V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Zpráva
Z Multimediaexpo.cz
Zpráva obecně je jakákoliv nová, souhrnná nebo cílená jednorázová informace, kterou jeden člověk nebo skupina lidí předává jiným lidem. Používá se v nejrůznějších oblastech lidského života a společenského styku jako např. ve zdravotnictví, v politice, v podnikání atd. apod.
Obsah |
V žurnalistice
V žurnalistice je základním žánrem zpravodajství. Informuje o události nebo jevu, který přináší alespoň jeden dosud neznámý fakt (a nebo známý, ale vystupující v nových souvislostech), přičemž daný jev se stal nebo nestal, popřípadě stane nebo nestane.
Vlastnosti zprávy v žurnalistice
- aktuálnost,
- časová a místní (provinčnost × globálnost) relevantnost,
- věcnost (zpráva většinou oproštěna o všechna „zbytečná“ slova),
- objektivita (novinář/reportér nikomu nestraní, a u zpráv, kde je nějaký spor, snaží získat vyjádření obou stran),
- přesnost (např. u čísel, peněžních částek nebo dat se přílišně nezaokrouhluje),
- úplnost (úmyslně se nezatajuje žádná relevantní souvislost nebo skutečnost),
- spolehlivost (zpráva většinou musí být ověřena z vícero nezávislých zdrojů),
- citová neutralita (zpráva např. postrádá slova jako „naštěstí“ nebo „bohužel“, apod.),
- délka (krátká × rozvinutá) přiměřená relevanci a celku, jehož je součástí,
- odpovídá na základní otázky „kdo/co, kdy, kde“ (se něco stalo). Odpovědi na další otázky jako je „jak“ (se něco stalo) a „proč“, se většinou lépe hodí do jiných žánrů (např. fejeton, úvaha, apod.).
Jiné významy
- V oblasti informačních technologií, u SŘBD Microsoft Access a některých jiných je jako zpráva (report) brán databázový objekt určený pro prezentaci výstupu nějaké databázové tabulky nebo pohledu (view), s možností výběru prvků, které v reportu budou zobrazeny, jejich rozložení a možnosti celkového grafického návrhu.
- Ve vnitropodnikové komunikaci je jako zpráva myšlen elaborát, většinou shrnující nějakou oblast činnosti podniku, typicky pracující s jeho statistickými údaji. Zvláštní případem je tzv. výroční zpráva.
- Zprávou může být i dokument nějaké komise, výboru, zvláštní skupiny (odborníků), který shrnuje jejich práci (závěrečná zpráva).
- E-mailová zpráva
- SMS zpráva
Literatura
- Bartošek, J.: Žurnalistika - Úvod do studia, FF UP v Olomouci, Olomouc 1991, s. 51–61.
- Osvaldová, B., Halada J. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky, Libri, Praha 1999, s. 213–214.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |