Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Admiral Scheer
Z Multimediaexpo.cz
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | |
Třída: | |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | Reinhard Scheer (1863–1928) |
Objednána: | |
Zahájení stavby: | 25. června 1931 |
Spuštěna na vodu: | 1. dubna 1933 |
Uvedena do služby: | 12. listopadu 1934 |
Osud: | Potopena pumami 9.–10. dubna 1945 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 12 100 tun (standard) 16 200 tun (plný) |
Délka: | 186 m |
Šířka: | 21,65 m |
Ponor: | 7,34 m |
Pohon: | 8 vznětových motorů MAN, pohánějících 2 lodní šrouby 52 050 k |
Palivo: | |
Rychlost: | 28,5 uzlu (53 km/h) |
Dosah: | 8 900 námořních mil při 20 uzlech (16 500 km při 37 km/h)
19 000 námořních mil při 10 uzlech (35 000 km při 18,5 km/h) |
Posádka: | 1 150 námořníků |
Pancíř: | dělové věže: 160 mm boky: 80 mm paluba: 40 mm |
Výzbroj: | 6 děl ráže 280 mm (po třech ve dvou věžích) |
Elektronika: | |
Letadla: | 2 x Arado Ar 196, 1 katapult |
Ostatní: |
Admiral Scheer byl druhý těžký křižník třídy Deutschland, který sloužil v německé Kriegsmarine. Jméno nesl po admirálovi Reinhardu Scheerovi (1863–1928). Měl dvě sesterské lodě – Deutschland a Admiral Graf Spee. V době stavby byla loď považována za bitevní, při porovnaní s bitevními loděmi jiných loďstev lodě dostaly přezdívku kapesní bitevní loď. Pod tímto "kódovým" označením je tato třída vedená v anglosaských zemích dodnes. V klasifikaci lodí platné před druhou světovou válkou je zařazována mezi těžké křižníky.
Obsah |
Stavba
Kýl lodě byl položený 25. června 1931 v loděnicích Kriegsmarinewerft ve Wilhelmshavenu. Spuštění na vodu se dočkala 1. dubna 1933, a Kriegsmarine si jí převzala 12. listopadu 1934.
Konstrukce
Loď pohánělo osm dvoudobých dvojčinných vznětových motorů MAN M9Zu 42/58, které přes dvě převodovky Vulcan poháněly dvojici lodních vrtulí. Dokázaly plavidlu dát maximální rychlost 28,5 uzlu. Oproti lodi Deutschland měla zesílené pancéřování, odlišnou protiletadlovou výzbroj a rozmanitější výstroj. Hlavními rozdíly oproti Deutschland byl tvar velitelské věže a tvar můstku, větší výtlak, a pancéřování.
Pancéřování: Boční pás, chránící kotelnu, strojovnu, sklady munice a ostatní důležité části měl sílu 100 mm. Tento pás se mírně překrýval s protitorpédovými oddíly. Na přídi měl sílu od 30 do 60 mm, na zádi 18-60 mm. Podhladinová část byla chráněná ještě 45 mm přepážkou (dvojité dno). Paluba dosahovala síly do 80 mm. Věže hlavní ráže měly pancéřování o tloušťce 125 mm, barbety a velitelská věž až 150 mm.
Výzbroj
Hlavní výzbroj se skládala z 6 děl ráže 280 mm ve dvou trojhlavňových věžích Derh C/28, s dostřelem 36 475 m. Pomocnou výzbroj tvořilo osm děl ráže 150 mm uložených v jednohlavňových věžích typu MPL, s dostřelem 23 000 m, a oproti první jednotce Deutschlandu i šest děl ráže 105 mm ve třech dvoudělových věžích. Proti letadlům bylo namontováno šest 88 mm kanónů ve dvouhlavňových věžích Dopp LC/31, osm 37 mm a deset kanónů ráže 20 mm;do roku 1945 až 30 20 mm kanónů. Osm torpédometů ráže 533 mm v zadní části lodě po dvou čtyřhlavňových kompletech. Loď měla od počátku namontovaný katapult. Použitá letadla byly 2 kusy Arado Ar 196. Na lodi byl i radar, pravděpodobně FuMO 27.
Jednotka se v roce 1940 podrobila přestavbě, při které byla příď změněna na atlantický typ, a přestavěná velitelská věž.
Služba
Od 12. listopadu 1934 Admiral Scheer zkušebními plavbami a nácvikem strávil několik měsíců v Baltském a Severním moři, spolu s jednotkou Deutschland podnikl v roce 1936 plavbu okolo Britských ostrovů. Od roku 1936 do roku 1938 byl součástí lodí, které blokovaly republikánské Španělsko.
Pravděpodobně první bojem ztracené letadlo RAF bylo sestřeleno právě Admirálem Sheerem v loděnicích ve Wilhelmshavenu.
YouTube
Germany's Second "Pocket" Battleship (1933) |
Externí odkazy
|
|
Německé těžké křižníky třídy Deutschland |
---|
Lützow (ex Deutschland) • Admiral Graf Spee • Admiral Scheer |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |