Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Lua
Z Multimediaexpo.cz
Lua je odlehčený, reflexivní, imperativní a procedurální programovací jazyk navržený jako skriptovací jazyk s rozšířitelnou sémantikou. Název je odvozen z portugalského slova pro měsíc.
Obsah |
Historie
Lua vytvořili v roce 1993 Roberto Ierusalimschy, Luiz Henrique de Figueiredo a Waldemar Celes, členové Computer Graphics Technology Group (Skupina technologie počítačové grafiky) na Papežské univerzitě v Rio de Janeiro v Brazílii. Verze Lua předcházející verzi 5.0 byly uveřejněny pod licencí podobnou BSD licenci, od verze 5.0 je Lua distribuován pod licencí MIT.
Lua byl použit v mnoha komerčních aplikacích (např. v adventuře firmy LucasArts Escape from Monkey Island a software ovládajícím roboty) stejně jako těch nekomerčních (Angband a jeho varianty). Mezi jeho nejbližší příbuzné lze řadit Icon pro jeho design a Python pro snadnost použití i pro neprogramátory.
Vlastnosti
Lua je určen jako rozšiřující nebo skriptovací jazyk a je dostatečně malý, aby se vešel na nejrůznější hostitelské platformy. Podporuje jen malé množství atomárních datových struktur jako jsou boolovské hodnoty, čísla (implicitně s dvojitou přesností plovoucí čárky) a řetězce. Běžné datové struktury jako jsou pole, množiny, hashovací tabulky, seznamy a záznamy mohou být reprezentovány použitím jediné nativní datové struktury - tabulky, která je v podstatě heterogenním asociativním polem. Jmenné prostory a objekty mohou být vytvořeny taktéž za použití tabulek. Zahrnutím minimálního počtu datových typů se Lua pokouší dosáhnout rovnováhy mezi sílou a velikostí.
Sémantika Lua může být rozšiřována a měněna předefinováním některých zabudovaných funkcí v metatabulkách. Navíc podporuje Lua pokročilé vlastnosti, jako jsou funkce vyššího řádu a garbage collector. Kombinací mnoha těchto vlastností je možné v Lua psát i objektově orientované programy.
Ukázka kódu
Klasický program Hello world lze napsat následovně:
print "Hello, world!"
Výpočet faktoriálu ukazuje rekurzivní volání funkce:
function factorial(n) if n <= 0 then return 1 end return n * factorial(n - 1) end
Vnitřní postupy
Programy v Lua nejsou přímo interpretovány, ale jsou kompilovány do tzv. bytecode (čti bajtkód), který je následně spuštěn na Lua virtual machine (virtuálním stroji). Proces kompilace je obvykle pro uživatele transparentní a je prováděn za běhu programu. Lze jej však vyvolat offline za účelem zvýšení výkonu nebo omezení velikosti obrazu v paměti hostujícího prostředí vynecháním kompilátoru.
Následující příklad ukazuje výpis bytecode výše popsané funkce pro výpočet faktoriálu (v Lua 5.1):
function <factorial.lua:1,7> (10 instructions, 40 bytes at 0x805ee50) 1 param, 3 slots, 0 upvalues, 1 local, 3 constants, 0 functions 1 [2] LE 0 0 -1 ; compare value to 0 2 [2] JMP 2 ; to line 5 3 [3] LOADK 1 -2 ; 1 4 [3] RETURN 1 2 5 [6] GETGLOBAL 1 -3 ; factorial 6 [6] SUB 2 0 -2 ; - 1 7 [6] CALL 1 2 2 8 [6] MUL 1 0 1 9 [6] RETURN 1 2 10 [7] RETURN 0 1
Aplikace
Lua se uplatňuje především v mnoha hrách, jako je World of Warcraft, masivní onlinová multiplayerová hra na hrdiny, ve které si mohou uživatelé přizpůsobit uživatelské rozhraní, animace postav a vzhled světa právě v jazyku Lua, a sérii Baldur's Gate a videohře MDK2, kde je použit jako skriptovací jazyk pro moduly. Také se objevuje v některých open source hrách, jakými jsou Daimonin a hry ve stylu Rogue: ToME a H-World. Skripty v jazyce Lua jsou také využity u her Worms 3D a Worms 4: Mayhem.
Therescript, použitý k řízení vozidel a animací v There, je mírně upravená verze Lua.
Správce oken Ion používá Lua pro své přizpůsobování a rozšiřování.
Seznam projektů, o nichž se ví, že používají Lua, je umístěn zde.
Knihy
Externí odkazy
- Lua.org
- Lua-users wiki
- LuaForge hosting a katalog projektů v Lua.
- LuaBind pro vázání funkcí a tříd z C++ ke kódu v Lua.
- CPB knihovna pro spojení kódu v C++ a Lua.
- přístup ke kódu C/C++ z Lua
- Výukový kurz Lua na root.cz
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |