V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

NOTAR

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 23. 7. 2013, 23:25

MD Helicopters 520N NOTAR

NOTAR, zkratka NO TAil Rotor (žádný ocasní rotor), je relativně nový systém kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru u vrtulníků vyvinutý společností McDonnell Douglas Helicopter System.

Obsah

Vývoj

Vývoj systému NOTAR probíhá od roku 1975, kdy začali inženýři z Hughes Helicopters pracovat na vývoji konceptu. V prosinci 1981 poprvé vzlétli s vrtulníkem OH-6A využívajícím tento systém a v březnu roku 1986 vzletěli s mnohem těžším prototypem. V této době získala Hughes Helicopters společnost McDonnell Douglas.

Koncept

Průchod vzduchu systémem NOTAR

Koncept je založený na Coandově jevu a byl mnohokrát upravován. Nastavitelný ventilátor je uzavřený v zadní části trupu před trupovým nosníkem a je poháněn převodem od hlavního rotoru. Tento ventilátor tlačí nízkotlaký vzduch skrz dva otvory na pravé straně trupového nosníku a tím způsobuje, že zešikmení proudu od hlavního rotoru „sevře“ trupový nosník a vytvoří vztlak. Tah systému je řízen otevíráním a uzavíráním otočného krytu u konce trupového nosníku.

Výhody / Nevýhody

Výhody

  • Snižuje hlučnost
Výhodou systému NOTAR je výrazné snížení hlučnosti (vrtulníky vybavané systémem NOTAR patří mezi nejtišší certifikované vrtulníky). Až 60% hlučnosti u běžných vrtulníků je způsobeno interakcí vírů hlavního a ocasního rotoru.
  • Zvyšuje bezpečnost a spolehlivost
Nehody vrtulníků bývají často způsobeny úderem ocasního rotoru do větví stromů, drátů elektrického vedení nebo jiné překážky. Nahrazením ocasního rotoru se tedy snižuje toto riziko a umožňuje to použití vrtulníků se systémem NOTAR i blízko stromů nebo budov.
  • Omezuje vibrace
Jelikož zde není žádná interakce mezi víry hlavního a ocasního rotoru, jsou provozní vibrace minimální.

Nevýhody

  • Účinnost
Systém NOTAR není tak účinný jako ocasní rotor. Je tedy potřeba vyššího výkonu motoru.
  • Ovladatelnost
Kvůli zlepšení ovladatelnosti jsou vrtulníky se systémem NOTAR vybaveny klasickými kormidly.

Využití

MD Explorer (Německá policie)

V současné době využívají systém NOTAR tři modely vrtulníků, všechny vyráběné společností MD Helicopters:

  • MD 520N – varianta vrtulníku ze série Hughes/MD500
  • MD 600N – větší verze MD520N
  • MD Explorer – lehký vrtulník se dvěma motory a osmi sedadly

Díky nízké hlučnosti jsou tyto vrtulníky vhodné do městského prostředí. Stále více jsou využívány policií a leteckou záchrannou službou.

Související články

Externí odkazy