V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Letov Š-231

Z Multimediaexpo.cz

Letov Š-231
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Letov
Konstruktér ing. Alois Šmolík
První let
Zařazen 1936
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Československo
Španělsko

Letov Š-231 byl stíhací dvouplošník zkonstruovaný československou státní leteckou továrnou Letov (firma vznikla z Leteckého arsenálu, zprvu sídlila v tzv. Průmyslovém paláci na pražském výstavišti). Bojově užívaný zejména ve Španělské občanské válce. Vznikl v roce 1933, konstrukce navazavala na předchozí typy Š-31, Š-131 a Š-31a. Prototyp poháněl motor Gnome-Rhône Mercure 9Brs, což byla licence britského typu Bristol Mercury. K československému vojenskému letectvu začal přicházet roku 1936 (kdy byla dokončena série 25 strojů), ale krátce poté byly staženy z výzbroje a prostřednictvím Estonska byly prodány republikánskému Španělsku, kam dorazily počátkem roku 1937.

Letov Š-231 byl jednomístný jednomotorový dvouplošný stíhací letoun s pevným ostruhovým podvozkem. Konstrukce letounu byla smíšená, tvořená celkovovou kostrou a plátěným potahem (trup měl potah z části plechový). Křídla byla stupněná, jednopříhradová, nosný systém byl vyztužen mezikřídelními vzpěrami a výztužnými dráty. Tažný motor v přídi trupu poháněl pevnou dvoulistou vrtuli, byl opatřen prstencovým aerodynamickým krytem typu Townend. Výzbroj tvořily čtyři kulomety vzor 28, z toho dva byly v trupu a dva ve spodním křídle.

Specifikace

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 10,06 m
  • Délka: 7,80 m
  • Nosná plocha: 21,50 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1280 kg
  • Vzletová hmotnost : 1770 kg
  • Maximální rychlost: 348 km/h
  • Cestovní rychlost: 310 km/h
  • Dostup: 9300 m
  • Čas výstupu do 5000 m: 8' 28"
  • Dolet: 450 km
  • Pohonná jednotka: jeden vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Bristol Mercury IV
  • Výkon motoru: 560 k (411,9 kW)

Výzbroj

  • 4x kulomet vz. 28, ráže 7,92 mm (dva synchronizované v trupu, dva ve spodním křídle)

Externí odkazy