V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Dvojmontáž kol

Z Multimediaexpo.cz

Porovnání dvojmontáže a jednoduché montáže kola
Dvojmontáž kola zepředu

Dvojmontáž kol je používána u nákladních vozů, autobusů, minibusů a velkých dodávek k dosažení vyšší užitečné hmotnosti (nosnosti) vozu. Přibližně od roku 2001 (patrně díky pokroku ve vývoji pneumatik) nebývá dvojmontáž nutná u dodávek s hmotností 3,5 t. To šetří spotřebu paliva i náklady na nákup pneumatik. Slangově je dvojmontáž zadních kol označována výrazem „tupláky“.

Dvounápravový vůz s dvojmontáží zadní nápravy má fyzicky 6 kol, což ale nemá vliv na znak náprav, který je klasicky „4×2“ u vozu s pohonem jedné nápravy, resp. „4×4“ v případě pohonu obou náprav. Analogicky 3 nápravový vůz s 2+4+4 koly má znak náprav 6×2, 6×4 nebo 6×6, přestože má fyzicky 10 kol, a ne 6.

Třínápravové vozy (nákladní automobily i autobusy) někdy mají řízenou první a třetí nápravu – pak je dvojmontáží vybavena pouze druhá, neřízená náprava.

Disky kol na voze s dvojmontáží jsou vypuklé, aby mohly být na nápravě s dvojmontáží otočeny vypuklou stranou k sobě a sešroubovány. Proto jsou vnější kola dvojmontáže na pohled vydutá. Kola řízené nápravy na voze s dvojmontáží jsou naopak na pohled vypuklá, protože z důvodu zaměnitelnosti mezi nápravami jde o stejné provedení kol, jako u nápravy s dvojmontáží.

V terénu bývá obvykle pro větší počet kol, spíše než dvojmontáž, využit větší počet náprav – např. u vozu Praga V3S nebo Tatra 815 je obvyklé použití 6 kol ve třech nápravách. Zato u silničních vozů (Praga S5, Liaz i novější) je vhodnější použití dvojmontáže – v případě, že pro danou hmotnost stačí 6 kol, se nepřistupuje k použití třetí nápravy. Vůz o třech a více nápravách na silnici v zatáčkách značně opotřebovává pneumatiky, protože v zatáčkách musí nutně docházet ke smyku – nejvýraznější je to např. u třínápravových návěsů při otáčení soupravy. To je jeden z důvodů používání dvojmontáží kol u silničních vozidel. U vícenápravových automobilů a návěsů bývá z tohoto důvodu možné jednu nápravu zvednout (pro jízdu s nezatíženým vozem).

Dále je dvojmontáž využívána i u zemědělských traktorů pro provoz v měkkém terénu, kde, na rozdíl od automobilů, bývá dvojmontáží osazena i řízená náprava.