The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).
Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025
Antonov An-24
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ VIDEO) |
||
| (Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
| Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Antonov An-24 | |název = Antonov An-24 | ||
|typ = [[transportní letoun]] | |typ = [[transportní letoun]] | ||
| - | |výrobce = | + | |výrobce = Antonov |
|image = [[Soubor:Antonow an-24.jpg|250px]] | |image = [[Soubor:Antonow an-24.jpg|250px]] | ||
|text = Antonov An-24 na letišti v [[Užhorod]]u | |text = Antonov An-24 na letišti v [[Užhorod]]u | ||
| Řádka 16: | Řádka 16: | ||
|hlavní uživatel = [[Aeroflot]] | |hlavní uživatel = [[Aeroflot]] | ||
|více uživatelů = [[Sovětský svaz|SSSR]]<br />[[ČLR]] | |více uživatelů = [[Sovětský svaz|SSSR]]<br />[[ČLR]] | ||
| - | }} | + | }}[[Soubor:Muzeum-Kbely-068.jpg|thumb|240px|An-24V českého letectva v Kbelském muzeu v roce 2009]] |
| - | + | ||
| - | [[Soubor:Muzeum-Kbely-068.jpg|thumb|An-24V českého letectva v Kbelském muzeu v roce 2009]] | + | |
'''Antonov An-24''' (ukrajinsky a rusky: Антонов Ан-24; v [[ASCC|kódu NATO]]: '''Coke''') je [[Sovětský svaz|sovětský]] čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový [[turbovrtulový motor|turbovrtulový]] [[transportní letoun]]. | '''Antonov An-24''' (ukrajinsky a rusky: Антонов Ан-24; v [[ASCC|kódu NATO]]: '''Coke''') je [[Sovětský svaz|sovětský]] čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový [[turbovrtulový motor|turbovrtulový]] [[transportní letoun]]. | ||
| - | == | + | == Vznik == |
| - | + | Vývojem nového [[letoun]]u byla pověřena [[kyjev]]ská konstrukční kancelář O. K. Antonova, vývojem odpovídajících turbovrtulových [[letecký motor|motorů]] pak kancelář A. T. Ivčenka. Ta připravila motor AI-24 o výkonu 1874 kW. | |
| - | + | Vývojové a následné konstrukční práce byly zahájeny v prosinci roku 1957. Konstrukce [[letoun]]u byla optimalizována pro provoz z nezpevněných letištních ploch. [[Hornoplošník|Hornoplošná]] konfigurace chrání motory a čtyřlisté hydraulicky stavitelné [[vrtule]] před poškozením předměty na [[Vzletová a přistávací dráha|letištní ploše]]. Poměr výkonu k hmotnosti je vyšší než u většiny srovnatelných letadel. Letoun je bytelný a k údržbě nevyžaduje sofistikované letištní zařízení. | |
| - | + | == Vývoj == | |
| + | [[Prototyp]] An-24 (výr. č. 0001, příležitostná [[imatrikulace (letectví)|imatrikulace]] SSSR-L1959) poprvé vzlétl 20. prosince 1959 se zkušební posádkou G. I. Lysenka. Problémy s podélnou [[stabilita letadla|stabilitou]] byly vyřešeny na druhém [[prototyp]]u (0002, SSSR-L1960). Zvýšena byla [[svislá ocasní plocha]] se širším přechodem do hřbetu [[trup letadla|trupu]], bylo zvětšeno vzepětí [[vodorovné ocasní plochy|VOP]] a pod záď trupu byla nainstalovaná kýlová plocha. Prodlouženy byly zadní části motorových gondol i příď s [[radar|radiolokátorem]]. | ||
| + | Podobně byly upraveny také další dva stroje SSSR-19603 a SSSR-19605. Po úspěšném letovém zkušebním programu byly první letouny od dubna 1962 předávány ukrajinskému ředitelství Aeroflotu. | ||
| + | |||
| + | V roce 1965 vznikla varianta '''An-24B''' pro 50 cestujících. Verze '''An-24V''', poháněná motory AI-24A o výkonu 1912 kW, byla nejdříve navržena k dopravě 44 až 52 cestujících. Na požadavek Aeroflotu byly všechny standardně vybaveny 50 sedadly. Vznikla také smíšená varianta s prostorem pro přepravu nákladu a menší kabinou na zádi pro 18 pasažérů. An-24V 2. série měly instalovány výkonnější pohonné jednotky AI-24A po 2070 kW. | ||
| + | |||
| + | Výrobní závody č. 473 v Kyjevě-Svjatošinu a č. 99 v Ulan Ude-Muchimě vyráběly do roku 1978 verzi '''An-24RV''' s pomocným [[proudový motor|proudovým motorem]] Tumanskij RU19-300 o tahu 7,8 kN, instalovaným v zádi pravé motorové gondoly. Byl využíván při pozemním spouštění hlavních motorů i ke krátkodobému zvýšení tahu při vzletu. | ||
| + | |||
| + | Verze '''An-24T''' byla určena k dopravě až 4 600 kg nákladu, jejíž letové testy byly zahájeny v roce 1966. Z trupu zmizela téměř všechna okna a vstupní dveře na levé straně za [[křídlo letadla|křídlem]]. Na zádi přibyla sklopná rampa, podlaha byla zesílena. Následně se na základě provozních poznatků montovaly výkonnější motory Ivčenko AI-24VT po 2 074 kW | ||
| + | |||
| + | [[Čínská lidová republika|Čínská]] společnost ''Xian Aircraft Manufacturing Company'' vyrábí v licenci An-24RV pod označením '''Yunshuji Y-7'''. K jeho pohonu byly vybrány čínské turbovrtulové jednotky Dongan WJ5A1 s vrtulemi Baoding J-16G10A. Dále se od svého vzoru liší širším trupem a křídlem s větším [[rozpětí křídel|rozpětím]]. První let proběhl 25. prosince 1970. Jeho certifikace byla dokončena v roce 1980 a během následujících čtyř let bylo postaveno asi 20 strojů. | ||
| + | |||
| + | Od roku 1985 začala hongkongská společnost HAECO tyto stroje upravovat na verzi '''Y-7-100''' s modernizovaným [[kokpit]]em pro tříčlennou posádku a kompletně přestavěnou hlavní kabinou. Její obměna '''Y-7-100A''' byla vybavena menšími [[winglet]]y na koncích křídla. Bez wingletů, avšak s novou [[avionika|avionikou]] vznikla varianta '''Y-7-200''', na níž navázal šedesátimístný model '''Y-7-200A''' s motory Pratt & Whitney PW127C s vrtulemi Hamilton Standard a avionikou Collins. Speciálně pro čínský trh byla odvozena varianta '''Y-7-200B''' s hlavní kabinou upravenou pro 58 cestujících, křídlo postrádá winglety. Vznikly také verze '''Y-7E''' pro provoz z letišť ve vysokých nadmořských výškách a nákladní '''Y-7F''' dodávaná od června 1992. Výroba v Číně stále pokračuje, i když výroba typu na Ukrajině skončila už v roce [[1978 v letectví|1978]]. | ||
| + | |||
| + | == Nasazení == | ||
| + | [[Soubor:Antonow an24 cockpit.jpg|thumb|240px|Kokpit An-24]] | ||
| + | [[Soubor:Antonov An-24RV, SAT Airlines AN1485355.jpg|thumb|240px|Kabina An-24]] | ||
| + | Aeroflot nasadil první An-24 od června 1962 na nákladní linky z Kyjeva přes [[Mykolajiv]] do [[Cherson]]u. Zkušební provoz s pasažéry byl zahájen v září téhož roku na lince Kyjev-[[Krasnodar]]. Dne 31. října 1963 začaly stroje An-24 na první pravidelné lince z Kyjeva do Chersonu. Od prosince 1963 uvedlo [[Moskva|moskevské]] ředitelství Aeroflotu tento typ na spojích do [[Saratov]]a, [[Čeboksary|Čeboksaru]], [[Kursk]]u a [[Tula|Tuly]]. | ||
| + | |||
| + | Postaveno bylo více než 1000 kusů a asi 880 jich je stále v provozu po celém světě, nejvíce v zemích [[Společenství nezávislých států|SNS]] a v [[Afrika|Africe]]. K srpnu 2006 bylo celkem 448 Antonovů An-24 ve službě u civilních leteckých společností.<ref name="FI">Flight International, 3.-9. říjen 2006</ref> | ||
==Varianty== | ==Varianty== | ||
* '''An-24''' – původní design | * '''An-24''' – původní design | ||
| Řádka 44: | Řádka 61: | ||
===Nedávné nehody=== | ===Nedávné nehody=== | ||
| - | * [[19. leden|19. ledna]] [[2006 v letectví|2006]] se An-24 Slovenské armády s 43 osobami na palubě zřítil u obce Hejce v Maďarsku pouhé 3 km od hranic se Slovenskem. Při pádu letadla zemřelo 41 vojáků a 1 civilní zaměstnanec ministerstva obrany, 1 voják přežil. Letoun přivážel zpět slovenské příslušníky sil | + | * [[19. leden|19. ledna]] [[2006 v letectví|2006]] se An-24 Slovenské armády s 43 osobami na palubě zřítil u obce Hejce v Maďarsku pouhé 3 km od hranic se Slovenskem. Při pádu letadla zemřelo 41 vojáků a 1 civilní zaměstnanec ministerstva obrany, 1 voják přežil. Letoun přivážel zpět slovenské příslušníky sil KFOR z půlroční služby v [[Kosovo|Kosovu]].<ref>[http://www.mosr.sk/index.php?page=288&type=news&id=23&method=main&art=3961 Ministerstvo obrany SR: Havarovalo lietadlo s vojakmi, ktorí sa vracali z Kosova]</ref> |
| - | * [[25. červen|25. června]] [[2007 v letectví|2007]] narazil do horského svahu [[Kambodža|kambodžský]] An-24 civilní letecké společnosti | + | * [[25. červen|25. června]] [[2007 v letectví|2007]] narazil do horského svahu [[Kambodža|kambodžský]] An-24 civilní letecké společnosti PMTair s 16 cestujícími a 6 členy posádky. Nehodu, která se odehrála asi 130 km na jih od hlavního města [[Phnompenh]], nikdo nepřežil. Tři z cestujících byli turisté z České republiky.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/v-kambodzi-se-ztratilo-letadlo-s-nekolika-cechy-fr3-/zahranicni.asp?c=A070625_104808_zahranicni_mad iDNES.cz: V Kambodži se zřítilo letadlo se třemi Čechy na palubě]</ref><ref>[http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/ve-zricenem-letadle-byli-cesi--potvrdila-kambodza_117739_cr46p.html Novinky.cz: Ve zříceném letadle byli Češi, potvrdila Kambodža]</ref> |
== Specifikace (An-24V)== | == Specifikace (An-24V)== | ||
| - | + | [[Soubor:Antonov An-24 3-view line drawing.png|thumb|250px|Antonov An-24]] | |
| - | + | ||
=== Technické údaje === | === Technické údaje === | ||
* '''Posádka:''' 3-4 (2 piloti, 1 palubní inženýr, volitelně 1 radista) | * '''Posádka:''' 3-4 (2 piloti, 1 palubní inženýr, volitelně 1 radista) | ||
| - | * '''Kapacita:''' | + | * '''Kapacita:''' 50 cestujících |
| - | * '''Užitečný náklad:''' | + | * '''Užitečný náklad:''' 5 500 kg |
* '''Délka:''' 23,53 m | * '''Délka:''' 23,53 m | ||
* '''Rozpětí:''' 29,20 m | * '''Rozpětí:''' 29,20 m | ||
* '''Výška:''' 8,32 m | * '''Výška:''' 8,32 m | ||
| - | * '''Nosná plocha:''' 75,0 m | + | * '''Nosná plocha:''' 75,0 m<sup>2</sup> |
| - | < | + | |
* '''Prázdná hmotnost:''' 13 300 kg | * '''Prázdná hmotnost:''' 13 300 kg | ||
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 21 000 kg | * '''Max. vzletová hmotnost :''' 21 000 kg | ||
* '''Pohonná jednotka:''' 2x [[turbovrtulový motor]] [[Ivčenko AI-24|Ivčenko AI-24A]] | * '''Pohonná jednotka:''' 2x [[turbovrtulový motor]] [[Ivčenko AI-24|Ivčenko AI-24A]] | ||
| - | * '''Výkon pohonné jednotky:''' | + | * '''Výkon pohonné jednotky:''' 1 887 kW (2 530 ehp) |
=== Výkony === | === Výkony === | ||
| Řádka 69: | Řádka 84: | ||
* '''Maximální rychlost:''' 500 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 500 km/h | ||
* '''Dolet:''' | * '''Dolet:''' | ||
| - | ** '''s max. nákladem''' | + | ** '''s max. nákladem''' 750 km |
| - | ** '''s max. množstvím paliva''' | + | ** '''s max. množstvím paliva''' 2 400 km |
| - | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 8 400 m |
| - | * '''Stoupavost:''' | + | * '''Stoupavost:''' – m/s |
| - | + | ||
| + | == Velká Galerie == | ||
| + | * '''[[:Kategorie:Aircraft Antonov An-24|Mnoho fotografií – Antonov An-24]]''' | ||
| + | == YouTube == | ||
| + | {| border="4" width="442" align="left" | ||
| + | | {{#widget:YouTube|id=hpMj6RGAgHk}} | ||
| + | |- align="center" | ||
| + | | '''Flying 50-Year-Old Soviet Plane<br />Lensk to Mirny, Alrosa Antonov An-24''' | ||
| + | |} | ||
| + | {| border="4" width="442" align="right" | ||
| + | | {{#widget:YouTube|id=sERX0j2rtrk}} | ||
| + | |- align="center" | ||
| + | | '''Antonov An-24 Slovak Air Force<br />An-26 Czech Air Force – SIAD 2002''' | ||
| + | |} | ||
| + | <br style="clear: both;" /> | ||
== Reference == | == Reference == | ||
<references/> | <references/> | ||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
| - | * | + | * [https://web.archive.org/web/20051227015546/http://www.photovault.com/Link/Technology/Aviation/FlightCommercial/Aircraft/AntonovAn24.html Aviation Museum (anglicky)] |
| - | + | * [https://www.airliners.net/aircraft-data/antonov-an-24263032-xian-y-7/37 Airliners.net: Antonov An-24/26/30/32 & Xian Y-7 (anglicky)] | |
| - | + | * [http://www1.airpics.com/search/search.php?string=An-24&si=0&count=10&st=1&ar=2 Fotogalerie An-24 (anglicky)] | |
| Řádka 87: | Řádka 115: | ||
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Antonov]] | [[Kategorie:Letadla Antonov]] | ||
| + | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] | ||
Aktuální verze z 28. 7. 2025, 21:11
| Antonov An-24 | ||
| | ||
| Antonov An-24 na letišti v Užhorodu | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Určení | transportní letoun | |
| Výrobce | Antonov | |
| Konstruktér | ||
| První let | duben 1960[1] | |
| Zařazen | září 1963[1] | |
| Vyřazen | ||
| Výroba | 1963-1978 | |
| Vyrobeno | 1367 ks (včetně čínských Y-7) | |
| Varianty | Antonov An-26 Antonov An-30 Xian Y-7 | |
| Uživatel | Aeroflot | |
| SSSR ČLR | ||
Antonov An-24 (ukrajinsky a rusky: Антонов Ан-24; v kódu NATO: Coke) je sovětský čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový turbovrtulový transportní letoun.
Obsah |
Vznik
Vývojem nového letounu byla pověřena kyjevská konstrukční kancelář O. K. Antonova, vývojem odpovídajících turbovrtulových motorů pak kancelář A. T. Ivčenka. Ta připravila motor AI-24 o výkonu 1874 kW.
Vývojové a následné konstrukční práce byly zahájeny v prosinci roku 1957. Konstrukce letounu byla optimalizována pro provoz z nezpevněných letištních ploch. Hornoplošná konfigurace chrání motory a čtyřlisté hydraulicky stavitelné vrtule před poškozením předměty na letištní ploše. Poměr výkonu k hmotnosti je vyšší než u většiny srovnatelných letadel. Letoun je bytelný a k údržbě nevyžaduje sofistikované letištní zařízení.
Vývoj
Prototyp An-24 (výr. č. 0001, příležitostná imatrikulace SSSR-L1959) poprvé vzlétl 20. prosince 1959 se zkušební posádkou G. I. Lysenka. Problémy s podélnou stabilitou byly vyřešeny na druhém prototypu (0002, SSSR-L1960). Zvýšena byla svislá ocasní plocha se širším přechodem do hřbetu trupu, bylo zvětšeno vzepětí VOP a pod záď trupu byla nainstalovaná kýlová plocha. Prodlouženy byly zadní části motorových gondol i příď s radiolokátorem.
Podobně byly upraveny také další dva stroje SSSR-19603 a SSSR-19605. Po úspěšném letovém zkušebním programu byly první letouny od dubna 1962 předávány ukrajinskému ředitelství Aeroflotu.
V roce 1965 vznikla varianta An-24B pro 50 cestujících. Verze An-24V, poháněná motory AI-24A o výkonu 1912 kW, byla nejdříve navržena k dopravě 44 až 52 cestujících. Na požadavek Aeroflotu byly všechny standardně vybaveny 50 sedadly. Vznikla také smíšená varianta s prostorem pro přepravu nákladu a menší kabinou na zádi pro 18 pasažérů. An-24V 2. série měly instalovány výkonnější pohonné jednotky AI-24A po 2070 kW.
Výrobní závody č. 473 v Kyjevě-Svjatošinu a č. 99 v Ulan Ude-Muchimě vyráběly do roku 1978 verzi An-24RV s pomocným proudovým motorem Tumanskij RU19-300 o tahu 7,8 kN, instalovaným v zádi pravé motorové gondoly. Byl využíván při pozemním spouštění hlavních motorů i ke krátkodobému zvýšení tahu při vzletu.
Verze An-24T byla určena k dopravě až 4 600 kg nákladu, jejíž letové testy byly zahájeny v roce 1966. Z trupu zmizela téměř všechna okna a vstupní dveře na levé straně za křídlem. Na zádi přibyla sklopná rampa, podlaha byla zesílena. Následně se na základě provozních poznatků montovaly výkonnější motory Ivčenko AI-24VT po 2 074 kW
Čínská společnost Xian Aircraft Manufacturing Company vyrábí v licenci An-24RV pod označením Yunshuji Y-7. K jeho pohonu byly vybrány čínské turbovrtulové jednotky Dongan WJ5A1 s vrtulemi Baoding J-16G10A. Dále se od svého vzoru liší širším trupem a křídlem s větším rozpětím. První let proběhl 25. prosince 1970. Jeho certifikace byla dokončena v roce 1980 a během následujících čtyř let bylo postaveno asi 20 strojů.
Od roku 1985 začala hongkongská společnost HAECO tyto stroje upravovat na verzi Y-7-100 s modernizovaným kokpitem pro tříčlennou posádku a kompletně přestavěnou hlavní kabinou. Její obměna Y-7-100A byla vybavena menšími winglety na koncích křídla. Bez wingletů, avšak s novou avionikou vznikla varianta Y-7-200, na níž navázal šedesátimístný model Y-7-200A s motory Pratt & Whitney PW127C s vrtulemi Hamilton Standard a avionikou Collins. Speciálně pro čínský trh byla odvozena varianta Y-7-200B s hlavní kabinou upravenou pro 58 cestujících, křídlo postrádá winglety. Vznikly také verze Y-7E pro provoz z letišť ve vysokých nadmořských výškách a nákladní Y-7F dodávaná od června 1992. Výroba v Číně stále pokračuje, i když výroba typu na Ukrajině skončila už v roce 1978.
Nasazení
Aeroflot nasadil první An-24 od června 1962 na nákladní linky z Kyjeva přes Mykolajiv do Chersonu. Zkušební provoz s pasažéry byl zahájen v září téhož roku na lince Kyjev-Krasnodar. Dne 31. října 1963 začaly stroje An-24 na první pravidelné lince z Kyjeva do Chersonu. Od prosince 1963 uvedlo moskevské ředitelství Aeroflotu tento typ na spojích do Saratova, Čeboksaru, Kursku a Tuly.
Postaveno bylo více než 1000 kusů a asi 880 jich je stále v provozu po celém světě, nejvíce v zemích SNS a v Africe. K srpnu 2006 bylo celkem 448 Antonovů An-24 ve službě u civilních leteckých společností.[2]
Varianty
- An-24 – původní design
- An-24B – nákladní verze
- An-24T – nákladní verze
- An-24P – protipožární verze
- An-24V – 50místná verze
- An-24RV – verze s přídavným proudovým motorem
- Xian Y-7 – čínská verze (viz také Xian MA60)
Souhrn nehod
Údaje k roku 2004
- Totální ztráty: 109 (s celkem 1673 mrtvými)
- Ostatní nehody: 11 (s celkem 59 mrtvými)
- Únosy: 33 (s celkem 4 mrtvými)
Nedávné nehody
- 19. ledna 2006 se An-24 Slovenské armády s 43 osobami na palubě zřítil u obce Hejce v Maďarsku pouhé 3 km od hranic se Slovenskem. Při pádu letadla zemřelo 41 vojáků a 1 civilní zaměstnanec ministerstva obrany, 1 voják přežil. Letoun přivážel zpět slovenské příslušníky sil KFOR z půlroční služby v Kosovu.[3]
- 25. června 2007 narazil do horského svahu kambodžský An-24 civilní letecké společnosti PMTair s 16 cestujícími a 6 členy posádky. Nehodu, která se odehrála asi 130 km na jih od hlavního města Phnompenh, nikdo nepřežil. Tři z cestujících byli turisté z České republiky.[4][5]
Specifikace (An-24V)
Technické údaje
- Posádka: 3-4 (2 piloti, 1 palubní inženýr, volitelně 1 radista)
- Kapacita: 50 cestujících
- Užitečný náklad: 5 500 kg
- Délka: 23,53 m
- Rozpětí: 29,20 m
- Výška: 8,32 m
- Nosná plocha: 75,0 m2
- Prázdná hmotnost: 13 300 kg
- Max. vzletová hmotnost : 21 000 kg
- Pohonná jednotka: 2x turbovrtulový motor Ivčenko AI-24A
- Výkon pohonné jednotky: 1 887 kW (2 530 ehp)
Výkony
- Cestovní rychlost: 450 km/h
- Maximální rychlost: 500 km/h
- Dolet:
- s max. nákladem 750 km
- s max. množstvím paliva 2 400 km
- Dostup: 8 400 m
- Stoupavost: – m/s
Velká Galerie
YouTube
| Flying 50-Year-Old Soviet Plane Lensk to Mirny, Alrosa Antonov An-24 |
| Antonov An-24 Slovak Air Force An-26 Czech Air Force – SIAD 2002 |
Reference
- ↑ 1,0 1,1 Airliners.net – Antonov An-24-26-30-32 & Xian Y-7
- ↑ Flight International, 3.-9. říjen 2006
- ↑ Ministerstvo obrany SR: Havarovalo lietadlo s vojakmi, ktorí sa vracali z Kosova
- ↑ iDNES.cz: V Kambodži se zřítilo letadlo se třemi Čechy na palubě
- ↑ Novinky.cz: Ve zříceném letadle byli Češi, potvrdila Kambodža
Externí odkazy
- Aviation Museum (anglicky)
- Airliners.net: Antonov An-24/26/30/32 & Xian Y-7 (anglicky)
- Fotogalerie An-24 (anglicky)
|
|
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
