Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Airbus A340
Z Multimediaexpo.cz
Airbus A340 | ||
A340-600 společnosti Cathay Pacific | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Airbus | |
Konstruktér | ||
První let | 25. října 1991 | |
Zařazen | březen 1993 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 377 kusů (2013) | |
Varianty | A330 | |
Uživatel | Lufthansa (43) | |
Iberia Airlines (31) Virgin Atlantic Airways (25) Air France (19) |
Airbus A340 je čtyřmotorový velkokapacitní („widebody“ design) dopravní letoun s dlouhým doletem vyráběný společností Airbus. Jeho konstrukce je ze značné části shodná s dvoumotorovým A330. A340 byl původně navržen jako náhrada za starší generace letounu Boeing 747, ale poslední verze přímo konkurují Boeingům 777 na dlouhých a velmi dlouhých tratích.
Obsah |
Operační historie
Výroba nového Airbusu byla zahájena v roce 1988. A340 pro dlouhé tratě se měl stát vhodným doplněním modelu A320 pro krátké tratě a A300 pro střední tratě. V té době nejnovější velkokapacitní letoun Boeingu (dvoumotorový Boeing 767) měl nevýhodu oproti letounům jako byl B747 kvůli pravidlům ETOPS: dvoumotorové letadlo muselo po celou dobu letu zůstat dostatečně blízko nouzovým letištím, aby v případě poruchy jednoho ze dvou motorů mohlo bezpečně přistát. Čtyřmotorový A340 byl pokusem vyrobit novou generaci konkurentů strojům B747, kterých by se netýkala omezení ETOPS. Během druhé poloviny 90. let razil Airbus filozofii, že 4 motory (Airbusu A340) jsou vždy lepší než dva motory (Boeingu 777), protože poskytují mnohem větší míru bezpečnosti při poruše jednoho z nich. Ale když později začaly růst ceny leteckého paliva, začaly aerolinky stále více objednávat konkurenční B777. V roce 2005 už Airbus získal jen 15 objednávek na A340.
Konstruktéři Airbusu navrhovali A340 současně s dvoumotorovým A330: oba stroje sdílejí shodné křídlo, podobnou konstrukci trupu a oba používají vyspělou avioniku vyvinutou původně pro A320.
Původním záměrem bylo použít u typu nové vyvíjené (superfan) motory IAE (International Aero Engines), ale společnost IAE jejich vývoj zrušila, a tak byly použity motory CFMI CFM56-5C4. Když v roce 1991 vzlétl první A340, zjistili konstruktéři závažnou vadu v konstrukci křídla: nebylo dostatečně pevné, aby uneslo vnější motory bez zkroucení a třepetání. Aby se tomu zabránilo, bylo vyvinuto speciální „vyboulení“ spodní části křídla nazvané plastron (česky: předstěra, podle spodní části krunýře želvy), které upravuje proudění vzduchu kolem pylonů. Takto upravený A340 začal být komerčně provozován v roce 1993 společnostmi Lufthansa a Air France.
Do října 2005 bylo objednáno celkem 385 strojů A340 a z toho 310 již bylo dodáno.
V lednu 2006 Airbus oznámil, že plánuje vývoj zvětšené verze A340, nazvané A340E (E jako enhanced – zvětšený), jako reakci na snižující se prodeje typu, konkurenci nových verzí Boeingu 777 a vzrůstajících cen leteckého paliva. V roce 2005 Boeing získal 154 objednávek na svůj model 777, zatímco Airbus jen 15 na A340. Airbus tvrdí, že zvětšený A340 bude hospodárnější než starší verze A340 a bude schopen efektivně konkurovat Boeingu 777.
V prosinci 2011 došlo k oficiálnímu ukončení výroby A340 pro malou poptávku a větší zájem o dvoumotorovou verzi A330. Přesto v roce 2012 došlo k dodávce posledních dvou letadel A340-600.
V roce 2013 oznámila firma Snecma, že plánuje použít A340 jako létající testovací laboratoř pro vývoj nového leteckého motoru s otevřeným rotorem. Očekává se, že testovací laboratoř provede svůj první let v roce 2019. Kvůli stále rostoucím cenám paliva se otevřeným motorům typu Propfan přisuzuje velká budoucnost.[1] Vyšší hladina hluku (Propfanu) než mají běžné proudové motory však bude vyžadovat zásadní změny právních předpisů. Nový motor bude částečně vycházet z motoru Snecma M88, který se používá ve francouzských víceúčelových stíhacích letounech Dassault Rafale.
Varianty
Původně Airbus nabízel dvě verze modelu A340, A340-200 a A340-300. A340-200 byla kratší než A340-300 a měla menší kapacitu, ale delší dolet. V roce 1997 Airbus zahájil výrobu prodloužených verzí A340 s novým větším křídlem – verzi 500 s velmi dlouhým doletem a verzi 600 s vyšší kapacitou. Obě verze vstoupily do služby v roce 2002.
A340-200
Verze A340-200 měla s 261 místy pro cestující ve třech třídách dolet 13 000 km a s 239 místy 14 800 km. Byla poháněna čtyřmi dvouproudovými motory CFMI CFM56-5C. A340-200 byla vyráběna od roku 1987 a poprvé vzlétla 1. dubna 1992.
Tato verze se neprodávala příliš dobře a už se nevyrábí.
A340-8000
A340-8000 je varianta A340-200 se zvětšenou kapacitou palivových nádrží, které zvětšily maximální vzletovou hmotnost (MTOW) letounu na 275 tun. Dolet s 232 cestujícími ve třech třídách je 15 000 km. Pohon zajišťují čtyři dvouproudové motory CFMI CFM56-5C4 každý o tahu 151 kN. Objednán byl pouze jeden exemplář brunejským sultánem, který byl postaven, ale nebyl dodán.
Další A340-200 byly později upravovány tzv. balíčky zlepšujícími výkon (performance improvement packages, PIP), které jim umožňují dosáhnout podobných výkonů. Takové stroje jsou označovány A340-213X.
A340-300
A340-300 má kapacitu 295 cestujících ve třech třídách a dolet 12 400 km. Je to původní verze typu A340, která poprvé vzlétla 25. října 1991 a do služby u Lufthansy a Air France vstoupila v březnu 1993. Je poháněna čtyřmi dvouproudovými motory CFMI CFM56-5C. Podle neověřených zpráv má tato verze nízkou rychlost stoupání v porovnání s ostatními verzemi A340 a konkurenčními typy Boeingu.
Přímým konkurentem této verze je Boeing 777-200ER.
A340-313X, -313E
A340-313X je verze A340 se zvýšenou hmotností poprvé dodaná Singapore Airlines v dubnu 1996 (dnes již Singapore Airlines tuto verzi neprovozují). A340-313E byla poprvé dodána Swiss International v roce 2003. Obě verze mají MTOW mezi 271 a 275 tunami a typický dolet s 295 cestujícími mezi 13 100 km a 13 500 km. Pohon obstarávají motory CFMI CFM56-5C4 o tahu 151 kN.
A340-500
A340-500 byl civilní dopravní letoun s nejdelším doletem na světě (KC-10 Extender je sériově vyráběný letoun s nejdelším doletem na světě) až do představení Boeingu 777-200LR „Worldliner“ na počátku roku 2006. S 313 cestujícími ve třech třídách má dolet přes 16 000 km. Např. Singapore Airlines provozují tento model na své nonstop lince z Newarku, New Jersey do Singapuru, 18 hodin trvající cesta je nejdelší pravidelný, non-stop komerční let na světě[2]. Letouny na této lince létají se sníženým množstvím nákladu, s menším množstvím cestujících a s přídavnými palivovými nádržemi. Říká se, že A340-500 může letět z Londýna až přímo do Perthu v Austrálii.[3] Tato verze A340 vykonala svůj první let 11. února 2002 a letové certifikáty získala 3. prosince 2002. Prvním zákazníkem byla společnost Emirates.
Ve srovnání s A340-300 má A340-500 o 3,3 m delší trup, zvětšenou plochu křídla, výrazně zvětšenou kapacitu palivových nádrží (o 50%), mírně vyšší cestovní rychlost, větší vodorovnou ocasní plochu a menší svislou ocasní plochu. Stejně jako 777-300 má i A340-500/-600 kamery, které pomáhají pilotům při popojíždění na letišti. A340-500 pohání čtyři dvouproudové motory Rolls-Royce Trent 553 s tahem 236 kN každý.
Airbus nabízí i verzi se zvýšenou hmotností A340-500HGW (High Gross Weight), která má dolet 16 700 km a maximální vzletovou hmotnost (MTOW) 380 tun. Používá stejnou zesílenou konstrukci a zvětšenou kapacitu palivových nádrží jako A340-600HGW.
Přímým konkurentem je Boeingův model 777-200LR, který vstoupil na trh v únoru 2006.
A340-600
A340-600 byl navržen jako náhrada za dosluhující Boeingy 747 prvních generací. Dokáže přepravit 380 cestujících ve třech třídách (419 ve dvou třídách) na vzdálenost 13 900 km. Nabízí tedy přepravu stejného množství pasažérů jako 747, ale s dvojnásobným nákladovým prostorem a nižšími náklady. První let vykonal A340-600 23. dubna 2001. U Virgin Atlantic zahájil pravidelný provoz v srpnu 2002. Cathay Pacific používá tyto letouny na svých nonstop tratích mezi Hongkongem a New York City (JFK), kde ovšem budou od roku 2007 pronajaté stroje A340-600 nahrazeny novými Boeingy 777-300ER.
A340-600 je o více než 10 m delší než základní verze -300, díky čemuž je nejdelším dopravním letounem na světě (je o více než 4 m delší než Boeing 747-400, ale v budoucnu bude překonán novou nákladní verzí 747-8). Je poháněn čtyřmi dvouproudovými motory Rolls-Royce Trent 556 o tahu 249 kN každý. Pod trupem má navíc přidaný čtyřkolý podvozek, který mu pomáhá zvládnout zvýšenou maximální vzletovou hmotnost (MTOW).
Prvních sedm strojů A340-600 bylo dodáno s příliš těžkými křídly. Zákazníkovi (Virgin Atlantic) na jeho žádost byla dodána nová letadla a původní stroje byly za sníženou cenu dodány společnostem Iberia Airlines a Cathay Pacific.
14. dubna 2006 úspěšně prošla certifikačním procesem nová varianta Airbusu A340-600 se zvýšenou maximální vzletovou hmotností (MTOW = 380 tun) a delším doletem (14 600 km). Verze nese označení A340-600HGW („High Gross Weight“). Používá zesílenou konstrukci, zvětšenou kapacitu palivových nádrží a při výrobě se využívají nové technologie (např. svařování laserovým paprskem). Prvním zákazníkem bude Qatar Airways v létě 2006, poté budou následovat Lufthansa, Virgin Atlantic a Etihad Airways. První let této verze se uskutečnil 18. listopadu 2005.[4]
Přímým konkurentem je Boeingův model 777-300ER.
Souhrn nehod
Stav k 15. listopadu 2007:
Totální ztráty
Typ A340 dosud neměl žádnou nehodu, při které by zahynul člověk, ale čtyři letouny byly zcela zničeny:
- Air France A340-211 (F-GNIA): 20. ledna 1994 letoun Air France A340-211 (F-GNIA) shořel během údržby na letišti Charlese de Gaulla.
- 24. července 2001, A340-312 společnosti Sri Lankan Airlines bylo zničeno na zemi příslušníky hnutí Tamilští tygři v Kolambě, Šrí Lanka, společně s A320-200, dvěma A330-243 a letkou vojenských letadel. Další dvě letadla, A320 a A340, byla poškozena, ale později opravena.[5]
- Let Air France č. 358: 2. srpna 2005 všech 297 cestujících a 12 členů posádky přežilo havárii a následný oheň svého A340-300 (F-GLZQ), který v bouři přejel ranvej 24L na Pearsonově mezinárodním letišti v Torontu. Letoun sjel do potoka Etobicoke (Etobicoke Creek) a rozlomil se. Čtyřicet tři lidí se zranilo, někteří z nich vážně, protože některé záchrané skluzavky nefungovaly tak, jak měly. To přinutilo některé cestující seskočit ze skoro šestimetrové výšky na zem.
- 15. listopadu 2007 – Airbus A340-642X (v.č. 856) tovární značky F-WWCJ byl vážně poškozen během pozemní zkoušky motorů na letišti v Toulouse. Nově vyrobený letoun měl být za šest dní Airbusem předán letecké společnosti Etihad Airways. Při rutinní zkoušce se špatně zabržděný stroj rozjel a narazil do betonové zdi. Pět lidí na palubě bylo zraněno, z toho tři vážně. Letoun byl nakonec odepsán.[6][7][8]
Další nehody
- A340-311 společnosti Virgin Atlantic Airways byl 5. listopadu 1997 přinucen přistát na londýnském letišti Heathrow s pravým podvozkem zataženým. Při přistávání zkolaboval i levý podvozek. Všech 100 cestujících bylo nezraněno a letoun byl během 28 dnů opraven.
- Podvozek stroje A340-211 společnosti Sabena zkolaboval během přistání na Bruselském letišti 29. srpna 1998. Pravá vodorovná ocasní plocha byla zničena.
- 9. dubna 2004 A340-313X společnosti Emirates vyjelo z dráhy při vzletu z mezinárodního letiště v Johannesburgu. Oba piloti nebyli zvyklí na tuto lehčí variantu Airbusu. Při povelu „zvednout“ přitáhl pilot řídící joystick. Podle zprávy aerolinek se ale „přibližně šest nebo sedm sekund příď letounu nepohnula nahoru“[9]. Příď se nakonec nahoru pohnula, ale letoun se ještě od země neodlepil. Posádka zaslechla hluk, nastavila výkon motorů na maximum a asi po dvou sekundách letoun vzlétl[10]. Správa letiště oznámila, že 25 prahových a přibližovacích světel a povrch vzletové dráhy byly poškozeny, když letoun přejel konec dráhy 21R. Vypočítaná rychlost odlepení příďového podvozku byla očividně příliš nízká, a tak systém fly-by-wire raději držel letoun na zemi než, aby riskoval přetočení. Pilot již před tím, během létání na simulátoru, dostal špatné instrukce o rychlosti potřebné k odlepení příďového podvozku. Po vyšetření události za to Airbus kritizoval společnost Emirates.
Specifikace letadla
A340-200 | A340-300 | A340-500 | A340-600 | |
---|---|---|---|---|
Rozpětí | 60,30 m | 60,31 m | 63,45 m | 63,45 m |
Úhel šípu křídla | 30° | 30° | 31,1° | 31,1° |
Délka | 59,39 m | 63,60 m | 67,90 m | 75,30 m |
Výška | 16,70 m | 16,85 m | 17,10 m | 17,30 m |
Rozvor | 23,24 m | 25,60 m | 27,59 m | 32,89 m |
Typická cestovní rychlost | Mach 0,82 (875 km/h) | Mach 0,83 (885 km/h) | ||
Maximální cestovní rychlost | Mach 0,86 (917 km/h) | Mach 0,86 (917 km/h) | ||
Operační dolet | 14 800 km | 13 700 km | 16 700 km | 14 600 km |
Cestující (3 třídy) | 239 | 295 | 313 | 380 |
Zdroj | [1] | [2] | [3] | [4] |
Pozn.: Cestovní rychlosti v km/h jsou vypočítány pro výšku 10 668 m.
YouTube
Airbus A340-600 – fantastic take-off in Newark (anglicky) |
Building an Airbus A340 (anglicky) |
Reference
- ↑ LeteckeMotory.cz – Typy leteckých motorů (Propfan)
- ↑ http://www.heraldtribune.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041219/NEWS/412190407/1006/SPORTS&Page=2
- ↑ http://www.buzzle.com/editorials/6-29-2004-56033.asp
- ↑ http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/11_18_05_A340600.html
- ↑ http://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=6660
- ↑ Airbus.com – Industrial accident at Airbus facility - Saint Martin site (anglicky)
- ↑ Flightglobal.com – Toulouse accident occurred as Airbus A340 was exiting engine test-pen (anglicky)
- ↑ Letectví.cz – K nehodě nedodaného Airbusu A340
- ↑ http://www.fsaviation.com/~airvideo/a340/operators/incidents/incidents.html
- ↑ http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0UBT/is_4_19/ai_n9476427
Externí odkazy
- Rodina letounů Airbus
- Historie a obrázky Airbus A340-300
- Aircraft-Info.net – Airbus A340-200
- A340 fan site
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |