Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Panther
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
m (1 revizi) |
Verze z 1. 10. 2013, 12:40
Panther D | ||
Nový Panther se přesouvá na frontu (1943) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Posádka | 5 | |
Délka | 6,9 m | |
Výška | 3,0 m | |
Šířka | 3,4 m | |
Hmotnost | 44,8 t | |
Pancéřování a výzbroj | ||
Pancéřování | 100 mm | |
Hlavní zbraň | 75mm kanón Kw.K.42 L/70 | |
Sekundární zbraň | 2x 7,92 mm MG-34 | |
Pohon a pohyb | ||
Pohon | V-12 Benzínový motor Maybach HL230P30 | |
520 kW (700 hp) | ||
Odpružení | torzní tyče prokládané silničními koly | |
Poměr výkonu | 16 hp/tunu | |
Dojezd | 250 km |
Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171) byl německý střední tank produkovaný v letech 1942-1945. Celkem bylo vyprodukováno téměř 6 000 kusů.
Panther představoval německou reakcí na ruský tank T-34. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 7,5 cm KwK 42 L/70, tento náskok však byl brzy z velké části dohnán novou verzí jeho ruského protějšku T-34/85.
Obsah |
Vznik a vývoj
Vývoj tanku Panter začal v důsledku zkušeností německé armády na východní frontě. Tam německé tanky narazily na sovětské střední tanky T-34 a těžší KV-1, které německé „Panzery“ v mnoha ohledech převyšovaly. Ani později nasazený Pz IVF s dlouhým kanónem si v boji s protivníky vítězstvím nemohl být jistý. Německé tanky byly v porovnaní se sovětskou technikou slabě pancéřované, navíc jejich pancíř byl hlavně nýtovaný a pancéřové plechy byly skoro kolmé, což velmi snižovalo jejich balistickou odolnost.
Vývojem nového středního tanku byla pověřena firma MAN v čele s hlavním konstruktérem Ing. Paulem Wiebickim. Ta už 17 týdnů po začátku práce na projektu vyrobila 3. února 1942 první prototyp tanku Panther. Nový tank byl poháněný motorem Maybach HL 210P45 s výkonem 475 kW. Trup a věž měly svařovanou konstrukci z ocelových plátů. Věž s šestiúhelníkovým půdorysem byla umístěna v blízkosti těžiště, otáčela se spolu se sedadly posádky, buď hydraulicky, nebo v případě selhání ručně. V zadní části pancéřování věže byl kruhový únikový otvor. Na vrchu byly umístěny periskopy, ventilátor a velitelská věžička. Boky věže měly sílu 45 mm, čelo 80 až 100 mm. Boční a čelní stěny trupu byly chráněny pancířem o síle 40 mm, čelní stěna 80 mm. Dno korby a vrch věže měly sílu 16 mm. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, z napínacího a hnacího kola v dvou řadách. Pásy se skládali z 86 článků a jejich šířka byla 660 mm. Tank byl kvalitně odpružený a na tu dobu poskytoval velký komfort. Výzbroj tvořil 75mm kanón 7,5 cm KwK 42 vybavený úsťovou brzdou a dva kulomety MG 34 nebo MG 42.
Zkoušky prototypu se realizovali na zkušebním polygónu Berka v durynském Eisenachu. Už v červnu 1942 vydal ministr hospodářství Třetí říše Albert Speer pokyn na výrobu 250-kusové série v závodech Man, Daimler-Benz, Henschel a MNH. První sériové stroje k útvarům přišly v lednu 1943.
Sériově vyráběné
- Panther D1
- Panther D2
- Panther A
- Panther G
Plánované
- Panther F
- Panther II
Modifikace tanku
Bojové nasazení
V polovině roku 1943 sloužilo v německých jednotkách asi 340 Pantherů. Ty byly poprvé nasazeny v bitvě u Kurska, ovšem stalo se tak příliš brzy, bez řádného odzkoušení a odstranění dětských nedostatků, takže jejich výkon zůstal hluboko za očekáváním, mnoho strojů odpadlo pro technické obtíže (v průběhu několika dnů bylo ztracenou 150 tanků). Po doladění některých obtíži se Panther stal jedním z nejlepších strojů války, ovšem německý průmysl jich nebyl schopen vyprodukovat dostatečné množství. Od druhé poloviny roku 1943 se Panthery začaly skutečně osvědčovat. Například divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v několikadenním boji s dvěma sovětskými tankovými prapory zničil 265 tanků, při ztrátě jednoho Tigra a 4 Pantherů. Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Americký Sherman musel Panthera trefit nejméně 3x, než ho z boje vyřadil. Proto byly ukořistěné Panthery s oblibou začleňované do spojeneckých tankových jednotek. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie. Jejich použití se zvažovalo i v Izraeli.
Externí odkazy
- Rozsáhlý článek o PzKpfw. V Panther
- Tank Panther, jeho verze, modifikace, fotografie a videa na www.panzernet.net
- Fronta.cz – Panther a jeho modifikace
- Poválečné využití v Československu a zachovalé kusy Pantheru ve světě
- Palba.cz – Střední tank PzKpfw V Panther
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Německá obrněná vozidla za druhé světové války |
---|
Tanky |
Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t) |
Samohybné houfnice |
Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät |
Útočná děla |
StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger |
Stíhače tanků |
Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO |
Polopásy |
SdKfz 2 • SdKfz 4 • SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8 • SdKfz 9 • SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254 |
Obrněné vozy |
ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247 |
Protiletadlové tanky |
Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz |
Prototypy |
Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian |