Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Škoda Octavia (1959)
Z Multimediaexpo.cz
Vůz Škoda Octavia se začal vyrábět v roce 1959. Vznikl modernizací vozů Škoda 440 respektive Škoda 445.
Obsah |
Historie
Po úspěšném modelu Škoda 440, který zaznamenal ohlas i v zahraničí, se vedení automobilky Škoda rozhodlo pokračovat vozidlem postaveným na jeho základu. Vznikla tak Škoda Octavia. Vůz byl na první pohled velmi podobný svému předchůdci, protože karosérie zůstala až na určité detaily, jako jsou jsou přední maska, zadní světlomety apod., prakticky nezměněna. Uvnitř se však nacházelo hned několik nových prvků. Prvním novým prvkem je řešení přístrojové desky, která je nyní plošší a přehlednější. Druhým novým prvkem byla zcela přepracovaná přední náprava, která již nebyla odpružena příčným listovým perem, ale vinutými pružinami. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy. Zadní náprava zůstala víceméně původní, odpružená příčným listovým perem. Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená,což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti.
V roce 1960 se objevuje nová karosářská varianta combi. Vyniká svým vnitřním prostorem a pomalu si získává srdce uživatelů.
V následujícím roce prochází Škoda Octavia vzhledovou modernizací, která je nejvíce patrná na zadní části vozu. Víčko nádrže již není vystaveno na odiv a je elegantně zakapotováno dvířky, otevíranými zevnitř vozu a hlavně vůz dostává na zadní blatníky elegantní "ploutvičky", které jsou zakončeny novými kryty světlometů ve tvaru kapky.
Kromě standardní Škody Octavia vznikají její ostřejší verze. Jsou to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS, které jsou charakterizovány zvýšeným výkonem svých motorů.
Vozy Škoda Octavia se staly oblíbenými nejen v zemi svého vzniku, ale i v zahraničí. Na svou dobu se jednalo o levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Verze s karosérií typu tudor se přestala vyrábět v roce 1964 a byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB, vozy s karosérií combi se ve výrobě udržely až do roku 1971, protože automobilka Škoda za ně neměla adekvátní náhradu.
Octavia a sport
Na počátku šedesátých let 20.století se vozy Škoda zúčastňují různých automobilových soutěží, včetně slavné Rally Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen - Eklund umístila na neuvěřitelném 6.místě absolutně a 1.místě ve skupině.
V roce 1962 se Rally Monte Carlo zúčastňuje již 16 Octavií s posádkami z osmi zemí. Stejně jako před rokem ve třídě jasně dominuje finský závodník Esko Keinänen a vítězí před čtveřicí vozů Alfa Romeo. V tomto roce nezústalo jen u úspěchu z Monaca. Skvělý výsledek se udál při sněhové rally ve Finsku,kde Eklund vybojoval s vozem Octavia TS čtvrté místo absolutně a úplně nejlepší výsledek přišel na finské Rally tisíc jezer, kde opět Esko Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma jednoho a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu.
Ani v roce 1963 nezůstala Octavia bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve své třídě v Monacu.Tentokrát díky norské posádce Gjölberg - Karlan jedoucí s Octavií TS
Galerie
Technické údaje
Motor
Zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou. Verze TS (Touring Sport) a TS 1200 měly oproti ostatním verzím dva karburátory Jikov 32 SOPc.
Tabulka technických dat
Model | Octavia[1] | Octavia Super[1] | Octavia TS[1] | Octavia TS 1200[1] | Octavia Combi[1] |
---|---|---|---|---|---|
Roky výroby | 1959–1964 | 1959–1964 | 1960–1962 | 1962–1964 | 1961–1971 |
Vyrobeno vozů [2] | 150 042 | 79 489 | 2 273 | 54 086 (50 240) | |
Zdvihový objem | 1 089 cm³ | 1 221 cm³ | 1 089 cm³ | 1 221 cm³ | 1 221 cm³ |
Výkon (SAE) | 29,4 kW při 4200 ot./min 30,9 kW při 4500 ot./min (od 1961) | 33 kW při 4200 ot./min 34,5 kW při 4500 ot./min (od 1961) | 36,8 kW při 5500 ot./min | 40,4 kW při 5100 ot./min | 34,6 kW při 4500 ot./min 37,5 kW při 4500 ot./min (od 1969) |
Spotřeba paliva | 7,7 l /100 km | 7,5–8 l /100 km | 9 l /100 km | 9,5 l /100 km | 8,6 l /100 km |
Nejvyšší rychlost | 110 km/h 115 km/h (od 1961) | 115 km/h 118 km/h (od 1961) | 128 km/h | 130–135 km/h | 110–120 km/h |
Rozměry | |||||
Pohotovostní hmotnost | 920 kg | 920–930 kg | 940–965 kg | ||
Celková hmotnost | 1270 kg | 1270–1280 kg | 1340–1360 kg | ||
Délka | 4065 mm | 4020 mm | |||
Výška | 1430 mm | ||||
Šířka | 1600 mm | ||||
Rozvor | 2390 mm | ||||
Rozchod | 1200/1250 mm (vpředu/vzadu) | ||||
Pneumatiky | 5,50×15 (5,90×15) | 5,90×15 | 5,90×15 |
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 CEDRYCH, Mario René; NACHTMAN, Lukáš. ŠKODA - auta známá i neznámá. 2. vyd. Praha : Grada, 2007. 288 s. ISBN 978-80-247-1719-7. S. 144–150.
- ↑ CEDRYCH, Mario René; NACHTMAN, Lukáš. ŠKODA - auta známá i neznámá. 2. vyd. Praha : Grada, 2007. 288 s. ISBN 978-80-247-1719-7.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |