Niki Lauda
Z Multimediaexpo.cz
(Výrazné vylepšení) |
(++) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Niki Lauda | ! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Niki Lauda | ||
|- | |- | ||
- | | colspan="2" style="text-align: center;" | [[Soubor:Lauda Frankfurt 1996.JPG| | + | | colspan="2" style="text-align: center;" | [[Soubor:Lauda Frankfurt 1996.JPG|220px]]<br /> |
|- | |- | ||
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''F1 Record''' | | colspan="2" style="text-align: center;" | '''F1 Record''' | ||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
|- style="vertical-align: top;" | |- style="vertical-align: top;" | ||
! Tým | ! Tým | ||
- | | | + | | March, [[BRM]], [[Scuderia Ferrari|Ferrari]], [[Brabham]], [[McLaren]] |
|- style="vertical-align: top;" | |- style="vertical-align: top;" | ||
! Grand Prix | ! Grand Prix | ||
Řádka 47: | Řádka 47: | ||
|- | |- | ||
| align="right" colspan="2" | | | align="right" colspan="2" | | ||
- | |} | + | |}'''Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda''' (* [[22. únor]]a [[1949]], [[Vídeň]], † [[20. květen|20. května]] [[2019]], [[Curych]]) byl rakouský letec, podnikatel, ale především je bývalý |
+ | [[Rakousko|rakouský]] pilot [[Formule 1]] a '''trojnásobný mistr světa''' z let [[Formule 1 v roce 1975|1975]], [[Formule 1 v roce 1977|1977]] a [[Formule 1 v roce 1984|1984]]. | ||
- | + | ==Nehoda na Nürburgringu == | |
- | + | Přesně [[1. srpen|1. srpna]] [[1976]] měl Niki na německé trati [[Nürburgring]] potvrdit, že je blízko k obhajobě titul. Ale při závodě měl nehodu, o které se mluví dodnes. Rakušan Niki Lauda se řítil po trati svým Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do Nikiho vraku poté narazil Brett Lunger. Jeho vůz tak začal hořet následkem exploze palivové nádrže, a to už Niki neměl helmu, o tu přišel po srážce s Lungerem, Niki se tak ocitl v pekle s více než 900 °C. Niki jen o vlásek unikl smrti, ale byl ve vážném stavu. Plíce měl poškozené, hlavu a další části těla měl těžce popálené. Z nejhoršího se Niki dostal. S následky nehody se však potýkal až do konce svého života. | |
- | + | ||
- | Přesně [[1. srpen|1. srpna]] [[1976]] měl Niki na německé trati [[Nürburgring]] potvrdit, že je blízko k obhajobě titul. Ale při závodě měl nehodu, o které se mluví dodnes. Rakušan Niki Lauda se řítil po trati svým Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do Nikiho vraku poté narazil Brett Lunger. Jeho vůz tak začal hořet následkem exploze palivové nádrže, a to už Niki neměl helmu, o tu přišel po srážce s Lungerem, Niki se tak ocitl v pekle s více než 900 °C. Niki jen o vlásek unikl smrti, ale byl ve vážném stavu. Plíce měl poškozené, hlavu a další části těla měl těžce popálené. Z nejhoršího se Niki dostal | + | |
O 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a s obrovskými bolestmi bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před [[James Hunt|Jamesem Huntem]]. O rok později, v roce [[1977]] opět získal titul mistra světa a to se mu povedlo znovu v roce [[1984]]. | O 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a s obrovskými bolestmi bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před [[James Hunt|Jamesem Huntem]]. O rok později, v roce [[1977]] opět získal titul mistra světa a to se mu povedlo znovu v roce [[1984]]. | ||
- | == | + | == Po odchodu z Formule 1 == |
- | + | Po odchodu z Formule 1 se začal věnovat létání. Stal se pilotem a majitelem letecké společnosti '''''Lauda Air''''', kterou později prodal Austrian Airlines. Po čase v roce 2003 založil další leteckou společnost '''''Niki'''''. Společnost vlastnila kromě jiných i dopravní letadla [[Airbus A330]].<ref>[http://www.dnoviny.cz/letecka-doprava/niki-lauda-nabidne-dalkove-lety-do-ciny-3655 Dopravní noviny]</ref> Zbankrotovala v roce 2017, když už nespadala pod Nikyho Laudu, ale pod zkrachovalou společnost Air Berlin. Lauda se proto rozhodl koupit aerolinky zpět.<ref>{{Citace periodika | |
+ | | titul = Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost - E15.cz | ||
+ | | periodikum = Zprávy E15.cz | ||
+ | | url = https://zpravy.e15.cz/byznys/podniky-a-trhy/niki-lauda-znovu-ziska-svou-leteckou-spolecnost-1342522 | ||
+ | | datum přístupu = 2018-01-23 | ||
+ | }}</ref> | ||
- | + | V srpnu 2018 podstoupil transplantaci plic poškozených následkem nehody z roku 1976. Zemřel 20. května 2019 po vleklých zdravotních problémech. | |
- | + | ||
+ | == Film == | ||
+ | * Americko/německo/britský film ''[[Rivalové]] (Rush)'' režiséra [[Ron Howard|Rona Howarda]] z roku [[2013]] pojednává o soupeření [[James Hunt|Jamese Hunta]] a Niki Laudy.<br />Niki Laudu ztvárnil německý herec [[Daniel Brühl]], Jamese Hunta [[Chris Hemsworth]]. Dále hráli [[Alexandra Maria Lara]], [[Olivia Wilde]] a [[Natalie Dormer]]. Hudbu složil [[Hans Zimmer]]. | ||
+ | |||
+ | == Velká Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Album Niki Lauda|Mnoho fotografií – Niki Lauda]]''' | ||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=pa45mlP9V-I}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Niki Lauda: looking back at the life of a Formula One legend''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=MLylPHGESTk}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''43 let od děsivé nehody Nikiho Laudy''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=aYQZNCL5ASg}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Niki Lauda's 5 greatest F1 cars''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=iuTE9O9y7vM}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Niki Lauda vs James Hunt''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.formula1.com/teams_and_drivers/hall_of_fame/221/ Formula1.com – Niki Lauda (anglicky)] | * [http://www.formula1.com/teams_and_drivers/hall_of_fame/221/ Formula1.com – Niki Lauda (anglicky)] | ||
Řádka 70: | Řádka 103: | ||
{{DEFAULTSORT:Lauda, Niki}} | {{DEFAULTSORT:Lauda, Niki}} | ||
[[Kategorie:Rakouský pilot F1]] | [[Kategorie:Rakouský pilot F1]] | ||
- | |||
[[Kategorie:Muži]] | [[Kategorie:Muži]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 27. 5. 2021, 14:16
Niki Lauda | |
---|---|
| |
F1 Record | |
Národnost | Rakousko |
Narozen | 22. únor 1949 |
Tým | March, BRM, Ferrari, Brabham, McLaren |
Grand Prix | 172 |
Mistr světa | 3x 1975, 1977, 1984 |
Vítězství | 25 |
Podium | 54 |
Pole position | 24 |
Nej. kolo | 24 |
Body | 420,5 |
První GP | Grand Prix Rakouska 1971 |
První vítězství | Grand Prix Španělska 1974 |
Sezóny v F1 | 1971 - 1979, 1982 - 1985 |
rakouský pilot Formule 1 a trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984.
Obsah |
Nehoda na Nürburgringu
Přesně 1. srpna 1976 měl Niki na německé trati Nürburgring potvrdit, že je blízko k obhajobě titul. Ale při závodě měl nehodu, o které se mluví dodnes. Rakušan Niki Lauda se řítil po trati svým Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do Nikiho vraku poté narazil Brett Lunger. Jeho vůz tak začal hořet následkem exploze palivové nádrže, a to už Niki neměl helmu, o tu přišel po srážce s Lungerem, Niki se tak ocitl v pekle s více než 900 °C. Niki jen o vlásek unikl smrti, ale byl ve vážném stavu. Plíce měl poškozené, hlavu a další části těla měl těžce popálené. Z nejhoršího se Niki dostal. S následky nehody se však potýkal až do konce svého života.
O 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a s obrovskými bolestmi bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před Jamesem Huntem. O rok později, v roce 1977 opět získal titul mistra světa a to se mu povedlo znovu v roce 1984.
Po odchodu z Formule 1
Po odchodu z Formule 1 se začal věnovat létání. Stal se pilotem a majitelem letecké společnosti Lauda Air, kterou později prodal Austrian Airlines. Po čase v roce 2003 založil další leteckou společnost Niki. Společnost vlastnila kromě jiných i dopravní letadla Airbus A330.[1] Zbankrotovala v roce 2017, když už nespadala pod Nikyho Laudu, ale pod zkrachovalou společnost Air Berlin. Lauda se proto rozhodl koupit aerolinky zpět.[2]
V srpnu 2018 podstoupil transplantaci plic poškozených následkem nehody z roku 1976. Zemřel 20. května 2019 po vleklých zdravotních problémech.
Film
- Americko/německo/britský film Rivalové (Rush) režiséra Rona Howarda z roku 2013 pojednává o soupeření Jamese Hunta a Niki Laudy.
Niki Laudu ztvárnil německý herec Daniel Brühl, Jamese Hunta Chris Hemsworth. Dále hráli Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde a Natalie Dormer. Hudbu složil Hans Zimmer.
Velká Galerie
YouTube
Niki Lauda: looking back at the life of a Formula One legend |
43 let od děsivé nehody Nikiho Laudy |
Niki Lauda's 5 greatest F1 cars |
Niki Lauda vs James Hunt |
Reference
- ↑ Dopravní noviny
- ↑ Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost - E15.cz. Zprávy E15.cz. Dostupné online [cit. 2018-01-23].
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |