 2384
Bernard Berger 16 0 0 0 0 3 0 0 727 3348
Michele Alboreto 13 0 0 0 0 0 0 0 624 2866
Mauro Baldi 11 0 0 0 0 2 0 0 511 2376
Alex Caffi 11 0 0 0 0 2 0 0 617 2965
Heinz Harald Frentzen 11 0 0 0 0 2 0 0 497 2270
Christian Danner 10 0 0 0 0 1 0 0 455 2136
Rolf Stommelen 9 0 0 0 0 0 0 0 507 2208
Sigfried Stohr 9 0 0 0 0 0 0 0 270 1356
Chino Serra 4 0 0 0 0 0 0 0 220 1000
Alan Jones 1 0 0 0 0 0 0 0 58 190
Brian Henton 1 0 0 0 0 0 0 0 32 110
Bernd Schneider 1 0 0 0 0 0 0 0 70 266
Martin Donnelly 1 0 0 0 0 0 0 0 77 294

Kompletní výsledky v F1

Rok Šasi Motor Pneu Jezdec 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Body Pořadí
1978 Arrows FA1
Arrows A1
Ford V8 G ARG BRA JAR USZ MON BEL ŠPA ŠVE FRA GBR NĚM RAK NIZ ITA USA KAN 8 10. místo
Riccardo Patrese 10 Ret 6 6 Ret Ret 2 8 Ret 9 Ret Ret Ret EX 4
Rolf Stommelen 9 9 Ret Ret 14 14 15 DNQ DSQ DNQ DNPQ DNPQ 16 DNQ
1979 Arrows A1
Arrows A2
Ford V8 G ARG BRA JAR USZ ŠPA BEL MON FRA GBR NĚM RAK NIZ ITA KAN USA 5 9. místo
Riccardo Patrese DNS 9 11 Ret 10 5 Ret 14 Ret Ret Ret Ret 13 Ret Ret
Jochen Mass 8 7 12 9 8 Ret 6 15 Ret 6 Ret 6 Ret DNQ DNQ
1980 Arrows A3 Ford V8 G ARG BRA JAR USZ BEL MON FRA GBR NĚM RAK NIZ ITA CAN USA 11 7. místo
Riccardo Patrese Ret 6 Ret 2 Ret 8 9 9 9 14 Ret Ret Ret Ret
Jochen Mass Ret 10 6 7 Ret 4 10 13 8 DNQ Inj Inj 11 Ret
Mike Thackwell DNQ
Manfred Winkelhock DNQ
1981 Arrows A3 Ford V8 M
P
USZ BRA ARG SMR BEL MON ŠPA FRA GBR NĚM RAK NIZ ITA KAN LVS 10 8. místo
Riccardo Patrese Ret 3 7 2 Ret Ret Ret 14 10 Ret Ret Ret Ret Ret 11
Siegfried Stohr DNQ Ret 9 DNQ Ret Ret Ret DNQ Ret 12 Ret 7 DNQ
Jacques Villeneuve sr. DNQ DNQ
1982 Arrows A4
Arrows A5
Ford V8 P JAR BRA USZ SMR BEL MON USV KAN NIZ GBR FRA NĚM RAK ŠVÝ ITA LVS 5 10. místo
Marc Surer Inj Inj Inj WD 7 9 8 5 10 Ret 13 6 Ret 15 11 7
Brian Henton DNQ DNQ Ret
Mauro Baldi DNQ 10 DNQ WD Ret DNQ Ret 8 6 9 Ret Ret 6 DNQ 12 11
1983 Arrows A6 Ford V8 G BRA USZ FRA SMR MON BEL USV KAN GBR NĚM RAK NIZ ITA EUR JAR 4 10th
Marc Surer 6 5 10 6 Ret 11 11 Ret 17 7 Ret 8 10 Ret 8
Chico Serra 9 Ret 8 7
Alan Jones Ret
Thierry Boutsen Ret 7 7 15 9 13 14 Ret 11 9
1984 Arrows A6
Arrows A7
Ford V8
BMW S4 T
G BRA JAR BEL SMR FRA MON CAN USV USA GBR NĚM RAK NIZ ITA EUR POR 6 9. místo
Marc Surer 7 9 8 Ret Ret DNQ Ret Ret Ret 11 Ret 6 Ret Ret Ret Ret
Thierry Boutsen 6 12 Ret 5 11 DNQ Ret Ret Ret Ret Ret 5 Ret 10 9 Ret
1985 Arrows A8 BMW S4T G BRA POR SMR MON KAN USV FRA GBR NĚM RAK NIZ ITA BEL EUR JAR AUS 14 8. místo
Gerhard Berger Ret Ret Ret Ret 13 11 Ret 8 7 Ret 9 Ret 7 10 5 6
Thierry Boutsen 11 Ret 2 9 9 7 9 Ret 4 8 Ret 9 10 6 6 Ret
1986 Arrows A8
Arrows A9
BMW S4T G BRA ŠPA SMR MON BEL KAN USV FRA GBR NĚM HUN RAK ITA POR MEX AUS 1 10. místo
Marc Surer Ret Ret 9 9 9 Inj Inj Inj Inj Inj Inj Inj Inj Inj Inj Inj
Christian Danner Ret 11 Ret Ret Ret 6 8 11 9 Ret
Thierry Boutsen Ret 7 7 8 Ret Ret Ret NC NC 10 Ret Ret 7 10 7 Ret
1987 Arrows A10 Megatron S4T G BRA SMR BEL MON USV FRA GBR NĚM HUN RAK ITA POR ŠPA MEX JPN AUS 11 6. místo
Derek Warwick Ret 11 Ret Ret Ret Ret 5 Ret 6 Ret Ret 13 10 Ret 10 Ret
Eddie Cheever Ret Ret 4 Ret 6 Ret Ret Ret 8 Ret Ret 6 8 4 9 Ret
1988 Arrows A10B Megatron S4T G BRA SMR MON MEX KAN USV FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR ŠPA JPN AUS 23 4. místo
Derek Warwick 4 9 4 5 7 Ret Ret 6 7 Ret 5 4 4 Ret Ret Ret
Eddie Cheever 8 7 Ret 6 Ret Ret 11 7 10 Ret 6 3 Ret Ret Ret Ret
1989 Arrows A11 Ford V8 G BRA SMR MON MEX USA KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR ŠPA JPN AUS 13 7. místo
Derek Warwick 5 5 Ret Ret Ret Ret Inj 9 6 10 6 Ret Ret 9 6 Ret
Martin Donnelly 12
Eddie Cheever Ret 9 7 7 3 Ret 7 DNQ 12 5 Ret DNQ Ret Ret 8 Ret
1990 Arrows A11
Arrows A11B
Ford V8 G USA BRA SMR MON KAN MEX FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR ŠPA JPN AUS 2 9. místo
Michele Alboreto 10 Ret DNQ DNQ Ret 17 10 Ret Ret 12 13 12 9 10 Ret DNQ
Bernd Schneider 12 DNQ
Alex Caffi Inj Ret DNQ 5 8 DNQ Ret 7 9 9 10 9 13 Inj 9 DNQ
1991 Arrows A11C
Footwork FA12
Footwork FA12B
Porsche V12
Ford V8
G USA BRA SMR MON KAN MEX FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR ŠPA JPN AUS 0 NC
Alex Caffi DNQ DNQ DNQ DNQ Inj Inj Inj Inj DNPQ DNPQ DNQ DNPQ DNPQ DNPQ 10 15
Stefan Johansson Ret DNQ DNQ DNQ
Michele Alboreto Ret DNQ DNQ Ret Ret Ret Ret Ret DNQ DNQ DNPQ DNQ 15 Ret DNQ 13
1992 Footwork FA13 Mugen Honda V10 G JAR MEX BRA ŠPA SMR MON KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR JPN AUS 6 7th
Michele Alboreto 10 13 6 5 5 7 7 7 7 9 7 Ret 7 6 15 Ret
Aguri Suzuki 8 DNQ Ret 7 10 11 DNQ Ret 12 Ret Ret 9 Ret 10 8 8
1993 Footwork FA13B
Footwork FA14
Mugen Honda V10 G JAR BRA EUR SMR ŠPA MON KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR JPN AUS 4 9th
Derek Warwick 7 9 Ret Ret 13 Ret 16 13 6 17 4 Ret Ret 15 14 10
Aguri Suzuki Ret Ret Ret 9 10 Ret 13 12 Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret 7
1994 Footwork FA15 Ford V8 G BRA PAC SMR MON ŠPA KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR EUR JPN AUS 9 9. místo
Christian Fittipaldi Ret 4 13 Ret Ret DSQ 8 9 4 14 Ret Ret 8 17 8 8
Gianni Morbidelli Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret 5 Ret 6 Ret 9 11 Ret Ret
1995 Footwork FA16 Hart V8 G BRA ARG SMR ŠPA MON KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR EUR PAC JPN AUS 5 8. místo
Gianni Morbidelli Ret Ret 13 11 9 6 14 Ret Ret 3
Max Papis Ret Ret Ret Ret 7 Ret 12
Taki Inoue Ret Ret Ret Ret Ret 9 Ret Ret Ret Ret 12 8 15 Ret Ret 12 Ret
1996 Footwork FA17 Hart V8 G AUS BRA ARG EUR SMR MON ŠPA KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA POR JPN 1 9. místo
Ricardo Rosset 9 Ret Ret 11 Ret Ret Ret Ret 11 Ret 11 8 9 Ret 14 13
Jos Verstappen Ret Ret 6 Ret Ret Ret Ret Ret Ret 10 Ret Ret Ret 8 Ret 11
1997 Arrows A18 Yamaha V10 B AUS BRA ARG SMR MON ŠPA KAN FRA GBR NĚM HUN BEL ITA AUT LUX JPN EUR 9 8. misto
Damon Hill DNS 17 Ret Ret Ret Ret 9 12 6 8 2 13 Ret 7 8 12 Ret
Pedro Diniz 10 Ret Ret Ret Ret Ret 8 Ret Ret Ret Ret 7 Ret 13 5 13 Ret
1998 Arrows A19 Arrows V10 B AUS BRA ARG SMR ŠPA MON KAN FRA GBR RAK NĚM HUN BEL ITA LUX JPN 6 7. místo
Pedro Diniz Ret Ret Ret Ret Ret 6 9 14 Ret Ret Ret 11 5 Ret Ret Ret
Mika Salo Ret Ret Ret 9 Ret 4 Ret 13 Ret Ret 14 Ret DNS Ret 14 Ret
1999 Arrows A20 Arrows V10 B AUS BRA SMR MON ŠPA KAN FRA GBR RAK NĚM HUN BEL ITA EUR MAL JPN 1 9. místo
Pedro de la Rosa 6 Ret Ret Ret 11 Ret 12 Ret Ret Ret 15 Ret Ret Ret Ret 13
Toranosuke Takagi 7 8 Ret Ret 12 Ret 11 16 Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret
2000 Arrows A21 Supertec V10 B AUS BRA SMR GBR ŠPA EUR MON KAN FRA AUT NĚM HUN BEL ITA USA JPN MAL 7 7. místo
Pedro de la Rosa Ret 8 Ret Ret Ret 6 DNS Ret Ret Ret 6 16 16 Ret Ret 12 Ret
Jos Verstappen Ret 7 14 Ret Ret Ret Ret 5 Ret Ret Ret 13 15 4 Ret Ret 10
2001 Arrows A22 Asiatech V10 B AUS MAL BRA SMR ŠPA RAK MON KAN EUR FRA GBR NĚM HUN BEL ITA USA JPN 1 10. místo
Jos Verstappen 10 7 Ret Ret 12 6 8 10 Ret 13 10 9 12 10 Ret Ret 15
Enrique Bernoldi Ret Ret Ret 10 Ret Ret 9 Ret Ret Ret 14 8 Ret 12 Ret 13 14
2002 Arrows A23 Cosworth V10 B AUS MAL BRA SMR ŠPA RAK MON KAN EUR GBR FRA NĚM HUN BEL ITA USA JPN 2 11. místo
Heinz-Harald Frentzen DSQ 11 Ret Ret 6 11 6 13 13 Ret DNQ Ret
Enrique Bernoldi DSQ Ret Ret Ret Ret Ret 12 Ret 10 Ret DNQ Ret