Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Valentino Rossi
Z Multimediaexpo.cz
Valentino Rossi | |
---|---|
Národnost | Itálie |
Narozen | 16. únor 1979 |
Místo narození | Urbino |
Věk | 30 |
Kariéra v MS | 1996-? |
Továrny | Aprilia,Honda,Yamaha |
Počet startů | 221 |
Tituly | 125 cc v 1997 |
250 cc v 1999 | |
500 cc/MotoGP v 2001-2005,2008 | |
Počet Vítězství | 102 |
Stupně vítězů | 160 |
Počet bodů | 3810 |
Počet Pole-position | 56 |
Počet nejrychlejších kol | 80 |
Debut | Velká cena Malajsie 1996 |
První vítězství | Velká cena České republiky 1996 |
Poslední vítězství | Velká cena Španělska 2009 |
Valentino Rossi (* 16. února 1979) je italský profesionální motocyklový závodník a šestinásobný mistr světa královské třídy MotoGP ve Velké ceně silničních motocyklů. Obecně je považován za jednoho z nejlepších motocyklových jezdců všech dob. V roce 2006 mu jen těsně unikl osmý titul mistra světa a v sezóně 2007 se před něj dostal Casey Stoner, ovšem v roce 2008 opět ukázal svou nadvládu. Podle amerického sportovního týdeníku Sports Illustrated je Rossi sedmým nejvíce vydělávajícím sportovcem světa a druhým, který žije mimo Ameriku. Odhaduje se, že jeho roční příjmy dosahují 30 milionů dolarů.
Valentino šel ve stopách svého otce, Graziana Rossiho. Ve Velké ceně začal za tým Aprília závodit v roce 1996 ve třídě do 125 ccm a hned další rok světový šampionát vyhrál. V následujícím roce už za Aprílii startoval ve třídě do 250 ccm a v roce 1999 zvítězil i v této třídě. V roce 2001 vyhrál třídu do 500 kubických centimetrů, v té době za tým Honda, a série úspěchů pokračovala tentokrát už v královské třídě MotoGP (bývalá třída do 500 ccm) i v letech 2002 a 2003. Za tým Yamaha získal titul mistra světa i v letech 2004 a 2005. Šestý titul v řadě mu v roce 2006 těsně unikl a Rossi se musel spokojit s celkovým druhým místem za Američanem Nicky Haydenem. I sezóna 2007 se dá označit za smolnou. Rossimu druhé místo uniklo o jediný bod, protože poslední závod sezóny kvůli zlomenině ruky nedokončil. Druhý byl Dani Pedrosa a mistrem světa se stal Casey Stoner. Sézona 2008 startovala v duchu velkého očekávání - dokáže Rossi po dvou letech opět získat titul? Valentino vítězstvím v GP Číny odstratoval velice úspešnou sezonu, plnou dechberoucích bojů, hlavně s největším rivalem a obhájcem titulu Australanem Stonerem. Bitva do posledního kola v závodě v americkém Laguna Seca je považována za jeden z nejlepších za poslední roky v královské kubatuře. Rossi překonal v této sezoně hranici 90-ti vítězství a tím překonal ikonu motorismu, Angela Nieta. V závodě v japonském Motegi si zajistil titul mistra světa pro rok 2008.
Obsah |
Dětství
Valentino Rossi se narodil ve městě Urbino ve střední části Itálie nazývané Marche a vyrostl ve městě Tavullia. Jako správný syn úspěšného motocyklového závodníka (v roce, kdy se Valentino narodil, skončil Graziano Rossi třetí ve světovém šampionátu - třída do 250 ccm) řídil Valentino už ve dvou letech minibike a dalo by se říci, že od té doby mílovými kroky buduje svou až neskutečnou kariéru.
Jako první si Rossi zamiloval motokáry. Graziano ve skutečnosti koupil motokáru jako náhražku za minibike, neboť Valentinova matka Stefania považovala minibiky za příliš nebezpečné a trvala na tom, aby Graziano nalezl pro jejich syna alespoň o něco bezpečnější sport. Jenže rysem rodiny Valentina Rossiho je věčná touha hnát se stále rychleji vpřed, a tak Graziano brzy začal motokáru upravovat: svému tehdy pětiletému synovi vylepšil stroj tím, že zvýšil objem motoru z 60 na 100 ccm.
Ačkoli se Valentino věnoval i takovým věcem, jako byla kytara a fotbal, jeho zájem o školu a vzdělávání vůbec opadal. A tak i matčin pokus přimět ho k tomu, aby přešel na školu se zaměřením na fotbal, ztroskotal. Valentina však začaly lákat závodní boxy a nejrůznější závody motocyklů.
Když bylo Valentinovi 9 let, pokusil se Graziano pomocí zfalšovaných dokumentů získat pro syna juniorskou licenci na motokáry, legálně mohl tuto licenci získat až v deseti letech. Tento pokus se však nakonec nezdařil.
V roce 1990 vyhrál Valentino oblastní šampionát. V té době se však nadchl pro novou věc – minimotorky. Během roku 1991 na minimotorce zvítězil v šestnácti oblastních závodech.
Zprvu byly minimotorky pro Valentina jen zábavou, závodil zejména na motokárách a byl úspěšný – na národním šampionátu v Parmě skončil pátý. Grazianovi se v hlavě začaly rodit plány o tom, že by Valentino mohl začít závodit na motokárách s motorem 100 ccm nejen v Itálii, ale po celé Evropě. Tato dráha by ho později nejspíše směrovala k Formuli 1. Ukázalo se však, že je to pro rodinu finančně neúnosné a Valentino se od té doby věnoval výhradně minimotorkám. V letech 1992 a 1993 se postupně naučil vše potřebné a pak už získával jedno vítězství za druhým.
Od minimotorek k motocyklům
Rossiho talent byl obrovský. Aby ho mohl nadále rozvíjet, potřeboval k tomu však patřičnou motorku. V roce 1993 začal jezdit na motocyklu Cagiva Mito (125 ccm), se kterým však hned v první zatáčce, ne víc než sto metrů od boxů, havaroval. Motocykl se nechal opravit, jenže další pokus skončil hned v zatáčce druhé. Pro Rossiho to byl úsměvný, ale zároveň v jistém slova smyslu perný moment, v tu chvíli se totiž rozhodoval, zda jeho motocyklová kariéra má vůbec budoucnost.
Následující závodní víkend však Rossi dojel devátý. I když jeho výkony v první sezóně italského šampionátu Sport Production byly nestabilní, neustále se zlepšoval a v posledním závodu sezóny na okruhu v Misanu už startoval z pole position a nakonec skončil na stupních vítězů. Další rok si na motorce Mito, kterou mu poskytl manažer týmu Cagiva Claudio Lusuardi, už bez problémů dojel pro titul.
Éra světových šampionátů
Mladého talentovaného jezdce si vyhlédl tým Aprília Sandroni, Valentino s Aprílií spolupracoval na vylepšeních pro model RS125R a následně za tento tým začal závodit ve třídě do 125 ccm. Rossi za Aprílii startoval poprvé v roce 1994 na italském mistrovství (celkově získal šesté místo) a v jejích barvách nastoupil i v následujícím roce: na evropském šampionátu skončil třetí, šampionát Itálie v roce 1995 vyhrál.
V seriálu závodů Velké ceny silničních motocyklů v sezóně 1996 se však Rossimu vůbec nedařilo, několikrát spadl a pět závodů nedokončil. V srpnu však v České republice na brněnském okruhu vyhrál na motocyklu AGV Aprília RS125R svou první Velkou cenu. Celkově nakonec skončil devátý, především kvůli nevyrovnanosti svých výkonů, mnohdy ale překvapoval ohromující rychlostí. Mohlo by se zdát, že v této sezóně se Rossi především učil ovládat svůj motocykl, do začátku následující sezóny však své schopnosti vybrousil do té míry, že si v kubatuře do 125 kubických centimetrů s přehledem dojel pro titul mistra světa. Vyhrál jedenáct z patnácti závodů.
S trochou nadsázky by se dalo říct, že v sezóně 1998 byla Aprília takřka navrcholu, mohla se totiž pyšnit nejen modelem RS250, ale i jezdci takových kvalit, jako byli Valentino Rossi, Loris Capirossi a Tetsuya Harada. Jenže ani rychlý motocykl a zkušení týmoví kolegové Rossimu příliš nepomohli. Celou jeho první sezónu ve třídě 250 ccm ho provázely problémy a obtíže a Rossi tento rok považoval za nejtěžší v celé své kariéře. Tlak na něho vyvíjela nejen Aprílie, která od něho očekávala vynikající a bezchybné výkony, ale také média a v podstatě všichni v jeho okolí. Na o něco horších výsledcích se zřejmě podepsal i fakt, že při automobilové havárii zemřeli dva jeho blízcí přátelé. V celkovém pořadí se ale Rossi nakonec umístil na druhém místě, o pouhé tři body za Lorisem Capirossim. V roce 1999 si už titul uniknout nenechal. Cestou posbíral pět pole position a zvítězil v devíti Velkých cenách.
Za titul v kubatuře do 250 ccm byl Rossi v roce 2000 odměněn nabídkou týmu Honda závodit za ni v tehdy nejvyšší třídě závodů silničních motocyklů – 500 ccm. Jeden ze členů nejvyššího vedení Hondy, Jeremy Burgess, tehdy pro Rossiho vybral model NSR500. Byl přesvědčen, že bude-li tento motocykl řídit právě Valentino Rossi, nemůže to skončit ničím jiným než úspěchem. Během prvního roku u Hondy měl Rossi velmi dobré zázemí, jeho osobním poradcem byl bývalý několikanásobný světový šampión ve třídě 500 ccm Mick Doohan. I s tím dříve Jeremy Burgess spolupracoval. Do této doby spadá také počátek rivality mezi Rossim a Maxem Biaggim, který byl tehdy v pětistovkách nepochybně mužem číslo jedna. Ačkoli se spolu tito dva jezdci nikdy dřív nestřetli přímo na okruhu, během krátké doby bylo jasné, že rádi se mít rozhodně nebudou. Vzájemná rivalita z nich doslova čišela. Arogance spojená s lehkomyslnou přívětivostí v podání Rossiho narážela na pyšnou povahu Biaggiho, který si tehdy myslel, že je středem vesmíru. Média samozřejmě s chutí přikládala polínka do ohně jejich sporů a otiskovala každičkou pikantní zprávu, co se jim donesla k uším, ať už byly informace potvrzené, nebo šlo o pouhou domněnku. Rossi postupně odhaloval všechny silné stránky motocyklu NSR500 a svými nápady i nadále přispíval k jeho vylepšování. Trvalo to devět velkých cen, než Valentino Rossi poprvé stanul na nejvyšším stupínku stupňů vítězů, všem ale bylo jasné, že stejně jako v obou nižších kubaturách bude i tentokrát první sezóna víceméně testovací a čas tohoto jezdce přijde v sezóně následující. Rossi nakonec v celkovém pořadí skončil druhý, zvítězil Kenny Roberts Jr a Max Biaggi se musel spokojit s místem třetím.
Světovému šampionátu v roce 2001 už Rossi dle očekávání kraloval, zvítězil v 11 velkých cenách, včetně prvních tří a posledních čtyř. Touto sezónou však éra pětistovek končila, a to nejen pro Rossiho, ale pro všechny jezdce. Od roku 2002 se z ní stala královská třída MotoGP, ve které jezdci začali závodit na motocyklech o dvojnásobném objemu.
V roce 2001 Rossi navíc zahájil spolupráci s americkým jezdcem Colinem Edwardsem. Na motocyklech Honda VTR1000SPW se zúčastnili vytrvalostního závodu Suzuka 8 Hours a navzdory tomu, že Rossi neměl se superbiky téměř žádné zkušenosti, v tomto závodě zvítězili.
MotoGP
Třída pětistovek musela v sezóně 2002 ustoupit nově vzniklé třídě MotoGP. Dvoutaktní motory o objemu 500 ccm byly nahrazeny čtyřtaktními s objemem 990 ccm, což týmům umožnilo vytvořit velice rychlé motocykly. Honda pro své jezdce připravila model RC211V. Tento motocykl s pětiválcovým motorem V5 chlazeným vodou měl již tradičně poněkud zvláštní tvar, dosahoval však fenomenální rychlosti.
Řada jezdců se v roce 2002 potýkala s problémy, bylo třeba zvyknout si na silnější motocykl a doladit a vybrousit detaily. Přesně to Valentino Rossi potřeboval. Od první velké ceny sezóny v podstatě držel mistrovský titul pevně v rukou a ani na chvíli ho nepustil. Zvítězil v neuvěřitelných osmi z prvních devíti závodů a celkově nakonec posbíral 11 vítězství.
I v roce 2003 Rossi zpravidla nechával své soupeře daleko za svými zády. Získal 9 pole position a 9 vítězství a zajistil si tak zisk třetího titulu mistra světa v řadě za sebou. Jedním z nejvýraznějších momentů v kariéře Valentina Rossiho se stala Velká cena Austrálie 2003, a to vzhledem k jedinečnosti okolností, za kterých se Rossimu podařilo zvítězit. Jezdec týmu Ducati Troy Bayliss havaroval, Rossi však ignoroval žlutý praporek signalizující nebezpečí na trati a předjížděl, za což byl penalizován deseti sekundami. Rossi byl v tu chvíli v čele závodu, odpoutal se tedy od zbytku startovního pole, každým kolem zvyšoval svůj náskok a do cíle nakonec dojel o 15 sekund dřív než všichni ostatní, což mu samozřejmě bohatě stačilo k tomu, aby svou penalizaci smazal a závod s přehledem vyhrál.
Debut v GP: VC Malajsie v Shah Alamu, 31. března 1996 První vítězství: VC České republiky v Brně, 18. srpna 1996
Největší úspěchy - osminásobný mistr světa
- 1990 Debut na minibikách
- 1993 Debut v Mistrovství Itálie v poháru Cagiva (první vítězství)
- 1994 Cagiva Cup - 1. místo
- 1995 Mistrovství Evropy 125 ccm - 3. místo (Aprilia), Mistrovství Itálie 125 ccm - 1. místo
- Debut v GP: VC Malajsie v Shah Alamu, 31. března 1996
- První vítězství: VC České republiky v Brně, 18. srpna 1996
- 1996 Mistrovství světa silničních motocyklů 125 v týmu Scuderia AGV - 9. místo (111 bodů)
- 1997 Mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm v týmu Nastro Azzurro - 1. místo (321 bodů)
- 1998 Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm v týmu Nastro Azzurro - 2. místo (201 bodů)
- 1999 Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm v týmu Aprilia GP Racing - 1. místo (309 bodů)
- 2000 Mistrovství světa silničních motocyklů 500 ccm v týmu Nastro Azzurro - 2. místo (209 bodů)
- 2001 Mistrovství světa silničních motocyklů 500 ccm v týmu Nastro Azzurro - 1. místo (325 bodů)
- 2002 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu Repsol Honda - 1. místo (355 bodů)
- 2003 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu Repsol Honda - 1. místo (357 bodů)
- 2004 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu Gauloises Fortuna Yamaha - 1. místo (304 bodů)
- 2005 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu Gauloises Fortuna Yamaha - 1. místo (367 bodů)
- 2006 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu Camel Yamaha - 2. místo (247 bodů)
- 2007 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu FIAT Yamaha - 3. místo (241 bodů)
- 2008 Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v týmu FIAT Yamaha - 1. místo (373 bodů)
Kompletní výsledky Valentina Rossiho
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Externí odkazy
- Oficiální stránky Valentina Rossi (italsky, anglicky)
- Yamaha Racing Rider Profile (anglicky)
- MotoGP.com Rider Profile (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |