V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tatra V 570

Z Multimediaexpo.cz

V 570 v kopřivnickém muzeu

Tatra V 570 je prototyp osobního automobilu vyvinutý Hansem Ledwinkou v kopřivnické firmě Tatra. Vznikl v roce 1933 jako možný nástupce vozu Tatra 12.

V 570 pohání vzduchem chlazený dvouválcový ležatý motor typu boxer s rozvodem OHV o objemu 854 cm³ a výkonu 18 koní umístěný za zadní nápravou. Motor je společně s jednolamelovou spojkou, čtyřstupňovou převodovkou a rozvodovkou součástí jednoho celku, poháněna je zadní náprava. Maximální rychlost automobilu je 75-80 km/h. Chladicí vzduch vstupoval do motorového prostoru žebrovanými štěrbinami za zadními okénky. Vůz se měl údajně vyrábět i v otevřené verzi a ve verzi kupé.

V 570 má jednoduchou karosérii se zaoblenou přídí s vyčnívajícími světlomety a splývavou záď. Karosérie má dřevěný rám, potažený plechem. Přední část je pevná. Dveře jsou otevírány proti směru jízdy. Páteřový rám podvozku byl svařen z trubek, odpružení náprav je pomocí listových per. Vozidlo má mechanické brzdy.

Proudnicová karoserie V 570 se v mnohém podobá pozdějšímu vozu VW Brouk. Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche se osobně znali a své zkušenosti a návrhy konzultovali.

K sériové výrobě V 570 z mnoha důvodů nikdy nedošlo, prototyp ale sloužil jako předloha pro vůz Tatra 77 s osmiválcovým motorem vyráběný od roku 1934.

Tatra V 570 je v současnosti umístěna v továrním muzeu v Kopřivnici, kterému ji po 30 letech spolehlivé služby daroval soukromý vlastník, který ji od firmy Tatra po provedených zkouškách odkoupil. Není však v úplně původním stavu.

Technická data

  • Délka: 3800 mm
  • Šířka: 1400 mm
  • Výška: 1440 mm
  • Rozvor: 2320 mm
  • Rozchod
    • vpředu: 1120 mm
    • vzadu: 1120 mm

Zdroj

  • Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)
  • Automobil 3/1979, scan na www.tatraportal.com: [1] a [2]

Externí odkazy