V neděli 16. března 2025 se podařilo týmu Multimediaexpo.cz
dokončit zcela nový balíček 920 000 fotografií na plných 100 procent !
Nedostižná hranice 4 000 000 fotografií se února 2026 už nedožije...
FFresh emotion happy.png

Fenestron

Z Multimediaexpo.cz

Otevřená mechanika fenestronu na Eurocopteru EC 135
Fenestron – Kamov Ka-62
Japonský typ Kawasaki OH-1

Fenestron je zcela uzavřený ocasní rotor. V podstatě se jedná o tunelový ventilátor zabudovaný v ocasní části vrtulníku, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.

Název Fenestron je ochrannou známkou společnosti Eurocopter.

Obsah

[skrýt]

Historie

Vyrovnávací rotor Fenestron byl poprvé použit na konci šedesátých let na druhém experimentálním modelu SA 340 a později na modelu Aérospatiale SA 341 Gazelle. Tunelový ventilátor byl rovněž použit na projektu vrtulníku Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche, který byl roku 2004 zrušen.

Konstrukce

Na rozdíl od běžných ocasních rotorů, které mívají maximálně 5 listů, mají Fenestrony 8 až 18 listů. Tyto listy jsou uspořádány v různých vzdálenostech, čímž dochází k výraznému snížení hlučnosti. Krytí Fenestronu umožňuje vyšší počet otáček a tedy i menší rozměry než jsou u klasických rotorů.

Výhody / Nevýhody

Výhody

  • Menší rozměry umožňují umístit fenestron výše nad osoby nebo předměty na zemi a tím zvyšuje jejich bezpečnost.
  • Díky větší vzdálenosti od země a celkovému uzavření je fenestron méně náchylný na zničení cizími tělesy.
  • Velké množství listů snižuje hlučnost a vibrace.

Nevýhody

  • vyšší hmotnost
  • vyšší odpor vzduchu krytí fenestronu
  • vyšší stavební náklady
  • potřeba většího výkonu motoru

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fenestron