Jamato (bitevní loď)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 16. 3. 2010, 23:43; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jamato při zkušebních plavbách v roce 1941

Jamato při zkušebních plavbách v roce 1941

Základní údaje Jamato při zkušebních plavbách v roce 1941
Typ: bitevní loď
Třída: třída Jamato
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána: březen 1937
Zahájení stavby: 4. listopadu 1937
Spuštěna na vodu: 8. srpna 1940
Uvedena do služby: 16. prosince 1941
Osud: potopena 7. dubna 1945 severně od Okinawy
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 65 027 t (prázdná, zahrnující 21 266 t pancíře)
72 800 t (odhad, plně naložena)
Délka: 263 m celkem
256 m na čáře ponoru
Šířka: 36,9 m
Ponor: 11 m
Pohon: 12 kotlů Kanpon,
pohánějící 4 parní turbíny
čtyři třílisté lodní šrouby, 6 m v průměru
150 000 shp (110 MW)
Palivo:
Rychlost: 27 uzlů (50km/h)
Dosah: 11 500 námořních mil při 16 uzlech (30 km/h)
Posádka: 2 750
Pancíř: 650 mm na dělových věžích
410 mm boky, skloněný 20°
200 mm paluba
Výzbroj: při dokončení v srpnu 1942:
9 × 460 mm (18,1 palců) (3×3)
12 × 155 mm (6,1 palce) (4×3)
12 × 127 mm (5 palců) (6×2)
24 × 25 mm L/60 Typ 96 (8×3)
4 × 13 mm (2×2)
při potopení v dubnu 1945:
9 × 460 mm (18,1 palců) (3×3)
6 × 155 mm (6,1 palce) (2×3)
24 x 127 mm (5 palců) (12x2)
162 x 25 mm L/60 Typ 96 (52x3, 6x1)
4 × 13 mm (2×2)
Elektronika:
Letadla: 7 (2 katapulty)
Ostatní:

Jamato (japonsky: 大和) byla bitevní loď Japonského císařského námořnictva, pojmenovaná po staré japonské provincii Jamato. Byla první lodí své třídy. Spolu se svou sesterskou lodí Musaši to byly největší a nejlépe vyzbrojené bitevní lodě, které kdy byly postaveny. Lodě nesly děla ráže 460 mm, tedy největší děla, která kdy byla na loď použita.

Konstrukce

Třída Jamato byla stavěna po japonském odmítnutí Washingtonské deklarace na druhé londýnské konferenci v roce 1936. Washingtonská smlouva měla omezit námořní zbrojení. Původní Londýnská smlouva z roku 1930, kterou Japonsko ještě podepsalo, zakazovala stavbu bitevních lodí do roku 1937.

Stavba Jamato v loděnici v Kure 20. září 1941

Projekční práce na třídě Jamato začaly v roce 1934. Projekt plavidel o výtlaku 68 000 tun byl po úpravách v roce 1937 přijat. Stavba lodi probíhala v loděnici v Kure, ve speciálně upraveném doku, aby bylo dodrženo přísné utajení. Na vodu byla Jamato spuštěna 8. srpna 1940 a do služby vstoupila 16. prosince 1941. Původně bylo plánováno postavit celkem pět lodí této třídy. Třetí lodí byla Šinano, která byla po bitvě u Midway dokončena jako letadlová loď. Nepojmenovaný trup čtvrté jednotky byl sešrotován v roce 1943, v době, kdy byl hotov ze 30%. Pátý kus třídy Jamato, jehož stavba měla začít v roce 1942, nakonec nebyl nikdy objednán. Podobně jako v Německu s nástupci třídy Bismarck, se i v Japonsku uvažovalo o ještě grandióznější konstrukci s děly ráže 508 mm, jejichž příprava ale byla v roce 1942 zastavena.

Třída byla navrhována tak, aby měla převahu nad jakoukoliv americkou bitevní lodí té doby. Při volbě ráže 460 mm pro hlavní děla hrál určitou roli i fakt, že kdyby se Američané rozhodli postavit podobně vyzbrojené lodi, jejich očekávaná velikost by jim bez velkých kompromisů nedovolila proplutí Panamským průplavem. Navíc pro zmatení zahraničních rozvědek, byly kanóny Jamato pojmenovány jako 40,6 cm Speciál a pravá ráže děl byla utajována před veřejností. Vše fungovalo tak dobře, že ještě v roce 1945 Američané věřili, že Jamato má kanóny ráže 406 mm a výtlak okolo 45 000 tun, tedy podobné parametry jako třída Iowa.

Před stavbou lodi musel být suchý dok v Kure prohlouben a nosnost jeho jeřábů zvýšena na 100 tun. Dok byl částečně zastřešen, aby byla loď lépe skryta. Většina pracovníků doku nevěděla o skutečných parametrech stavěné lodi a také když byla Jamato spuštěna na vodu, stalo se tak bez slavností.

Služba

Jamato byla vlajkovou lodí admirála Isoroku Jamamoto od 12. února 1942, kdy v této funkci nahradila bitevní loď Nagato. V červnu 1942 byla Jamato součástí hlavního svazu admirála Jamamota při útoku na Midway. Svaz složený z bitevních lodí Jamato, Nagato, Mucu, letadlové lodi Hóšó, lehkého křižníku Sendai, 9 torpédoborců a 4 podpůrných lodí se však nakonec do bitvy u Midway nezapojil. Zůstala poté vlajkovou lodí ještě 364 dní, než jí v této roli vystřídala 11. února 1943 její sesterská loď Musaši. Celou dobu mezi 29. srpnem 1942 až 8. květnem 1943 kotvila Jamato na atolu Truk. V květnu 1943 se vrátila do Kure, kde bylo posíleno protiletadlové dělostřelectvo a instalován radar typu 22. Kvůli instalaci dalších 25 mm kanónů byly odstraněny dvě dělové věže s kanóny 155 mm. To si vynutil rostoucí význam letectva při bojích v Pacifiku.

25. prosince 1943 se Jamato vydala na cestu zpět na atol Truk, ale po cestě byla poškozena torpédem americké ponorky USS Skate. Oprava poškození trvala až do dubna 1944. Při těchto opravách byla ještě více posílena protiletecká obrana.

V červnu 1944 se Jamato zúčastnila bitvy ve Filipínském moři. V říjnu 1944 se zúčastnila bitvy v zálivu Leyte, během které poprvé proti nepříteli vystřelila ze svých hlavních děl. Během leteckých útoků zde Jamato lehce poškodily dva zásahy pumami, zatímco její sesterská loď Musaši byla hlavním cílem a byla zde potopena.

Po návratu domů v listopadu 1944 byla opět posílena protiletadlová výzbroj. 18. března 1945 provedl americký úderný svaz TF 58 letecké útoky na Kure. Jamato byla napadena ve Vnitřním moři a lehce poškozena.

1. dubna 1945 se s americkým vyloděním na Okinawě přiblížil i zánik Jamata. Z přístavu Tokujama Jamato vyplula 6. dubna, jako hlavní loď svazu admirála Seiiči Itóa, aby se na sebevražedné misi (operace Ten-Gó) probila k Okinawě, napadla zde americké invazní svazy a po najetí na pláž fungovala do svého zničení jako nepotopitelná plovoucí baterie. Zbytek svazu tvořil lehký křižník Jahagi a 8 torpédoborců. Svaz neměl žádné letecké krytí. Mnoho japonských důstojníků se stále domnívalo, že loď je nepotopitelná.

Mrak kouře se zvedá vysoko k obloze poté, co se Jamato převrátila, vybuchla a potopila severně od Okinawy 7. dubna 1945

Druhý den po vyplutí, 7. dubna, je při vyplouvání z vnitřního moře zpozoroval americký letoun B-29. Ještě ten den bylo proti Jamatu a jeho doprovodu vysláno 386 letadel, která ji ve 12:30 napadla. Piloti torpédových bombardérů dostali instrukce, aby útočili na příď a záď, kde byla slabší pancéřová ochrana a jen z jedné strany, aby se loď převrátila. Jamato zasáhlo přibližně 8 pum a 12 torpéd. Ve 14:23 se převrhla a její muniční sklady explodovaly. Hřib, který při explozi vznikl byl viditelný dokonce i z nejjižnějšího japonského ostrova, Kjúšú. Když se Jamato potopila, zbývalo jí k Okinawě stále ještě 200 km. Při potopení lodi zahynulo 2 475 členů posádky, zatímco 269 zachránily japonské torpédoborce.

Dělostřelectvo jiných lodí nehrálo při potopení Jamata žádnou roli. Potopení největší postavené bitevní lodi leteckými útoky potvrdilo důležitou změnu v námořní válce, ke které za druhé světové války došlo. Ve funkci „královny moří“ a nejdůležitější lodi každé flotily, byla bitevní loď nahrazena lodí letadlovou. To se projevilo už dříve při britském útoku na Taranto, potopení britského bitevního křižníku HMS Repulse a bitevní lodi HMS Prince of Wales japonským letectvem i při potopení dalšího bitevního obra — Musaši.

Vrak lodi dnes leží 300 metrů hluboko na mořském dně. Byl prozkoumán v letech 1985 a 1999. Průzkum ukázal, že loď se rozpadla na dva kusy, se zlomem na místě věže B. Příď na dně leží vzpřímeně, zatímco zadní část je kýlem vzhůru. Věže hlavního dělostřelectva leží opodál.

K dalším bitevním lodím a bitevním křižníkům, které v akci zničil výbuch jejich muničního skladiště patří HMS Queen Mary, HMS Invicible a HMS Indefatigable, potopené v bitvě u Jutska, HMS Hood (potopen Bismarckem), USS Arizona (potopená při útoku na Pearl Harbor) a HMS Barham (vybuchl po zásahu torpédem).

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
HIJMS Yamato