Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Casey Stoner
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 27. 4. 2014, 14:23
Casey Stoner (* 6. října 1985, Southport, Austrálie) je australský motocyklový závodník.
Obsah |
Závodní kariéra
Casey Stoner odstartoval svou kariéru v mistrovství světa v roce 2002 pod křídly bývalého závodníka Lucia Cecchinella na Aprilii ve třídě do 250 ccm. Jeho nejlepším umístěním v premiérové sezoně bylo 5. místo z Grand Prix České republiky. Celkově skončil v šampionátu na 12. místě.
Casey ve 125 ccm
V roce 2003 Stoner pokračoval ve spolupráci s Cecchinellem a Aprilií. Přesunul se však do slabší kubatury. Ukázalo se to jako správná volba. Mladý Australan si v Německu připsal své první pódiové umístění a v posledním závodě ve Valencii získal své první vítězství ve světovém šampionátu. V celkovém hodnocení skončil na 8. místě. Svými výkony si pro následující sezonu vysloužil angažmá u továrního týmu KTM.
V oranžových barvách rakouské stáje v roce 2004 vyhrál Grand Prix Malajsie a opět vylepšil své konečné umístění v konečné tabulce, když skončil na 5. pozici.
Další spolupráce s Cecchinellem
V ročníku 2005 se Stoner vrátil do týmu Lucia Cecchinella. Startoval v kubatuře do 250 ccm na Aprilii. V této sezoně konečně ukázal naplno svůj talent. Byl jediným jezdcem startovního pole, který dokázal svádět vyrovnané souboje se „španělským zázračným dítětem“ Danielem Pedrosou. V sezoně si Stoner připsal 5 vítězství a s 254 mistrovskými body obsadil celkově druhé místo, právě za mladým Španělem. Nastal tak pravý čas pro přesun do královské kubatury MotoGP.
Do nejsilnější kubatury se Stoner v roce 2006 přesunul i s celým týmem Lucia Cecchinella. Aprilia však v této třídě nestartuje, a tak tým začal spolupracovat s japonskou Hondou. Při své debutové sezoně v MotoGP překvapil Casey odborníky i širokou veřejnost, když si hned ve druhém závodě sezony vyjel v Kataru pole position. Samotný závod už však tak povedený nebyl a Casey dojel pátý. Úspěch v podobě poháru přišel hned v následujícím závodě v Turecku, kdy Stoner obsadil 2. místo. V tomto roce Casey projížděl cílem buď mezi prvními, nebo vůbec. V 17 závodech šampionátu dojel 10x v první osmičce a 7x šachovnicový praporek neviděl. V konečném pořadí obsadil 7. místo. I přes nevyrovnané výkony si Caseyho pro příští sezonu překvapivě vybral tovární tým Ducati.
Suverén sezony 2007
Že Italové dali důvěru tomu pravému se ukázalo hned v úvodu sezony 2007, který překonal i ta nejoptimističtější očekávaní. V prvních 4 závodech si Stoner připsal 3 vítězství. Za celou sezonu se ve startovním poli nenašel nikdo, kdo by Australana v rudých barvách italské stáje dokázal pravidelně porážet. Stoner si v této fenomenální sezoně připsal víc vítězství, než za celou dosavadní kariéru v Mistrovství světa – na nejvyšším stupínku stanul celkem 10x. O zisku titulu světového šampióna definitivně rozhodl stylově – vítězstvím v domácí Velké ceně na Phillip Islandu už 3 závody před koncem seriálu.
2008: Obhajoba titulu
Po fantastické předchozí sezóně nemohli mít u Ducati jiné cíle než napodobit minulé výsledky. Konkurence však měla být mnohem silnější a hlavně Valentino Rossi toužil po titulu.Vítězství v úvodním závodě v Kataru navnadilo fanoušky italské továrny,realita se však ukázala v následujících třech závodech trošku jiná,když Casey Stoner nestačil na Hondu a Yamahu.Naději mu vrátil až hattrick z Velké Británie,Nizozemska a Německa.Najednou se stal Stoner velkým favoritem na titul,ale přišlo velké zklamání když po pádu prohrál s Rossim bitvu století na okruhu Laguna Seca.Následují dva závody byly rovněž obrovským zklamáním.Stoner v obou podnicích upadl a nezískal ani bod.Chuť si zpravil až na domácím závodě na Phillip Islands a španělské Valencii.
Zajímavosti
- Stonerova pole position při jeho druhém startu v MotoGP znamenala, že se stal druhým nejmladším jezdcem královské třídy, který startoval z pole position po Freddie Spencerovi.
- Stoner je druhým nejmladším mistrem světa v královské kubatuře po Freddie Spencerovi.
- Stoner získal první titul pro továrnu Ducati od jejího návratu do MotoGP v roce 2003.
- Jeho vítězství v Kataru jej učinilo prvním Australanem, který získal výhru ve všech třech současných kategoriích.
- Je prvním jezdcem královské třídy, který dokázal na motocyklu evropského výrobce vyhrát tři ze čtyř úvodních závodů sezóny od roku 1972, kdy se tento kousek povedl Giacomo Agostinimu.
- Jeho druhé místo v Turecku jej učinilo nejmladším Australanem, který stál na pódiu v nejvyšší třídě.
- Na počátku jeho kariéry stál Alberto Puig a Casey se krátce přestěhoval do Španělska.
- Casey získal pro KTM první vítězství v Grand Prix Malajsie 2004.
- V lednu roku 2007 se Casey oženil se svou přítelkyní slovenského původu, Adrianou.
Statistiky v Grand Prix
Sezona | Třída | Motocykl | Závody | Vítězství | Pódia | Pole position | Nejrychlejší kola | Body | Umístění | Světový šampión |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 125ccm | Honda RS125R | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 29 | - |
2002 | 250ccm | Aprilia RS250 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68 | 12 | - |
2003 | 125ccm | Aprilia RS125 | 14 | 1 | 4 | 1 | 2 | 125 | 8 | - |
2004 | 125ccm | KTM 125 FPR | 14 | 1 | 6 | 1 | 1 | 145 | 5 | - |
2005 | 250ccm | Aprilia RS250 | 16 | 5 | 10 | 2 | 1 | 254 | 2 | - |
2006 | MotoGP | Honda RC211V | 16 | 0 | 1 | 1 | 0 | 119 | 7 | - |
2007 | MotoGP | Ducati GP7 | 18 | 10 | 14 | 5 | 6 | 367 | 1 | 1 |
2008 | MotoGP | Ducati GP8 | 18 | 6 | 11 | 9 | 9 | 280 | 2 | |
Celkem | 113 | 23 | 46 | 19 | 19 | 1362 | 1 |
Kompletní výsledky Caseyho Stonera
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Třída | Tým | Továrna | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Body | Umístění |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 125cc | Movistar Team | Honda | GBR 17 | AUS 12 | 4 | 29.místo | ||||||||||||||||
2002 | 250cc | Safilo Oxydo Race LCR | Aprilia | JPN DNF | RSA DNF | ESP 6 | FRA DNF | ITA DNS | CAT 6 | NED 8 | GBR 11 | GER DNF | CZE 5 | POR DNF | BRA 6 | MOT 17 | MAL 11 | AUS 10 | VAL 13 | 68 | 12.místo | ||
2003 | 125cc | Safilo Oxydo LCR | Aprilia | JPN DNF | RSA 10 | ESP 6 | FRA 4 | ITA 18 | CAT DNF | NED DNF | GBR 5 | GER 2 | CZE DNS | POR DNS | BRA 2 | MOT 2 | MAL DNF | AUS DNF | VAL 1 | 125 | 8.místo | ||
2004 | 125cc | Red Bull KTM | KTM | RSA 3 | ESP 5 | FRA 8 | ITA 2 | CAT 4 | NED 3 | BRA 2 | GER DNS | CZE DNF | POR DNF | JPN DNF | QAT DNF | MAL 1 | AUS 3 | VAL DNF | 145 | 5.místo | |||
2005 | 250cc | Carrera Sunglasses-LCR | Aprilia | ESP DNF | POR 1 | CHN 1 | FRA 4 | ITA 4 | CAT 2 | NED 6 | GBR 3 | GER 7 | CZE 3 | JPN 3 | MAL 1 | QAT 1 | AUS DNF | TUR 1 | VAL 3 | 254 | 2.místo | ||
2006 | MotoGP | Honda LCR | Honda | ESP 6 | QAT 5 | TUR 2 | CHN 5 | FRA 4 | ITA DNF | CAT DNF | NED 4 | GBR 4 | GER DNS | USA DNF | CZE 6 | MAL 8 | AUS 6 | JPN DNF | POR DNF | VAL DNF | 119 | 8.místo | |
2007 | MotoGP | Ducati Marlboro Team | Ducati | QAT 1 | ESP 5 | TUR 1 | CHN 1 | FRA 3 | ITA 4 | CAT 1 | GBR 1 | NED 2 | GER 5 | USA 1 | CZE 1 | RSM 1 | POR 3 | JPN 6 | AUS 1 | MAL 1 | VAL 2 | 367 | 1.místo |
2008 | MotoGP | Ducati Marlboro Team | Ducati | QAT 1 | ESP 11 | POR 6 | CHN 3 | FRA 16 | ITA 2 | CAT 3 | GBR 1 | NED 1 | GER 1 | USA 2 | CZE DNF | RSM DNF | INP 4 | JPN 2 | AUS 1 | MAL 6 | VAL 1 | 280 | 2.místo |
2009 | MotoGP | Ducati Marlboro Team | Ducati | QAT 1 | JPN 4 | ESP 3 | FRA 5 | ITA 1 | CAT 3 | NED 3 | USA 4 | GER 4 | GBR 14 | POR | AUS | MAL | VAL | 150 | 3.místo |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |