V neděli 16. března 2025 se podařilo týmu Multimediaexpo.cz
dokončit zcela nový balíček 920 000 fotografií na plných 100 procent !
Nedostižná hranice 4 000 000 fotografií se února 2026 už nedožije...
FFresh emotion happy.png

Fiat 126

Z Multimediaexpo.cz

Fiat 126 je malý městský automobil představený roku 1972 jako nástupce Fiatu 500. V Polsku byl vyráběn až do roku 2000, v ostatních zemích skončil jeho prodej roku 1993, kdy byl nahrazen Fiatem Cinquecento.

Fiat 126

Obsah

[skrýt]

Historie

Fiat 126 používal většinu dílů odvozených od jiných Fiatů, taktéž uložení motoru vzadu zůstalo zachováno. Základní motor 594 ccm se postupně zvýšoval na 652 a nakonec až na 704 ccm, kterým byl poháněn dvacetišestkoňový Fiat 126 Bis (1987-1991).

Fiat 126

V Itálii se Fiat 126 vyráběl v závodech Cassino a Termini Imerese do roku 1980.

Další výroba pokračovala v letech 1973 - 2000 v polském závodě FSM, další, licenční produkci, prováděla automobilka Zastava v tehdejší Jugoslávii. Roku 1984 prošel Fiat 126 faceliftem, který přinesl nové plastové nárazníky, novou přístrojovou desku a nové označení Fiat 126p FL. Roku 1994 následoval další facelift, přinášející některé nové díly z Cinquecenta - Fiat 126p EL. Další veze, Fiat 126 ELX, přidala do výbavy katalyzátor.

I přes chytrý marketing se Fiatu 126 nikdy nepodařilo dosáhnout stejného úspěchu, kterým se mohl chlubit Fiat 500. Celkový počet vyrobených kusů: cca 1,300,000 v Itálii a 3,300,000 v Polsku. Počet kusů vyrobených v Jugoslávii není znám.

Polski Fiat 126p

Polski Fiat 126P (česky „polský Fiat126p“) byl vyráběn v Polsku v letech 19732000. Od italského originálu se lišil vyšším podvozkem, jinou mřížkou chladiče a oranžovými blikači (italský model je měl bílé). Výrobu obstarávaly závody Fabryky Samochodów Małolitrażowych (FSM) v Bielsko-Białe a Tychách. Vzhledem k jeho nízké ceně byl v Polsku velmi populární - na začátku 80.let patřil k neprodávanějšín automobilům v Polsku. Tam si také vysloužil svoji známou přezdívku - Maluch. Později ji výrobce přijal jako oficiální název auta.

Fiat 126 zaznamenal velké prodejní úspěchy zejména v Polsku, Maďarsku a Austrálii. Tam byl prodáván v letech 1980 - 1990 jako FSM - 650 Niki.

Historie Polski Fiatu 126p

  • 1972 - v Bielsko-Białe byl položen základní kámen bodoucí továrny FSM
  • 6.června - 1973 - vyroben první Polski Fiat 126p (ještě na italské lince) - stál 69 000 złotých (tehdejší průměrný měsíční plat byl 3500 złotých)
  • 22.července 1973 - oficiální otevření závodu FSM (do konce roku zde bylo vyrobeno 1500 Fiatů 126)
  • září 1975 - zahájena produkce továrny v Tychách
  • 1977 - zdvihový objem motoru se zvýšil z 594 ccm na 652 ccm, výkon motoru vzrostl přibližně na 24k (17kw)
  • 1978 - produkce motorů o objemu 594 ccm byla ukončena
  • 1979 - Polski Fiat 126p se nadále vyrábí pouze v Bielsko-Białe
  • 1981 - vyroben 1 000 000. Polski Fiat 126p
  • prosinec 1984 - technické změny v konstrukci a karoserii, vznik verze FL
  • 1987 - vznik Polski Fiatu 126p Bis
  • květen 1993 - vyroben 3 000 000. Polski Fiat 126p
  • září 1994 - vylepšení karoserie
  • leden 1997 - nyní standardně dodáván katalyzátor
  • září 2000 - výroba Fiatu 126 byla ukončena speciální sérií Happy End (500 vozů v červené barvě a 500 vozů ve žluté barvě)

Celkem bylo vyrobeno 4 670 000 Fiatů 126.

Politický význam

Polski Fiat 126p měl pro Poláky velmi zvláštní význam a jeho příběh byl spojen s mnoha politiky v komunistickém období (Polská lidová republika). V komunistickém systému byl soukromý automobil považován za symbol luxusu - roku 1971 bylo v Polsku jen 556,000 registrovaných automobilů. Nutno poznamenat, že v socialistické plánované ekonomice bylo rozhodnutí o tom, jestli se bude daný automobil vyrábět, otázkou politickou a ne jen ekonomickou. Rozhodujícím osobám původně myšlenka vyrábět malý vůz pro masy nepřišla atraktivní, protože v Polsku se v té době již omezeně prodával podobný automobil - Syrena. Omezený počet automobilů byl také dovážen z jiných zemí východního bloku. To však byl značný problém, protože polská měna złotý nebyla výměnná a volný trh neexistoval. Polski Fiat 126p měl být vozem motorizujícím Polsko (podobně jako VW Brouk a Citroën 2CV). Licenci nakonec koupila komunistická strana v čele s Edwardem Gierekem. Zajímavostí je, že na Fiat 126 musel lidé čekat i několik let a když na ně přišla v řada, musel zákazník žádost o automobil předat patřičným úřadům ke schválení.

Přezdívky

V Polsku byl Fiat 126 přezdíván Maluch, což doslova znamená 'malé dítě', nebo 'něco malého'.

V Chorvatsku a Srbsku byl také znám jako Peglica (zdrobnělina ze slova pegla = 'železo'), ve Slovinsku jako Bolha (= 'blecha'), Piči-poki (volně přeloženo jako Rychlý a mocný) nebo Kalimero (podle smyšlené postavy). V Maďarsku byl znám jako kispolszki (zatímco 125p jako nagypolszki, což znamená 'velký' Polski), kispolák nebo törpe-polyák, kde kis znamená malý, törpe trpaslík a Polák nebo polyák je zastaralé slovo pro Pole; autu se dále říkalo egérkamion, což znamená 'myší náklaďák'.

V Irsku a Velké Británii byl Fiat 126 přezdíván 'Bambino ', italským slovem pro dítě.

Na Kubě byl nazýván 'Polaquito'.

V Chile byl nazýván 'Bototo'.

V kultuře

Reference

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fiat 126