Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Potez 630/631
Z Multimediaexpo.cz
Potez 630/631 | ||
File:Potez 630 C3-GC 1 5.png | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Potez | |
Konstruktér | ||
První let | 1936 | |
Zařazen | 1938 | |
Vyřazen | 1945 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Francie | |
Potez řady 63. byl francouzský víceúčelový letoun, který byl požíván za druhé světové války. Byl ekvivalentem německého Messerschmittu Bf 110 a na podobnost doplatili v bojích někteří francouzští letci.
Obsah |
Vývoj
Typ vznikl na základě specifikací z roku 1934, které požadovaly výkonný stroj pro stíhání, doprovod bombardérů a noční stíhání. První prototyp vzlétl v dubnu 1936. Víceúčelnost typu podtrhovala objednávka na verzi bombardovací (633 B2), plánovala se i verze bitevní. O licenční stavbě tohoto elegantního stroje se uvažovalo i v Československu, ale nakonec se licenčně stavěly technologicky jednodušší Tupolevy SB-2 jako Avie B-71. Ve Francii sériová výroba začala cvičnými a stíhacími Potezy 631 (30 kusů s motory Gnome-Rhone 14Mars) a méně výkonnými Potezy 630 (80 kusů s motory Hispanio Suiza). Letectvo je přebíralo v roce 1938, ale vyjma běžných potíží byla ta hlavní s kanóny, které musely být postupně nahrazeny čistě kulometnou výzbrojí. V době vypuknutí bojů bylo Potezy (v té době již vyráběnými ve znárodněném leteckém průmyslu pod zkratkou SNCAN) vyzbrojeno dvacet útvarů. Celkem bylo vyrobeno 88 kusů verze 630 a 215 kusů verze 631. Od léta 1938 továrna zmodernizovala tento letoun, který byl označen jako Potez 671, ovšem kvůli rychlé porážce Francie se tento zdařilý typ do sériové výroby nedostal.
Bojové užití
Letouny byly po vypuknutí bojů s Německem přesunovány k výcviku a nočnímu stíhání. Luftwaffe však záhy přestala operovat v noci a Potezům zbývaly spíše bitevní úkoly. Námořní stíhací jednotka F1C přesto dokázala dobýt 12 vítězství. Přes 100 letounů řady 630 a 631 sloužilo po porážce Francie ve vichistických základnách ve Francii a v severní Africe, Madagaskaru a Palestině až do roku 1943. Část se jich dostala do německých rukou, část byla odprodána Rumunsku.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 3
- Rozpětí: 16 m
- Délka: 10,93 m
- Šířka: 3,08 m
- Nosná plocha: 32.7 m2
- Hmotnost: 3,135 kg
- Vzletová hmotnost: 4530 kg
- Rychlost: 425 km/h
- Dostup: 8500 m
- Dolet: 1500 km
- Výzbroj: 2 kanóny ráže 20 mm Hispano-Suiza HS 404, až 5 kulometů MAC vz. 1934 ráže 7,5 mm
- Pohon: 2x motor Gnome-Rhone 14 Mars nebo Hispanio Suiza 14 Hbs
Prameny
- Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939 - 1945
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |