Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
MiG-19
Z Multimediaexpo.cz
Mikojan-Gurjevič MiG-19 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-19, označení NATO: Farmer) byl sovětský proudový stíhací letoun, kterým byla vyzbrojena od roku 1958 i Československá lidová armáda.
Obsah |
Vývoj
Vývoj proudového letounu, který by byl schopen překonat rychlost zvuku, byl v SSSR zahájen roku 1951. Na podkladě zadání vznikl prototyp stroje I-350, který se však ukázal jako neúspěšný. Další prototyp I-360 s dvěma motory AM-5 se ukázal jako perspektivní a tak první vzlet tohoto letounu se uskutečnil v roce 1952. To ovšem neznamenalo, že konstruktéři byli spokojeni, protože letoun byl značně nevyzrálý. Ve vývoji se dále pokračovalo a teprve až roku 1954 vzlétl pod označením SM-9 další prototyp, na jehož podkladě začala sériová výroba. Ani tento letoun, který od roku 1955 začal přicházet k sovětským leteckým jednotkám, nebyl ještě vyzrálý, a tak docházelo k dílčím změnám.
Verze letounu
- MiG-19S – základní typ letounu, byl vyráběn licenčně i v ČSSR (v Aero Vodochody do roku 1961)
- MiG-19P – přepadové stíhačky s radiolokátorem, slabší výzbroj
- MiG-19PM – stíhačky s radiolokačně naváděnými protiletadlovými raketami RS-2U
- MiG-19R – průzkumný letoun
- MiG-19SV – odlehčený stíhací letoun s vyšším dostupem
- MiG-19UTI – dvoumístný cvičný letoun (pouze prototyp)
- Šenjang J-6 – Čínská licenční varianta MiGu-19, která byla vyráběna mnoho let. Tyto stroje koupil mimo jiné i Pákistán, který je vybavil britskými vystřelovacími sedadly Martin-Baker a lepší avionikou.
Hlavní technické údaje
MiG-19S
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,00 m
- Délka: 12,54 m
- Výška: 3,88 m
- Hmotnost prázdného letounu: 5 660 kg
- Vzletová hmotnost: 7 780 kg
- Maximální vzletová hmotnost : 8 890 kg
- Nosná plocha: 25,0 m2
- Pohonná jednotka: 2× RD-9B
- Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
- Maximální rychlost: 1 452 km/h ve výšce 10 000 m
- Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 900 m
- Stoupavost u země: 115 m/s
- Maximální dolet: 1 390 km
- Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2 200 km
- Hlavňová výzbroj: 3× NR-30 ráže 30 mm
- Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)
MiG-19P
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,00 m
- Délka: 13,02 m
- Výška: 3,88 m
- Hmotnost prázdného letounu: 5 468 kg
- Vzletová hmotnost: 8 000 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 9 100 kg
- Nosná plocha: 25,0 m2
- Pohonná jednotka: 2× RD-9B
- Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
- Maximální rychlost: 1 445 km/h v 10 000 m
- Max. rychlost u země: 1 180 km/h
- Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 600 m
- Maximální dolet: 1 474 km
- Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2 318 km
- Hlavňová výzbroj: 2× NR-23 ráže 23 mm
- Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)
Zahraniční uživatelé
- Bulharsko, Československo, Maďarsko, NDR, Polsko, Rumunsko, Afghánistán, Albánie, Alžírsko, Bangladéš, Barma, Čína, Etiopie, Indonésie, Irák, Írán, Kambodža, Kongo, Severní Korea, Kuba, Pákistán, Somálsko, Srí Lanka, Súdán, Sýrie, Tanzanie, Uganda, Vietnam, Zambie.
Galerie
YouTube
MiG 19 in action (anglicky) |
F-6C/MiG-19S Albanian Air Force (80s) |
Externí odkazy
- Military.cz: MiG-19 Farmer
- Valka.cz: MiG-19 / První nadzvuk
- GlobalSecurity.org: MiG-19 Farmer (anglicky)
- GlobalAircraft.org: MiG-19 Farmer (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |