Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Burdž Chalífa
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení (1. fáze)) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Soubor:Burj Dubai-Dubai3214.jpg|thumb|Burdž Dubaj (23. listopadu 2009)]] | [[Soubor:Burj Dubai-Dubai3214.jpg|thumb|Burdž Dubaj (23. listopadu 2009)]] | ||
- | |||
'''Burdž Chalífa''' nebo '''Burdž Kalifa''' (arabsky: '''برج خليفة''' – „Chalífova věž“) je velmi vysoký [[mrakodrap]] v [[Dubaj]]i v Spojených arabských emirátech. | '''Burdž Chalífa''' nebo '''Burdž Kalifa''' (arabsky: '''برج خليفة''' – „Chalífova věž“) je velmi vysoký [[mrakodrap]] v [[Dubaj]]i v Spojených arabských emirátech. | ||
Stavěl se od [[21. září]] [[2004]] a je [[Nejvyšší stavby světa|nejvyšší stavbou]] světa. Slavnostní otevření proběhlo [[4. leden|4. ledna]] [[2010]]. Konečná výška dosáhla 828 metrů o 162 patrech. Celková podlahová plocha má rozlohu 334 tisíc metrů čtverečních. V celém mrakodrapu se nachází 57 výtahů a 8 eskalátorů. | Stavěl se od [[21. září]] [[2004]] a je [[Nejvyšší stavby světa|nejvyšší stavbou]] světa. Slavnostní otevření proběhlo [[4. leden|4. ledna]] [[2010]]. Konečná výška dosáhla 828 metrů o 162 patrech. Celková podlahová plocha má rozlohu 334 tisíc metrů čtverečních. V celém mrakodrapu se nachází 57 výtahů a 8 eskalátorů. | ||
- | Hlavním architektem je chicagská firma | + | Hlavním architektem je chicagská firma Skidmore, Owings and Merrill, developerem je EMAAR Properties. Na stavbě se podílí i americká firma CBM Engineers Inc a stavební společnosti Samsung Constructions, BESIX a Arabtec. Část výtahů na stavbu dodala pardubická firma Pega Hoist. Samotnou stavbu staví dělníci z Pákistánu, Indie, Bangladéše, Číny a Filipín. |
Konečná výška mrakodrapu není přesně známa, protože je přísně tajena kvůli konkurenci. Podle předběžných odhadů se předpokládala (a uvádí to i stavební firma [http://www.doka.com/doka/en_global/references/constructionmethods/climbingsystems/selfclimbing/pages/03274/index.php]) asi 808 metrů a 162 podlaží. Firma OTIS, která pro budovu dodá 54 výtahů, uvádí 800 metrů. Projekty na oficiální stránce budovy naznačují až 195 podlaží. Podle některých zdrojů by výška mrakodrapu mohla být i více než 940 metrů, dokonce až 1 011 metrů. Budova bude součástí rozsáhlého projektu v hodnotě 20 miliard dolarů, zahrnujícího i několik dalších mrakodrapů, obrovské nákupní středisko a umělé jezero vše obklopující. | Konečná výška mrakodrapu není přesně známa, protože je přísně tajena kvůli konkurenci. Podle předběžných odhadů se předpokládala (a uvádí to i stavební firma [http://www.doka.com/doka/en_global/references/constructionmethods/climbingsystems/selfclimbing/pages/03274/index.php]) asi 808 metrů a 162 podlaží. Firma OTIS, která pro budovu dodá 54 výtahů, uvádí 800 metrů. Projekty na oficiální stránce budovy naznačují až 195 podlaží. Podle některých zdrojů by výška mrakodrapu mohla být i více než 940 metrů, dokonce až 1 011 metrů. Budova bude součástí rozsáhlého projektu v hodnotě 20 miliard dolarů, zahrnujícího i několik dalších mrakodrapů, obrovské nákupní středisko a umělé jezero vše obklopující. | ||
== Rekordy == | == Rekordy == | ||
- | V únoru [[2007]] předstihl skelet budovy mrakodrap [[Sears Tower]] i [[World Trade Center]] jako budovu s největším počtem podlaží na světě. [[7. duben|7. dubna]] [[2008]] developerská firma Emaar oznámila, že Burdž Dubaj je s 160 kompletními podlažími a výškou 629 metru nejvyšší stavbou světa. | + | V únoru [[2007]] předstihl skelet budovy mrakodrap [[Willis Tower|Sears Tower]] i [[World Trade Center]] jako budovu s největším počtem podlaží na světě. [[7. duben|7. dubna]] [[2008]] developerská firma Emaar oznámila, že Burdž Dubaj je s 160 kompletními podlažími a výškou 629 metru nejvyšší stavbou světa. |
Tyto rekordy nejsou všeobecně uznávány. Antony Wood, ředitel významné mezinárodní organizace ''CTBUH'' (''Council on Tall Buildings and Urban Habitat'') zabývající se výškovými stavbami a konstrukcí 20. července 2007 prohlásil, že tak jako mnoho jiných výškový rekord budovy neuznává dokud není budova dokončena nebo zastřešena [http://www.skyscrapernews.com/news.php?ref=1018]. | Tyto rekordy nejsou všeobecně uznávány. Antony Wood, ředitel významné mezinárodní organizace ''CTBUH'' (''Council on Tall Buildings and Urban Habitat'') zabývající se výškovými stavbami a konstrukcí 20. července 2007 prohlásil, že tak jako mnoho jiných výškový rekord budovy neuznává dokud není budova dokončena nebo zastřešena [http://www.skyscrapernews.com/news.php?ref=1018]. | ||
== Popis a design == | == Popis a design == | ||
- | Budovu projektovala známá firma Skidmore, Owings and Merrill, která spolupracovala i na projektech [[Sears Tower]] v Chicagu, [[Freedom Tower]] v New Yorku, [[Ťin Mao]] v Šanghaji a mnoha dalších výškových budov. Architekti se inspirovali návrhy [[Frank Lloyd Wright|Franka Lloyda Wrighta]] i [[Islámská architektura|islámskou architekturou]]. Členitý tvar budovy má připomínat rozvinutý květ květiny ''Hymenocallis'', která se v Dubaji vyskytuje. | + | Budovu projektovala známá firma Skidmore, Owings and Merrill, která spolupracovala i na projektech [[Willis Tower|Sears Tower]] v Chicagu, [[Freedom Tower]] v New Yorku, [[Ťin Mao]] v Šanghaji a mnoha dalších výškových budov. Architekti se inspirovali návrhy [[Frank Lloyd Wright|Franka Lloyda Wrighta]] i [[Islámská architektura|islámskou architekturou]]. Členitý tvar budovy má připomínat rozvinutý květ květiny ''Hymenocallis'', která se v Dubaji vyskytuje. |
Základová deska má plochu 7000 m<sup>2</sup>, pod ní se nachází 850 pilířů, širokých až 1,5 m a hlubokých až 50 m, celkově bylo na základy spotřebováno 45 000 m<sup>3</sup> betonu. Většina kostry budovy je z betonu, vrchní čtvrtina je ocelová. Vnější obklady mají být z vyztuženého skla, speciálně vybraného do extrémních podmínek (vysoké teploty, písečné bouře, silný vítr ve vrchní části budovy). Na návrhu interiéru spolupracoval módní návrhář [[Giorgio Armani]]. | Základová deska má plochu 7000 m<sup>2</sup>, pod ní se nachází 850 pilířů, širokých až 1,5 m a hlubokých až 50 m, celkově bylo na základy spotřebováno 45 000 m<sup>3</sup> betonu. Většina kostry budovy je z betonu, vrchní čtvrtina je ocelová. Vnější obklady mají být z vyztuženého skla, speciálně vybraného do extrémních podmínek (vysoké teploty, písečné bouře, silný vítr ve vrchní části budovy). Na návrhu interiéru spolupracoval módní návrhář [[Giorgio Armani]]. | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
V budově mají sloužit nejrychlejší [[výtah]]y na světě, fungující rychlostí až 18 m/s (65 km/h) [http://www.burjdubaiskyscraper.com/articles/burj-elevator.html]. Celkem má být v budově 65 výtahů pro 42 osob. | V budově mají sloužit nejrychlejší [[výtah]]y na světě, fungující rychlostí až 18 m/s (65 km/h) [http://www.burjdubaiskyscraper.com/articles/burj-elevator.html]. Celkem má být v budově 65 výtahů pro 42 osob. | ||
Řádka 31: | Řádka 26: | ||
Stavební dělníci si stěžují na nízké mzdy a špatné pracovní podmínky. Podle tisku si zkušený tesař vydělá 7,60 [[Americký dolar|USD]] (asi 125 [[Koruna česká|Kč]]) za den, nekvalifikovaný dělník pak 4,00 USD (asi 66 Kč) za den. Časté jsou také případy pozdní výplaty mezd, někteří zaměstnavatelé také zadržují cestovní pasy svých zaměstnanců až do skončení zaměstnání [http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1737180,00.html]. Odbory jsou ve Spojených arabský emirátech zatím zakázané. [[21. březen|21. března]] [[2006]] vypukly na stavbě nepokoje, když nepřijely autobusy odvážející dělníky na ubikace. Nespokojení dělníci ničili auta, vybavení kanceláří i stavby. Podle úředníků dubajského ministra způsobili škody za 1 milion $ (asi 20 milionů Kč). Další den většina dělníků odmítla nastoupit do práce, ke [[stávka|stávce]] se připojili i dělníci pracující na rozšíření Dubajského letiště.<br />Po vyjednávání se další den dělníci vrátili do práce [http://www.msnbc.msn.com/id/11961753/#storyContinued]. | Stavební dělníci si stěžují na nízké mzdy a špatné pracovní podmínky. Podle tisku si zkušený tesař vydělá 7,60 [[Americký dolar|USD]] (asi 125 [[Koruna česká|Kč]]) za den, nekvalifikovaný dělník pak 4,00 USD (asi 66 Kč) za den. Časté jsou také případy pozdní výplaty mezd, někteří zaměstnavatelé také zadržují cestovní pasy svých zaměstnanců až do skončení zaměstnání [http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1737180,00.html]. Odbory jsou ve Spojených arabský emirátech zatím zakázané. [[21. březen|21. března]] [[2006]] vypukly na stavbě nepokoje, když nepřijely autobusy odvážející dělníky na ubikace. Nespokojení dělníci ničili auta, vybavení kanceláří i stavby. Podle úředníků dubajského ministra způsobili škody za 1 milion $ (asi 20 milionů Kč). Další den většina dělníků odmítla nastoupit do práce, ke [[stávka|stávce]] se připojili i dělníci pracující na rozšíření Dubajského letiště.<br />Po vyjednávání se další den dělníci vrátili do práce [http://www.msnbc.msn.com/id/11961753/#storyContinued]. | ||
+ | == Video == | ||
+ | [[Soubor:BurjDubaiHeight.png|thumb|240px|Burdž Dubaj ve srovnání s nejvyššími stavbami světa]] | ||
+ | {| border="0" width="430" align="left" | ||
+ | | <mediaplayer>File:Burj Dubai Evolution.mov</mediaplayer> | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Animace stavby v čase (2005–2008)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Galerie == | == Galerie == | ||
+ | [[Soubor:Burj dubai 3.11.08.jpg|thumb|240px|Letecký snímek staveniště :: 11. března 2008]] | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Image:84floors.jpg|<center>19. listopad 2006</center> | Image:84floors.jpg|<center>19. listopad 2006</center> | ||
Řádka 44: | Řádka 48: | ||
Image:Burj Dubai Under Construction on 8 May 2008 Pict 4.jpg|<center>8. května 2008</center> | Image:Burj Dubai Under Construction on 8 May 2008 Pict 4.jpg|<center>8. května 2008</center> | ||
Image:Burj Dubai 20081019.jpg|<center>19. října 2008</center> | Image:Burj Dubai 20081019.jpg|<center>19. října 2008</center> | ||
- | |||
Soubor:BurjDubaiJI3.jpg|<center>20. března 2009</center> | Soubor:BurjDubaiJI3.jpg|<center>20. března 2009</center> | ||
- | |||
</gallery> | </gallery> | ||
Řádka 66: | Řádka 68: | ||
- | {{Commonscat|Burj Khalifa}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Burj+Khalifa}}{{Commonscat|Burj Khalifa}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Mrakodrapy ve Spojených arabských emirátech]] | [[Kategorie:Mrakodrapy ve Spojených arabských emirátech]] | ||
[[Kategorie:Dubaj]] | [[Kategorie:Dubaj]] | ||
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Verze z 29. 10. 2015, 10:57
Burdž Chalífa nebo Burdž Kalifa (arabsky: برج خليفة – „Chalífova věž“) je velmi vysoký mrakodrap v Dubaji v Spojených arabských emirátech.
Stavěl se od 21. září 2004 a je nejvyšší stavbou světa. Slavnostní otevření proběhlo 4. ledna 2010. Konečná výška dosáhla 828 metrů o 162 patrech. Celková podlahová plocha má rozlohu 334 tisíc metrů čtverečních. V celém mrakodrapu se nachází 57 výtahů a 8 eskalátorů.
Hlavním architektem je chicagská firma Skidmore, Owings and Merrill, developerem je EMAAR Properties. Na stavbě se podílí i americká firma CBM Engineers Inc a stavební společnosti Samsung Constructions, BESIX a Arabtec. Část výtahů na stavbu dodala pardubická firma Pega Hoist. Samotnou stavbu staví dělníci z Pákistánu, Indie, Bangladéše, Číny a Filipín.
Konečná výška mrakodrapu není přesně známa, protože je přísně tajena kvůli konkurenci. Podle předběžných odhadů se předpokládala (a uvádí to i stavební firma [1]) asi 808 metrů a 162 podlaží. Firma OTIS, která pro budovu dodá 54 výtahů, uvádí 800 metrů. Projekty na oficiální stránce budovy naznačují až 195 podlaží. Podle některých zdrojů by výška mrakodrapu mohla být i více než 940 metrů, dokonce až 1 011 metrů. Budova bude součástí rozsáhlého projektu v hodnotě 20 miliard dolarů, zahrnujícího i několik dalších mrakodrapů, obrovské nákupní středisko a umělé jezero vše obklopující.
Obsah |
Rekordy
V únoru 2007 předstihl skelet budovy mrakodrap Sears Tower i World Trade Center jako budovu s největším počtem podlaží na světě. 7. dubna 2008 developerská firma Emaar oznámila, že Burdž Dubaj je s 160 kompletními podlažími a výškou 629 metru nejvyšší stavbou světa.
Tyto rekordy nejsou všeobecně uznávány. Antony Wood, ředitel významné mezinárodní organizace CTBUH (Council on Tall Buildings and Urban Habitat) zabývající se výškovými stavbami a konstrukcí 20. července 2007 prohlásil, že tak jako mnoho jiných výškový rekord budovy neuznává dokud není budova dokončena nebo zastřešena [2].
Popis a design
Budovu projektovala známá firma Skidmore, Owings and Merrill, která spolupracovala i na projektech Sears Tower v Chicagu, Freedom Tower v New Yorku, Ťin Mao v Šanghaji a mnoha dalších výškových budov. Architekti se inspirovali návrhy Franka Lloyda Wrighta i islámskou architekturou. Členitý tvar budovy má připomínat rozvinutý květ květiny Hymenocallis, která se v Dubaji vyskytuje.
Základová deska má plochu 7000 m2, pod ní se nachází 850 pilířů, širokých až 1,5 m a hlubokých až 50 m, celkově bylo na základy spotřebováno 45 000 m3 betonu. Většina kostry budovy je z betonu, vrchní čtvrtina je ocelová. Vnější obklady mají být z vyztuženého skla, speciálně vybraného do extrémních podmínek (vysoké teploty, písečné bouře, silný vítr ve vrchní části budovy). Na návrhu interiéru spolupracoval módní návrhář Giorgio Armani.
V budově mají sloužit nejrychlejší výtahy na světě, fungující rychlostí až 18 m/s (65 km/h) [3]. Celkem má být v budově 65 výtahů pro 42 osob.
Využití
Využití budovy má být smíšené. 37 pater má zabírat Armani Hotel (první svého druhu), v 63 patrech má být 700 luxusních bytů, zbytek budovy mají zabrat kanceláře a technologické prostory. Vyhlídková plošina pro návštěvníky má být na 124 patře, vrchol budovy bude sloužit telekomunikacím. Na 78. patře má být venkovní plavecký bazén.
Kritika od dělníků
Stavební dělníci si stěžují na nízké mzdy a špatné pracovní podmínky. Podle tisku si zkušený tesař vydělá 7,60 USD (asi 125 Kč) za den, nekvalifikovaný dělník pak 4,00 USD (asi 66 Kč) za den. Časté jsou také případy pozdní výplaty mezd, někteří zaměstnavatelé také zadržují cestovní pasy svých zaměstnanců až do skončení zaměstnání [4]. Odbory jsou ve Spojených arabský emirátech zatím zakázané. 21. března 2006 vypukly na stavbě nepokoje, když nepřijely autobusy odvážející dělníky na ubikace. Nespokojení dělníci ničili auta, vybavení kanceláří i stavby. Podle úředníků dubajského ministra způsobili škody za 1 milion $ (asi 20 milionů Kč). Další den většina dělníků odmítla nastoupit do práce, ke stávce se připojili i dělníci pracující na rozšíření Dubajského letiště.
Po vyjednávání se další den dělníci vrátili do práce [5].
Video
The media player is loading... Prehravac se nahrava...
|
Animace stavby v čase (2005–2008) |
Galerie
Související články
Externí odkazy
- Oficiální stránka budovy
- Novinky ze stavby, velké množství fotografií
- Burj Dubaj na Emporis.com
- Článek na arciweb.cz
- Nejvyšší mrakodrap světa v Dubaji vyrůstá pomocí českých výtahů
- ČT24.cz – Nejvyšší budova světa, orchidej sahá až do nebes
- Tyden.cz – Gigant na písku. Otevírá se nejvyšší věž světa
- Rekordní věž táhne Dubaj z krize, akcie zase rostou
- The Burj Dubai Tower Wind Engineering (PDF, 597 KB, June 2006, STRUCTURE magazine, anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |