Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Metro v Bruselu
Z Multimediaexpo.cz
(šablona) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 18. 8. 2013, 21:48
Pozor od 4.4.2009 došlo ke spojení a dokončení linek - současná stránka není aktuální.
Metro v Bruselu tvoří důležitou součást městské dopravy metropole Belgie. Skládá se ze tří linek (1A, 1B, 2), přičemž linky 1A a 1B mají společný úsek v centru města mezi stanicemi Beekkant a Mérode.
Síť metra zahrnuje 59 stanic a její celková délka je přibližně 39,5 km. Kromě toho v Bruselu existují dvě trasy určené pro podpovrchový provoz tramvají (francouzsky „prémetro“), které byly konstruovány tak, aby je v budoucnu bylo možné upravit pro provoz klasického metra.
Provozovatelem bruselského metra je společnost STIB/MIVB. Tato společnost zajišťuje rovněž tramvajovou a autobusovou dopravu ve městě.
Obsah |
Historický vývoj
Vůbec první návrh na výstavbu metra v Bruselu pochází z roku 1892.
Na začátku 20. století vzniklo mnoho dalších projektů, např. roku 1925 přišla francouzská společnost Dyle et Bacalan s návrhem na vybudování tří linek metra. Žádný z těchto plánů však nebyl realizován.
První tunel bruselské podzemky byl vybudován roku 1957. Jednalo se o podzemní tramvajovou zastávku Gare du Midi / Zuidstation.
Linka 1
17. prosince 1969 byl zahájen provoz podzemní tramvaje v tunelu mezi stanicemi Schuman a De Brouckère. Roku 1976 byl na této trase zaveden provoz klasického metra a došlo k dalšímu rozšíření tunelu ke stanicím Beaulieu (linka 1A) a Tomberg (linka 1B). Trasa byla postupně dál rozšiřována – jednotlivé úseky byly otevírány v letech 1977, 1981, 1982, 1985, 1988, 1992, 1998 a 2003. Nejnovější částí linky 1 je úsek mezi stanicemi Bizet a Erasme / Erasmus, otevřený roku 2003.
Linka 2
První úsek této linky mezi stanicemi Porte de Namur / Naamsepoort a Madou byl dokončen roku 1970. Zpočátku sloužil pouze k tramvajové dopravě a provoz klasického metra na něm byl zaveden roku 1988. V té době již trasa existovala mezi stanicemi Simonis a Gare du Midi / Zuidstation. Roku 1993 byla otevřena stanice Clemenceau a od září 2006 je v provozu stanice Delacroix. Úsek mezi stanicemi Clemenceau a Delacroix je dosud nejnovější částí bruselského metra.
Přehled linek
linka | jezdí na úseku | délka v km | počet stanic | |
---|---|---|---|---|
| ||||
1A | Roi Baudouin / Koning Boudewijn ↔ Herrmann-Debroux | 17,2 | 27 | |
1B | Erasme / Erasmus ↔ Stockel / Stokkel | 14,4 | 30 | |
2 | Simonis ↔ Delacroix | 8,0 | 15 | |
|
Přehled stanic
Fotografie
Externí odkazy
- Brussels Subway – neoficiální stránka o bruselském metru v angličtině, francouzštině, nizozemštině a němčině
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |