V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Šablona:Článek dne/2015/25

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Nový článek DNE !)
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[File:Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-63-51, Panzerschiff der Deutschland-Klasse.jpg|right|160px|Těžký křižník Deutschland v roce 1933]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Lützow (kapesní bitevní loď)|Lützow]]''' byl německý [[těžký křižník]] [[kapesní bitevní loď|stejnojmenné třídy]]. [[Kriegsmarine]] tyto lodě nejprve klasifikovala jako ''Panzerschiff (obrněná&nbsp;loď)'', ale v únoru [[1940]] byly překlasifikovány právě na těžké křižníky. Britové je posměšně nazývali [[kapesní bitevní loď]].
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Nová těžká plavidla, která [[Německo]] stavělo koncem dvacátých let, se musela podřídit omezením daným [[Versailleská smlouva|Versailleskou smlouvou]] a nesměla přesáhnout výtlak 10 000 tun. Aby byla ušetřena hmotnost, bylo v dosud nebývalé míře použito svařování. Lodě třídy ''Deutschland'' přesto limit překročily, což ale bylo zatajeno. Kromě ''Deutschlandu'' byly postaveny ještě sesterské [[Admiral Graf Spee]] a [[Admiral Scheer]]. ''Deutchland'' jako první loď své třídy neměl konstrukční zlepšení uplatněná u jeho sesterských lodí, jako byl nový komín s šikmým vyústěním, můstek a stožáry.  
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Kýl lodi byl založen v&nbsp;únoru [[1929]] v&nbsp;loděnici Deutsche Werke v&nbsp;[[Kiel]]u. Spuštěna byla v&nbsp;květnu [[1931]] a&nbsp;na první zkušební plavbu vyplula v&nbsp;květnu [[1932]]. Do služby vstoupila v&nbsp;dubnu [[1933]]. V roce 1934 byly tři 88mm kanóny nahrazeny šesti kanóny stejné ráže v&nbsp;dvouhlavňové lafetaci. V roce 1939 pak byly nahrazeny stejným počtem děl ráže 105&nbsp;mm.
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Během [[Španělská občanská válka|španělské občanské války]] byl ''Deutschland'' odeslán ke španělskému pobřeží, kde měl podporovat Frankovy nacionalisty. Loď absolvovala celkem sedm misí v letech [[1936]]–[[1939]]. Při jedné z těchto operací, byl ''Deutchland'' 29. května [[1937]] napaden dvěma republikánskými [[bombardér]]y, které ho poškodily, přičemž 31 námořníků zahynulo a&nbsp;dalších 101 bylo zraněno. Sesterská loď ''Deutchlandu'', ''Admiral Scheer'' na oplátku ostřeloval španělský přístav [[Alméria]] a&nbsp;přitom zničila 35 domů a&nbsp;zabila 19 civilistů. Těla německých námořníků byla nejprve pohřbena v&nbsp;[[Gibraltar]]u, ale později byla převezena do Německa a&nbsp;pohřbena při velkém vojenském pohřbu.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
 
 +
Po vypuknutí [[Druhá světová válka|2. světové války]] došlo v listopadu [[1939]] k&nbsp;přejmenování ''Deutschlandu'' na ''Lützow'', jelikož Adolf Hitler se bál, že by případná ztráta lodi pojmenované [[Německo]], měla negativní propagandistický efekt.
 +
 
 +
V únoru [[1940]] byly lodě této třídy překlasifikovány na těžké křižníky a v dubnu 1940 se podílely na [[Operace Weserübung|invazi do&nbsp;Norska]]. Německý svaz vplouval do [[Oslofjord]]u pod vedením těžkého křižníku [[Blücher (1935)|Blücher]]. Ten ale potopila palba děl a stařičká [[Torpédo|torpéda]] vyrobená v roce 1900.
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 21:45

Těžký křižník Deutschland v roce 1933

Lützow byl německý těžký křižník stejnojmenné třídy. Kriegsmarine tyto lodě nejprve klasifikovala jako Panzerschiff (obrněná loď), ale v únoru 1940 byly překlasifikovány právě na těžké křižníky. Britové je posměšně nazývali kapesní bitevní loď.

Nová těžká plavidla, která Německo stavělo koncem dvacátých let, se musela podřídit omezením daným Versailleskou smlouvou a nesměla přesáhnout výtlak 10 000 tun. Aby byla ušetřena hmotnost, bylo v dosud nebývalé míře použito svařování. Lodě třídy Deutschland přesto limit překročily, což ale bylo zatajeno. Kromě Deutschlandu byly postaveny ještě sesterské Admiral Graf Spee a Admiral Scheer. Deutchland jako první loď své třídy neměl konstrukční zlepšení uplatněná u jeho sesterských lodí, jako byl nový komín s šikmým vyústěním, můstek a stožáry.

Kýl lodi byl založen v únoru 1929 v loděnici Deutsche Werke v Kielu. Spuštěna byla v květnu 1931 a na první zkušební plavbu vyplula v květnu 1932. Do služby vstoupila v dubnu 1933. V roce 1934 byly tři 88mm kanóny nahrazeny šesti kanóny stejné ráže v dvouhlavňové lafetaci. V roce 1939 pak byly nahrazeny stejným počtem děl ráže 105 mm.

Během španělské občanské války byl Deutschland odeslán ke španělskému pobřeží, kde měl podporovat Frankovy nacionalisty. Loď absolvovala celkem sedm misí v letech 19361939. Při jedné z těchto operací, byl Deutchland 29. května 1937 napaden dvěma republikánskými bombardéry, které ho poškodily, přičemž 31 námořníků zahynulo a dalších 101 bylo zraněno. Sesterská loď Deutchlandu, Admiral Scheer na oplátku ostřeloval španělský přístav Alméria a přitom zničila 35 domů a zabila 19 civilistů. Těla německých námořníků byla nejprve pohřbena v Gibraltaru, ale později byla převezena do Německa a pohřbena při velkém vojenském pohřbu.

Po vypuknutí 2. světové války došlo v listopadu 1939 k přejmenování Deutschlandu na Lützow, jelikož Adolf Hitler se bál, že by případná ztráta lodi pojmenované Německo, měla negativní propagandistický efekt.

V únoru 1940 byly lodě této třídy překlasifikovány na těžké křižníky a v dubnu 1940 se podílely na invazi do Norska. Německý svaz vplouval do Oslofjordu pod vedením těžkého křižníku Blücher. Ten ale potopila palba děl a stařičká torpéda vyrobená v roce 1900.