Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Kružba
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Schema.rosace.XIIIe.siecle.png|thumb| | + | [[Soubor:Schema.rosace.XIIIe.siecle.png|thumb|220px|Vrchol kružby tvořený pětilaločnou kružnicí a dvěma trojlisty]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:La cathédrale Notre-Dame de Paris-Flickr.jpg|thumb|220px|Kruhové okno ([[Rozeta (architektura)|rozeta]]) západního [[průčelí]] katedrály [[Katedrála Notre-Dame (Paříž)|Notre Dame]] v [[Paříž]]i s kružbou ve formě paprskového kola vzniklo kolem 1225. Má průměr přes 10 m. Kružba byla modře osazena a poseta zlatými hvězdami.]] |
- | + | [[Soubor:The 37m nave and massive 12,9m rose window (buit in 1260) of the Cathédrale Notre Dame de Paris-Flickr.jpg|thumb|220px|[[Rozeta (architektura)|Rozeta]] západního [[průčelí]] katedrály [[Katedrála Notre-Dame (Paříž)|Notre Dame]] s kružbou ve formě paprskového kola vzniklo kolem 1225. Má průměr přes 10 m (pozice rozety v katedrále).]] | |
- | '''Kružba''' je pro [[gotika|gotiku]] (a také sakrální stavby severské | + | '''Kružba''' je pro [[gotika|gotiku]] (a také sakrální stavby severské renesance) charakteristický souměrný architektonický prvek, vyplňující oblouky [[okno|oken]], [[Arkáda (architektura)|arkád]], zábradlí a [[tympanon]]ů. |
== Historie == | == Historie == | ||
První pravou kružbu nalezneme v [[Chór (architektura)|chórov]]é [[kaple|kapli]] katedrály v [[Remeš]]i z 13. století, kde byla použita šestilaločná kružba. | První pravou kružbu nalezneme v [[Chór (architektura)|chórov]]é [[kaple|kapli]] katedrály v [[Remeš]]i z 13. století, kde byla použita šestilaločná kružba. | ||
- | Nejjednodušší kružby jsou založeny na kruhových obloucích | + | Nejjednodušší kružby jsou založeny na kruhových obloucích, příkladem může být město [[Chartres]] (1220). |
- | Po nich následují kružby ve tvaru paprskového kola, jaké mají [[ | + | Po nich následují kružby ve tvaru paprskového kola, jaké mají [[Rozeta (architektura)|rozety]] západního [[průčelí]] katedrály [[Katedrála Notre-Dame (Paříž)|Notre Dame]] v [[Paříž]]i. |
== Funkce == | == Funkce == | ||
Řádka 24: | Řádka 24: | ||
== Druhy == | == Druhy == | ||
- | + | [[Soubor:Gargoyles (Notre-Dame de Paris - South-West).JPG|thumb|220px|Slepá kružba s chrliči na katedrále [[Katedrála Notre-Dame (Paříž)|Notre Dame]] v [[Paříž]]i.]] | |
Nejdůležitější základní formou gotické kružby je ''lalok''. | Nejdůležitější základní formou gotické kružby je ''lalok''. | ||
- | V [[lomený oblouk|lomeném oblouku]] je v počátečním období (13. | + | V [[lomený oblouk|lomeném oblouku]] je v počátečním období (13. století) základním motivem kružnice. Podle počtu laloků rozeznáváme kružby: |
* třílaločnaté od roku 1200 | * třílaločnaté od roku 1200 | ||
* čtyřlaločnaté | * čtyřlaločnaté | ||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
* [[Jeptiška (architektura)|jeptiška]] - trojlaločnatý obrazec zakončující gotickou kružbu či její část, pokud je okno děleno kamennými pruty (sloupky). V takovém případě zakončuje jeptiška každé jednotlivé pole. Skupina vedle sebe umístěných jeptišek pak odděluje vrcholovou část kružby s kruhovými laločnatými obrazci a spodní část členěnou vertikálními pruty. Jeptiška vznikla vložením symerticky umístěné dvojice nosů do základního lomeného tvaru gotického okna. Její název vychází z podobnosti prvku s lidskou postavou v hábitu. | * [[Jeptiška (architektura)|jeptiška]] - trojlaločnatý obrazec zakončující gotickou kružbu či její část, pokud je okno děleno kamennými pruty (sloupky). V takovém případě zakončuje jeptiška každé jednotlivé pole. Skupina vedle sebe umístěných jeptišek pak odděluje vrcholovou část kružby s kruhovými laločnatými obrazci a spodní část členěnou vertikálními pruty. Jeptiška vznikla vložením symerticky umístěné dvojice nosů do základního lomeného tvaru gotického okna. Její název vychází z podobnosti prvku s lidskou postavou v hábitu. | ||
- | Ve druhé polovině 14. století kružnice mizí a zůstávají jen sférické trojúhelníky a | + | Ve druhé polovině 14. století kružnice mizí a zůstávají jen sférické trojúhelníky a čtyřúhelníky. V tomto případě mluvíme o listech. |
* trojlist | * trojlist | ||
* čtyřlist atd. | * čtyřlist atd. | ||
- | [[Soubor:Bath abbey 3.JPG|thumb| | + | [[Soubor:Bath abbey 3.JPG|thumb|220px|[[Bath]]ská katedrála. Okna hlavní lodi jsou příkladem [[perpendikulární styl|perpendikulárního stylu]].]]Zvláštností v Anglické pozdní gotice je [[perpendikulární styl]] – kružba vytvořena pouze z spojených okenních prutů a zdůrazněňující vertikálnost. V [[Bath]]ském opatství z 16. století. |
Ve Francii se objevují paprskovité motivy ([[rayonantní gotika]]) | Ve Francii se objevují paprskovité motivy ([[rayonantní gotika]]) | ||
- | Z Francie (přes [[Holandsko]] a [[Severní Porýní-Vestfálsko|Severní Porýní]]) k nám vlivem | + | Z Francie (přes [[Holandsko]] a [[Severní Porýní-Vestfálsko|Severní Porýní]]) k nám vlivem Petra Parléře přicházejí tzv. plaménkové kružby ([[flaboyantní gotika]]). Velmi častý je motiv rotujících plaménků. |
Plaménky v ornamentu pozdní gotiky začínají se přetínat a ztrácejí tzv. ''nosy'' - vytažené hrotité konce prutů. | Plaménky v ornamentu pozdní gotiky začínají se přetínat a ztrácejí tzv. ''nosy'' - vytažené hrotité konce prutů. | ||
Řádka 63: | Řádka 63: | ||
- | {{ | + | {{Commonscat|Tracery}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Architektonické prvky]] | [[Kategorie:Architektonické prvky]] | ||
[[Kategorie:Gotická architektura]] | [[Kategorie:Gotická architektura]] |
Aktuální verze z 31. 10. 2016, 20:47
Kružba je pro gotiku (a také sakrální stavby severské renesance) charakteristický souměrný architektonický prvek, vyplňující oblouky oken, arkád, zábradlí a tympanonů.
Obsah |
Historie
První pravou kružbu nalezneme v chórové kapli katedrály v Remeši z 13. století, kde byla použita šestilaločná kružba.
Nejjednodušší kružby jsou založeny na kruhových obloucích, příkladem může být město Chartres (1220).
Po nich následují kružby ve tvaru paprskového kola, jaké mají rozety západního průčelí katedrály Notre Dame v Paříži.
Funkce
Tento geometrický prvek byl konstruován kružidlem, takže gotická kružba je často nazývána zkamenělá geometrie. Vzájemné vztahy mezi geometrickými prvky v gotice měly symbolický význam. Spojení geometrické systematičnosti a teologických nároků zformulovalo v gotickém slohu novou ideu krásy, která platila až do 16. století. Kružba nejdříve sloužila k rozčlenění plochy oken, později však byla využívána i k oživení a členění stěn.
Do kružeb oken církevních staveb jsou často vkládána barevná skla v dekorativním uspořádání nebo jako obrazy s biblickými výjevy - vitraje. Takto zasklená plocha neměla být širší než 60 až 80 cm a proto byla okna dělena na menší díly svislými sloupky, jež bylo nutné vyústit v oblouku zaklenutí.
Sloupky jsou většinou ukončeny trojlaločným obrazcem zvaným jeptiška.
V pozdní gotice je kružba hojně využívána o oltářním nástavci, na chórových lavicích, kazatelnách. Nacházíme ji i v gotické městské architektuře, například na štítech světských staveb.
Druhy
Nejdůležitější základní formou gotické kružby je lalok. V lomeném oblouku je v počátečním období (13. století) základním motivem kružnice. Podle počtu laloků rozeznáváme kružby:
- třílaločnaté od roku 1200
- čtyřlaločnaté
- pětilaločné
- šestilaločné (Notre Dame v Remeši)
- sedmilaločné
- mnoholaločné
- jeptiška - trojlaločnatý obrazec zakončující gotickou kružbu či její část, pokud je okno děleno kamennými pruty (sloupky). V takovém případě zakončuje jeptiška každé jednotlivé pole. Skupina vedle sebe umístěných jeptišek pak odděluje vrcholovou část kružby s kruhovými laločnatými obrazci a spodní část členěnou vertikálními pruty. Jeptiška vznikla vložením symerticky umístěné dvojice nosů do základního lomeného tvaru gotického okna. Její název vychází z podobnosti prvku s lidskou postavou v hábitu.
Ve druhé polovině 14. století kružnice mizí a zůstávají jen sférické trojúhelníky a čtyřúhelníky. V tomto případě mluvíme o listech.
- trojlist
- čtyřlist atd.
Ve Francii se objevují paprskovité motivy (rayonantní gotika)
Z Francie (přes Holandsko a Severní Porýní) k nám vlivem Petra Parléře přicházejí tzv. plaménkové kružby (flaboyantní gotika). Velmi častý je motiv rotujících plaménků. Plaménky v ornamentu pozdní gotiky začínají se přetínat a ztrácejí tzv. nosy - vytažené hrotité konce prutů.
Pokud je kružba jen dekorativním prvkem rámu a nezaplňuje celou plochu otvoru, hovoříme o ažurové kružbě.
Často se vyskytuje jen v reliéfní formě, tzv. slepá, lípaná nebo panelová kružba. Tento způsob výzdoby vznikl jako nepřímý důsledek zasklívání oken malými tabulkami skla v olověných rámečcích.
Literatura
- Wie erkenne ich? Die Kunst der Gotik (Jak je poznáme? Umění Gotiky). Knižní klub ISBN 80-242-1520-9
Související články
Externí odkaz
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |