Niki Lauda

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(Výrazné vylepšení)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Niki Lauda
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Niki Lauda
|-
|-
-
| colspan="2" style="text-align: center;" | [[Soubor:Lauda Frankfurt 1996.JPG|200px]]<br />
+
| colspan="2" style="text-align: center;" | [[Soubor:Lauda Frankfurt 1996.JPG|220px]]<br />
|-
|-
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''F1 Record'''
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''F1 Record'''
Řádka 14: Řádka 14:
|- style="vertical-align: top;"
|- style="vertical-align: top;"
! Tým
! Tým
-
| [[March]], [[BRM]], Ferrari, [[Brabham]], [[McLaren]]
+
| March, [[BRM]], [[Scuderia Ferrari|Ferrari]], [[Brabham]], [[McLaren]]
|- style="vertical-align: top;"
|- style="vertical-align: top;"
! Grand Prix
! Grand Prix
Řádka 47: Řádka 47:
|-
|-
| align="right" colspan="2" |
| align="right" colspan="2" |
-
|}
+
|}'''Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda''' (* [[22. únor]]a [[1949]], [[Vídeň]], † [[20. květen|20. května]] [[2019]], [[Curych]]) byl rakouský letec, podnikatel, ale především je bývalý
 +
[[Rakousko|rakouský]] pilot [[Formule 1]] a '''trojnásobný mistr světa''' z let [[Formule 1 v roce 1975|1975]], [[Formule 1 v roce 1977|1977]] a [[Formule 1 v roce 1984|1984]].
-
'''Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda''' (* [[22. únor]]a [[1949]], [[Vídeň]]) je rakouský letec, podnikatel, ale především je bývalý
+
==Nehoda na Nürburgringu ==
-
[[Rakousko|rakouský]] pilot [[Formule 1]], trojnásobný mistr světa z let [[Formule 1 v roce 1975|1975]], [[Formule 1 v roce 1977|1977]] a [[Formule 1 v roce 1984|1984]].
+
Přesně [[1. srpen|1. srpna]] [[1976]] měl Niki na německé trati [[Nürburgring]] potvrdit, že je blízko k obhajobě titul. Ale při závodě měl nehodu, o které se mluví dodnes. Rakušan Niki Lauda se řítil po trati svým Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do Nikiho vraku poté narazil Brett Lunger. Jeho vůz tak začal hořet následkem exploze palivové nádrže, a to už Niki neměl helmu, o tu přišel po srážce s Lungerem, Niki se tak ocitl v pekle s více než 900 °C. Niki jen o vlásek unikl smrti, ale byl ve vážném stavu. Plíce měl poškozené, hlavu a další části těla měl těžce popálené. Z nejhoršího se Niki dostal. S následky nehody se však potýkal až do konce svého života.
-
 
+
-
Přesně [[1. srpen|1. srpna]] [[1976]] měl Niki na německé trati [[Nürburgring]] potvrdit, že je blízko k obhajobě titul. Ale při závodě měl nehodu, o které se mluví dodnes. Rakušan Niki Lauda se řítil po trati svým Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do Nikiho vraku poté narazil Brett Lunger. Jeho vůz tak začal hořet následkem exploze palivové nádrže, a to už Niki neměl helmu, o tu přišel po srážce s Lungerem, Niki se tak ocitl v pekle s více než 900 °C. Niki jen o vlásek unikl smrti, ale byl ve vážném stavu. Plíce měl poškozené, hlavu a další části těla měl těžce popálené. Z nejhoršího se Niki dostal, jizvy na tváři mu ale zůstanou až do konce života.
+
O 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a s obrovskými bolestmi bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před [[James Hunt|Jamesem Huntem]]. O rok později, v roce [[1977]] opět získal titul mistra světa a to se mu povedlo znovu v roce [[1984]].
O 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a s obrovskými bolestmi bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před [[James Hunt|Jamesem Huntem]]. O rok později, v roce [[1977]] opět získal titul mistra světa a to se mu povedlo znovu v roce [[1984]].
-
== Lauda Air ==
+
== Po odchodu z Formule 1 ==
-
V dubnu [[1979]] založil leteckou společnost [[Lauda Air]], která začala být plně operativní v roce [[1985]].
+
Po odchodu z Formule 1 se začal věnovat létání. Stal se pilotem a majitelem letecké společnosti '''''Lauda Air''''', kterou později prodal Austrian Airlines. Po čase v roce 2003 založil další leteckou společnost '''''Niki'''''. Společnost vlastnila kromě jiných i dopravní letadla [[Airbus A330]].<ref>[http://www.dnoviny.cz/letecka-doprava/niki-lauda-nabidne-dalkove-lety-do-ciny-3655 Dopravní noviny]</ref> Zbankrotovala v roce 2017, když už nespadala pod Nikyho Laudu, ale pod zkrachovalou společnost Air Berlin. Lauda se proto rozhodl koupit aerolinky zpět.<ref>{{Citace periodika
 +
| titul = Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost - E15.cz
 +
| periodikum = Zprávy E15.cz
 +
| url = https://zpravy.e15.cz/byznys/podniky-a-trhy/niki-lauda-znovu-ziska-svou-leteckou-spolecnost-1342522
 +
| datum přístupu = 2018-01-23
 +
}}</ref>
-
== Velká Galerie ==
+
V srpnu 2018 podstoupil transplantaci plic poškozených následkem nehody z roku 1976. Zemřel 20. května 2019 po vleklých zdravotních problémech.
-
* '''[[:Kategorie:Album Niki Lauda|Mnoho fotografií Niki Laudy]]'''
+
 +
== Film ==
 +
* Americko/německo/britský film ''[[Rivalové]] (Rush)'' režiséra [[Ron Howard|Rona Howarda]] z roku [[2013]] pojednává o soupeření [[James Hunt|Jamese Hunta]] a Niki Laudy.<br />Niki Laudu ztvárnil německý herec [[Daniel Brühl]], Jamese Hunta [[Chris Hemsworth]]. Dále hráli [[Alexandra Maria Lara]], [[Olivia Wilde]] a [[Natalie Dormer]]. Hudbu složil [[Hans Zimmer]].
 +
 +
== Velká Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Album Niki Lauda|Mnoho fotografií – Niki Lauda]]'''
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=pa45mlP9V-I}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Niki Lauda: looking back at the life of a Formula One legend'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=MLylPHGESTk}}
 +
|- align="center"
 +
| '''43 let od děsivé nehody Nikiho Laudy'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=aYQZNCL5ASg}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Niki Lauda's 5 greatest F1 cars'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=iuTE9O9y7vM}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Niki Lauda vs James Hunt'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.formula1.com/teams_and_drivers/hall_of_fame/221/ Formula1.com – Niki Lauda (anglicky)]
* [http://www.formula1.com/teams_and_drivers/hall_of_fame/221/ Formula1.com – Niki Lauda (anglicky)]
Řádka 70: Řádka 103:
{{DEFAULTSORT:Lauda, Niki}}
{{DEFAULTSORT:Lauda, Niki}}
[[Kategorie:Rakouský pilot F1]]
[[Kategorie:Rakouský pilot F1]]
-
[[Kategorie:Žijící lidé]]
 
[[Kategorie:Muži]]
[[Kategorie:Muži]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 27. 5. 2021, 14:16

Niki Lauda
Lauda Frankfurt 1996.JPG
F1 Record
Národnost Rakousko
Narozen 22. únor 1949
Tým March, BRM, Ferrari, Brabham, McLaren
Grand Prix 172
Mistr světa 3x 1975, 1977, 1984
Vítězství 25
Podium 54
Pole position 24
Nej. kolo 24
Body 420,5
První GP Grand Prix Rakouska 1971
První vítězství Grand Prix Španělska 1974
Sezóny v F1 1971 - 1979, 1982 - 1985
Andreas Nikolaus „Niki“ Lauda (* 22. února 1949, Vídeň, † 20. května 2019, Curych) byl rakouský letec, podnikatel, ale především je bývalý

rakouský pilot Formule 1 a trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984.

Obsah

Nehoda na Nürburgringu

Přesně 1. srpna 1976 měl Niki na německé trati Nürburgring potvrdit, že je blízko k obhajobě titul. Ale při závodě měl nehodu, o které se mluví dodnes. Rakušan Niki Lauda se řítil po trati svým Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do Nikiho vraku poté narazil Brett Lunger. Jeho vůz tak začal hořet následkem exploze palivové nádrže, a to už Niki neměl helmu, o tu přišel po srážce s Lungerem, Niki se tak ocitl v pekle s více než 900 °C. Niki jen o vlásek unikl smrti, ale byl ve vážném stavu. Plíce měl poškozené, hlavu a další části těla měl těžce popálené. Z nejhoršího se Niki dostal. S následky nehody se však potýkal až do konce svého života.

O 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a s obrovskými bolestmi bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před Jamesem Huntem. O rok později, v roce 1977 opět získal titul mistra světa a to se mu povedlo znovu v roce 1984.

Po odchodu z Formule 1

Po odchodu z Formule 1 se začal věnovat létání. Stal se pilotem a majitelem letecké společnosti Lauda Air, kterou později prodal Austrian Airlines. Po čase v roce 2003 založil další leteckou společnost Niki. Společnost vlastnila kromě jiných i dopravní letadla Airbus A330.[1] Zbankrotovala v roce 2017, když už nespadala pod Nikyho Laudu, ale pod zkrachovalou společnost Air Berlin. Lauda se proto rozhodl koupit aerolinky zpět.[2]

V srpnu 2018 podstoupil transplantaci plic poškozených následkem nehody z roku 1976. Zemřel 20. května 2019 po vleklých zdravotních problémech.

Film

Velká Galerie

YouTube

Niki Lauda: looking back at the life of a Formula One legend
43 let od děsivé nehody Nikiho Laudy


Niki Lauda's 5 greatest F1 cars
Niki Lauda vs James Hunt


Reference

  1. Dopravní noviny
  2. Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost - E15.cz. Zprávy E15.cz. Dostupné online [cit. 2018-01-23].  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Niki Lauda
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Niki Lauda