V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Grand Prix Monaka 1950

Z Multimediaexpo.cz


Grand Prix Monaka v roce 1950 byla druhým podnikem Mistrovství světa formule 1 a zároveň šestým závodem formule 1 v roce 1950. Závod se uskutečnil 21. května v ulicích Monte Carla. Závodu dominoval argentinský pilot Juan Manuel Fangio, který dokázal zajet svůj první Hat trick a Chelem. Během sobotního tréninku havaroval Alfredo Pian, který si zlomil kotník a zbytek sezóny absolvoval pouze jako divák. Havárie se nevyhla ani závodu, v prvním kole se v Tabákové zatáčce střetlo hned devět vozů. Příčinou byla mokrá vozovka po náhodné vlně. Grand Prix Monaka byla prvním závodem pro Ferrari a také pro pilota Schella, který představil první vůz s motorem vzadu Cooper. Oficiální plakát

Obsah

Pruběh závodu

Účastníci

Alfa Romeo, která ovládla předchozí závod ve Velké Británii, přivezla do Monaka tři vozy pro Giuseppe Farinu, Luigiho Fagioliho a Juana Manuela Fangia. Maserati, z týmu Achille Varzi, nasadilo do závodu dva Argentince José Froilana Gonzaleze a Alfreda Piana. Tým Enrico Platé, který připravoval také vozy Maserati, nasadil stejně jako v Anglii Biru a Graffenrieda. Officine Alfieri Maserati doladil vozy pro Chirona a Rola a konečně Scuderia Milano poslala do boje o vavříny zkušeného Biondettiho. Poprvé se v závodech mistrovství světa objevilo Ferrari. Pro své první účinkování nasadila modenská značka svá největší esa, Alberta Ascariho, Villoresiho a francouzského pilota Raymonda Sommera. Vozem, který měl pokořit Alfu Romeo, bylo Ferrari 125, první monopost realizovaný Enzem Ferrari, který se poprvé představil v Grand Prix Turína 1948 na okruhu Parco del Valentino. Pohonnou jednotkou tohoto vozu byl 12válcový motor do V s úhlem rozevření 60° a objemem 1500 ccm, což naznačuje, že jeden válec měl objem 125 ccm (proto je označení Ferrari 125). Motor byl přeplňovaný objemovým kompresorem Roots, který dával motoru výkon 315 koňských sil při 7 500 otáčkách za minutu. Zatímco Alfa Romeo používala ve svých vozech řadové osmiválcové motory o objemu 1500 ccm s výkonem 350 koňských sil při 8 600 otáčkách za minutu. Další vozy připravila značka ERA pro Boba Gérarda a Petera Whiteheada, Talbot byl zastoupen Belgičanem Claesem a Francouzy Philippe Etancelinem a Rosierem. Robert Manzon a Maurice Trintignant pilotovali vozy Simca Gordini na belgických pneumatikách Englebert, které se tak v Grand Prix prezentovaly poprvé. Prvním pilotem z USA, který nastoupil do Evropského závodu Grand Prix Formule 1 se stal Harry Schell, který navíc startoval s revolučním vozem Cooper T12, který měl motor vzadu.

1950 Monaco Grand Prix (Highlights, anglicky)

Závod

Kvalifikační jízdy byly rozděleny do dvou dnů, první část se konala ve čtvrtek a tak druhá v sobotu, ve které Charles Pozzi, Yves Giraud-Cabantous, Pierre Levegh a Clemente Biondetti neměli možnost zajet své nejlepší časy, kvůli nehodě Alfreda Piana. Alfredo Pian nezvládl svůj vůz, když najel na olejovou skvrnu a narazil do tribuny, při nehodě utrpěl zlomeninu kotníku a závod pro něj skončil. Startovní rošt byl sestaven poměrně zvláštním způsobem, protože o postavení na prvních pěti místech na startu rozhodoval čtvrteční trénink a od šestého místa dolu sobotní trénink. Tento systém poškodil obě Ferrari a především Villoresiho, který by jinak získal druhé místo. První kolo závodu mělo dramatický nádech, když náhodná vlna v tabákové zatáčce zpusobila hromadnou havárii. Fangio jedoucí na čele ještě situaci zvládl, ale na druhé pozici jedoucí Farina škrtl o Gonzalezovo Maserati , které začalo hořet. Argentinec stihl z vozu vyskočit, v kolizi tak končí dva favorité závodu Farina a Fangio, Luigi Villoresi se dokázal z kolize vymanit a pokračoval tak v závodě až do 64 kola, kdy se ukázalo, že si poškodil osu. V havárii zakončilo své ambice na dobré umístění deset pilotů z 19 startujících. Juan Manuel Fangio si bez větších problémů dojel pro své první vítězství ve formuli 1 a dokázal získat Hat trick stejně jako jeho týmový kolega Farina v předchozím závodě. A protože v celém závodě nebylo nikoho, kdo by ho vystřídal v čele závodu, získal i Chelem.

Výsledky

Závod

  • 21. května 1950
  • Okruh Monte Carlo
  • 100 kol x 3,180 km = 318 km
  • 2. Grand Prix
  • 1. vítězství pro Juana Manuela Fangia » (vyrovnaný rekord)
  • 2. vítězství pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 1. vítězství pro Argentinu » (vyrovnaný rekord)
  • 1. vítězství pro vůz se startovním číslem 34 » (vyrovnaný rekord)
  • 2. vítězství z « pole position » (nový rekord)

(Legenda)

Pozice Č Jezdec Vůz Kolo Čas +/- Pole Body Nej. kolo
1 34 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 158 100 3h13'18"7 Straight Line Steady.png 0 1 8+1 1'51.0
2 40 Flag of Italy.png Alberto Ascari Ferrari 125 99 à 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 5 7 6
3 48 Flag of Monaco.png Louis Chiron Maserati 4CLT/48 98 à 2 kola Green Arrow Up Darker.png 5 8 4
4 42 Flag of France.png Raymond Sommer Ferrari 125 97 à 3 kola Green Arrow Up Darker.png 5 9 3
5 50 Flag of Thailand.png Princ Bira Maserati 4CLT/48 95 à 5 kol Green Arrow Up Darker.png 10 15 2
6 26 Flag of the United Kingdom.png Bob Gérard ERA A/B 94 à 6 kol Green Arrow Up Darker.png 10 16
7 6 Flag of Belgium (civil).png Johnny Claes Talbot T26C 94 à 6 kol Green Arrow Up Darker.png 11 18 2'00.2 (9.)
Pozice Č Odstoupili Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
Ret 38 Flag of Italy.png Luigi Villoresi Ferrari 125 64 Osa X mark.png 3 6
Ret 14 Flag of France.png Philippe Etancelin Talbot T26C 38 Olejová trubička X mark.png 6 4 1'57.9 (7.)
Ret 2 Flag of Argentina.png José Froilan Gonzalez Maserati 4CLT/48 2 Havárie X mark.png 3 3
Ret 52 Flag of Switzerland.png Toulo de Graffenried Maserati 4CLT/48 1 Havárie X mark.png 12 12
Ret 44 Flag of Italy.png Franco Rol Maserati 4CLT/48 1 Havárie X mark.png 17 17
Ret 36 Flag of Italy.png Luigi Fagioli Alfa Romeo 158 1 Havárie X mark.png 5 5
Ret 32 Flag of Italy.png Giuseppe Farina Alfa Romeo 158 1 Havárie X mark.png 2 2
Ret 24 Flag of the United Kingdom.png Cuth Harrison ERA B 1 Havárie X mark.png 14 14
Ret 16 Flag of France.png Louis Rosier Talbot T26C 1 Havárie X mark.png 10 10
Ret 12 Flag of France.png Maurice Trintignant Simca-Gordini T15C 1 Havárie X mark.png 13 13
Ret 10 Flag of France.png Robert Manzon Simca-Gordini T15C 1 Havárie X mark.png 11 11
Ret 8 Flag of the United States.png Harry Schell Cooper T 12 1 Havárie X mark.png 20 20
Pozice Č Nestartovali Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
Inj 4 Alfredo Pian Maserati 4CLT/48 Zranění 18
TZ 28 Peter Whitehead Ferrari 125 Motor 21
DNS 18 Charles Pozzi Talbot T26C
DNS 20 Yves Giraud Cabantous Talbot T26C
DNS 22 Pierre Levegh Talbot T26C
DNS 46 Clemente Biondetti Maserati 4CLT/50
DNS 52 André Simon Simca-Gordini T15C

Stupně vítězů

Jezdci

  • 1. podium pro Juana Manuela Fangia »
  • 1. podium pro Alberta Ascariho »
  • 1. podium pro Louise Chirona (jediné podium)

Vozy

  • 4. podium pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 1. podium pro Ferrari »
  • 1. podium pro Maserati »

Státy

  • 3. podium pro « Itálii » (nový rekord)
  • 1. podium pro Argentinu »
  • 1. podium pro Monako (jediné pódium)

Bodové umístění

V závorce body získane v této GP:

Jezdci

  • 9 (9) bodů pro Juana Manuela Fangia »
  • 6 (6) bodů pro Alberta Ascariho »
  • 4 (4) body pro Louise Chirona (jediné body)
  • 3 (3) body pro Raymonda Sommera (jediné body)
  • 2 (2) body pro Prince Biru »

Vozy

  • 28 (9) bodů pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 9 (9) bodů pro Ferrari »
  • 6 (6) bodů pro Maserati »

Státy

  • 21 (6) bodů pro « Itálii » (nový rekord)
  • 9 (9) bodů pro Argentinu »
  • 8 (3) bodů pro « Francii »
  • 4 (4) body pro Monako (jediné body)
  • 2 (2) body pro Thajsko »

Nejrychlejší kolo

  • Juan Manuel Fangio 1'51"1 Alfa Romeo
  • 1. nejrychlejší kolo pro Juana Manuela Fangia »
  • 2. nejrychlejší kolo pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 1. nejrychlejší kolo pro Argentinu »
  • 1. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 34 »

Vedení v závodě

  • « Juan Manuel Fangio » byl ve vedeni 101 kol (nový rekord)
  • « Alfa Romeo » byla ve vedení 170 kol (nový rekord)
  • « Argentina » byla ve vedení 101 kol (nový rekord)
Kola km Jezdec  %
1-100 kolo 318 km Juan Manuel Fangio 100%
Juan Manuel Fangio

Postavení na startu

  • Juan Manuel Fangio 1'50"2 Alfa Romeo
  • 1. Pole position pro Juan Manuel Fangio »
  • 2. Pole position pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 1. Pole position pro Argentinu »
  • 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 34 »
  • 2x první řadu získali « Giuseppe Farina » (1 a 2 místo) a « Juan Manuel Fangio » (1 a 3 místo) (nový rekord)
  • 1x první řadu získali José Froilan González »
  • 6x první řadu získala « Alfa Romeo » (nový rekord)
  • 1x první řadu získalo Maserati »
  • 3x první řadu získala « Itálie » (nový rekord)
  • 3x první řadu získala « Argentina » (nový rekord)
  • O postavení v prvních dvou řadách rozhodl první trenink


_______3_______

José Froilan González
Maserati
1'53.7

_______2_______

Giuseppe Farina
Alfa Romeo
1'52.8
_______1_______

Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
1'50.2

_______5_______

Luigi Fagioli
Alfa Romeo
1'54"2
_______4_______

Philippe Étançelin
Talbot
1'54"1


_______8_______

Louis Chiron
Maserati
1'56"3

_______7_______

Alberto Ascari
Ferrari
1'53"8
_______6_______

Luigi Villoresi
Ferrari
1'52"3

_______10_______

Louis Rosier
Talbot
1'57"7
_______9_______

Raymond Sommer
Ferrari
1'56"6


_______13_______

Maurice Trintignant
Simca
2'01"4

_______12_______

Toulo de Graffenried
Maserati
2'00"7
_______11_______

Robert Manzon
Simca
2'00"4

_______15_______

Princ Bira
Maserati
2'02"2
_______14_______

Cuth Harrison
ERA
2'01"6


_______18_______

Alfredo Pian
Maserati
- -- ---

_______17_______

Franco Rol
Maserati
2'04"5
_______16_______

Bob Gérard
ERA
2'03"4

_______20_______

Harry Schell
Cooper
- -- ---
_______19_______

Johnny Claes
Talbot
2'12.0

Startovní listina

Č. Pilot Tým Konstruktér Šasi Motor Pneumatiky
2 José Froilan González Scuderia Achille Varzi Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati L4s
4 Alfredo Pian Scuderia Achille Varzi Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati L4s
6 Johnny Claes Ecurie Belge Talbot-Lago Talbot-Lago T26C Talbot L6
8 Harry Schell Horschell Racing Corporation Cooper Cooper T12 JAP V 12
10 Robert Manzon Equipe Gordini Simca-Gordini Simca Gordini T15 Gordini L4s
12 Maurice Trintignant Equipe Gordini Simca-Gordini Simca Gordini T15 Gordini L4s
14 Philippe Etançelin Private Talbot-Lago Talbot-Lago T26C Talbot L6
16 Louis Rosier Ecurie Rosier Talbot-Lago Talbot-Lago T26C Talbot L6
18 Charles Pozzi Ecurie Rosier Talbot-Lago Talbot-Lago T26C Talbot L6
20 Yves Giraud-Cabantous Automobiles Talbot-Darracq SA Talbot-Lago Talbot-Lago T26C Talbot L6
22 Pierre Levegh Private Talbot-Lago Talbot-Lago T26C Talbot L6
24 Cuth Harrison Private ERA ERA B ERA L6s
26 Bob Gérard Private ERA ERA A ERA L6s
28 Peter Whitehead Private Ferrari Ferrari 125 Ferrari V12s
32 Giuseppe Farina SA Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo L8s
34 Juan Manuel Fangio SA Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo L8s
36 Luigi Fagioli SA Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo 158 Alfa Romeo L8s
38 Luigi Villoresi Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari 125 Ferrari V12s
40 Alberto Ascari Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari 125 Ferrari V12s
42 Raymond Sommer Scuderia Ferrari Ferrari Ferrari 125 Ferrari V12s
44 Franco Rol Officine Alfieri Maserati Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati L4s
46 Clemente Biondetti Scuderia Milano Maserati Maserati Milano 4CLT/50 Maserati L4s
48 Louis Chiron Officine Alfieri Maserati Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati L4s
50 Princ Bira Enrico Platé Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati L4s
52 Toulo de Graffenried Enrico Platé Maserati Maserati 4CLT/48 Maserati L4s
54 André Simon Equipe Gordini Simca-Gordini Simca Gordini T15 Gordini L4s

Zajímavosti

  • V závodě debutoval Alberto Ascari, Alfredo Piàn, Franco Rol, Harry Schell, José Froilan González, Luigi Villoresi,

Maurice Trintignant, Peter Whitehead, Raymond Sommer a Robert Manzon

  • Poprvé se představily vozy Cooper T12, ERA A, Ferrari 125 a Simca-Gordini T15
  • V prvním kole došlo k hromadné havárii devíti vozů.
  • Juan Manuel Fangio získal « Hat trick » i Chelem ».
Pole position Vítězství Nej. kolo Hat trick Vedení Chelem
Flag of Argentina.png Flag of Argentina.png Flag of Argentina.png Green tick.png Flag of Argentina.png Green tick.png
Juan Manuel Fangio Juan Manuel Fangio Juan Manuel Fangio Green tick.png Juan Manuel Fangio Green tick.png
Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Alfa Romeo 158 Green tick.png Alfa Romeo 158 Green tick.png
1'50.2 3:13'18.7 1'51.0 100 kol
103.884 km/h 98.701 km/h 103.135 km/h 318 km

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Flag of Italy.png Giuseppe Farina 9 1 Alfa Romeo 28 9 1 Itálie 21 6
2 Juan Manuel Fangio 9 9 2 Ferrari 9 9 2 Argentina 9 9
3 Flag of Italy.png Luigi Fagioli 6 3 Maserati 6 6 3 Francie 8 3
4 Flag of Italy.png Alberto Ascari 6 6 4 Talbot 5 4 Velká Británie 4
5 Flag of the United Kingdom.png Reg Parnell 4 5 Monako 4 4
6 Louis Chiron 4 4 6 Thajsko 2 2
7 Flag of France.png Yves Giraud Cabantous 3
8 Flag of France.png Raymond Sommer 3 3
9 Flag of France.png Louis Rosier 2
10 Prince Bira 2 2

Externí odkazy