V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Let UPS 2976

Z Multimediaexpo.cz

ColdFHD-worldclock.png   Tento článek reaguje na nejnovější nebo nedávné události.
  Počáteční zprávy mohou být nejisté. Obsah a styl článku se může výrazně měnit...podle vývoje události.
ColdFHD-worldclock.png

Let UPS 2976 byl let nákladní letecké společnosti UPS Airlines z mezinárodního letiště Louisville v Louisville v Kentucky do Honolulu. Dne 4. listopadu 2025 se nákladní letoun McDonnell Douglas MD-11F tohoto letu zřítil při startu.

Nehoda postihla nákladní letoun McDonnell Douglas MD-11F (N259UP)

Při nehodě zemřelo nejméně čtrnáct osob, několik dalších bylo krátce po pádu letadla nezvěstných a dalších asi 20 bylo ošetřeno v okolních nemocnicích.[1] Příčina nehody je předmětem vyšetřování.[2]

Obsah

Letoun

Aktérem nehody byly třímotorový proudový nákladní letoun McDonnell Douglas MD-11F (sériové číslo 48417, registrace N259UP). Roku 1988 byl objednán pro přepravu cestujících společností Thai Airways. Dodán byl roku 1991.[3] S cestujícími létal patnáct let a poté byl přestavěn na nákladní verzi. Od roku 2006 jej provozovala společnost UPS. Od 18. října do 3. listopadu 2025 byl letounu v San Antoniu kvůli opravám praskliny v dolním podélníku centrální části křídla. Po opravě absolvoval 27 úspěšných letů.[2]

V době nehody byl letoun 34 let starý a bylo plánováno jeho vyřazení někdy v průběhu listopadu 2025. Byl to jeden z 27 letounů MD-11F provozovaných společností UPS Airlines.[2] Letouny MD-11 jsou obecně dosti staré a provoz s pasažéry ukončily roku 2014. Část jich zůstala v provozu po přestavbě na nákladní verzi. Společnost UPS Airlines své MD-11F postupně nahrazuje letouny Boeing 767-300F.[4]

Nehoda

V úterý 4. listopadu 2025 letoun vzlétl z dráhy 17R letiště Louisville. Posádku letounu tvořily tři osoby. Kapitán letadla Richard Wartenberg, první důstojník Lee Truitt a třetí pilot (relief pilot) Dana Diamond. Pro dlouhý let stroj nesl 280 000 liber (přibližně 127 tun) leteckého paliva. Při startu pravděpodobně selhal motor. V místě levého motoru vypukl silný požár. Protože letoun již nemohl přerušit start, posádka se jej pokusila dostat do vzduchu, avšak krátce poté se zřítil do průmyslového areálu nacházejícím se těsně za koncem dráhy. Na zem dopadl přibližně v 17:13. Dopad letounu byl spojen s masivní explozí neseného paliva.[2]

Vyšetřování

Při kontrole vzletové dráhy 17R vyšetřovatelé našly úlomky lopatek a další trosky motoru č. 1. Provoz na ranveji byl obnoven 5. listopadu. Druhý den po nehodě byly nalezeny byly i oba letové zapisovače, zaznamenávající letové údaje (Flight data recorder, FDR) a rozhovory v pilotní kabině (Cockpit voice recorder, CVR). Zaznamenávače zasáhl požár. Byly odeslány do laboratoře k prozkoumání.[2]

Galerie

YouTube

UPS Airlines Flight 2976 – Crash Animation
Nehoda MD-11 na letu UPS 2976 v Louiseville, USA


Reference

  1. ČTK. Počet obětí letecké nehody u Louisville v USA stoupá. ct24.ceskatelevize.cz [online].  [cit. 2025-11-09]. Dostupné online.  ( ) 
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 UPS McDonnell Douglas MD-11 Crashes During Takeoff In Louisville [online]. Simple Flying, 2025-11-06, [cit. 2025-11-08]. Dostupné online. (anglicky) 
  3. Accient McDonnell Douglas MD-11F N259UP, Tuesday 4 November 2025 [online]. Aviation Safety Network, [cit. 2025-11-08]. Dostupné online. (anglicky) 
  4. Why Was UPS Still Flying A Nearly 35-Year-Old Aircraft Before It Crashed? [online]. Simple Flying, 2025-11-06, [cit. 2025-11-08]. Dostupné online. (anglicky) 

Externí odkazy

  • Accient McDonnell Douglas MD-11F N259UP, Tuesday 4 November 2025 [online]. Aviation Safety Network, [cit. 2025-11-08]. Dostupné online. (anglicky) 


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Let UPS 2976