V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Jakovlev Jak-42

Z Multimediaexpo.cz

Jak-42
Centre-Avia Yakovlev Yak-42 42385 Misko.jpg
Jak-42D
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Jakovlev
Konstruktér
První let 7. března 1975
Zařazen 1980
Vyřazen
Výroba 1979-2002
Vyrobeno 178ks[1]
Varianty Jak-42D
Uživatel

Jakovlev Jak-42 (V kódu NATO "Clobber") je sovětský třímotorový proudový letoun z poloviny 70. let 20. století, původně navržený jako náhrada za zastarávající stroje Tupolev Tu-134, An-24, An-26 a Il-18. Vychází z typu Jak-40, oproti kterému je, kromě jiného, větší a mj. disponuje šípovitými křídly.

Obsah

Charakteristika

Po menším Jak-40 to byl pro smolenskou konstrukční kancelář teprve druhý průnik do sféry návrhu dopravních letadel. Pro letoun byly vyvinuty zcela nové dvouproudové motory D-36 s velkým obtokovým poměrem, mající oproti jiným sovětským motorům té doby velmi nízkou spotřebou paliva i velmi příznivé emisní a hlukové parametry. O jejich kvalitě svědčí mj. i to, že jejich pokračovatelé, motory Ivčenko D-436, jsou po roce 2010 osazovány i do nově vyvinutých letounů Antonov An-148. Letoun byl vybaven na svou dobu pokročilou avionikou, autopilotem, schopným udržovat letovou hladinu s přesností 10 m, byl schopen přistávat a vzlétat z nezpevněných RWY. Letoun dokázal přistávat s nezvykle nízkou přistávací rychlostí 210 km/h, takže ani nebylo třeba pro posílení brždění na krátkých drahách montovat obraceče tahu motorů. Určitou slabostí byla omezená maximální vzletová hmotnost, takže pro plné obsazení nebylo možné naplnit zároveň i palivové nádrže. Toto bylo později zčásti vyřešeno v rámci modernizace pod označením Jak-42D. Dalšími slabšími stránkami jsou poněkud nižší rychlost i dostup, což však na krátkých letech nepřináší citelná omezení.

Hlavní technické údaje (Jak-42D)

  • Posádka: 2 piloti
  • Kapacita: Do 120 cestujících (obvykle 8 v 1. třídě a 96 v ekonomické)
  • Délka: 36,38 m
  • Rozpětí: 34,88 m
  • Výška: 9,83 m
  • Nosná plocha: 150 m²
  • Hmotnost (prázdný): 33 000 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 57 500 kg
  • Pohonná jednotka: 3× dvouproudový motor Lotarev D-36, každý o tahu 63,75 kN

Výkony

  • Maximální rychlost: 810 km/h
  • Cestovní rychlost: 740 km/h
  • Dolet: 4 000 km
  • Dostup: 9 600 m

Reference

  1. Yak-42 production numbers


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jakovlev Jak-42