LZ 4

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 2. 3. 2009, 09:59; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Vzducholoď LZ 4 při letu a po havárii

LZ 4 byla čtvrtou vyrobenou vzducholodí hraběte Zeppelina. Byla vyrobena na přímou armádní objednávku, ale ještě před předáním byla 5. srpna 1908 zničena bouří.

Po poměrně přesvědčivých výkonech LZ 3 si objednala pruská armáda novou vzducholoď, která měla splňovat následující požadavky: Vytrvalost 24 hodin, dolet 700 km, návrat na místo startu. To vyžadovalo novou konstrukci, vedoucí k postavení LZ 4.

Vzducholoď poprvé vzlétla 20. června 1908. 4. srpna v 6:22 vystartovala ke své první dálkové plavbě. Pozdě odpoledne musela nouzově přistát k opravě motoru po 800 kilometrech letu. Motor se podařilo opravit, ale při zpáteční cestě musela loď ze stejného důvodou přistát ještě dvakrát. Poslední přistání bylo druhého dne ráno nedaleko Stuttgartu. Protože nedaleko byla Daimlerova továrna, vydal se tam Zeppelin pro náhradní díly. U vzducholodi zůstali jen mechanici, věnující se demontáži motorů. V době, kdy byl hrabě i s posádkou pro nové díly, se přihnala bouře, která vyrvala vzducholoď z kotviště a vlekla ji několik desítek metrů po poli. Ta se pak nárazem o nedaleký strom vznítila. Hrabě Zeppelin, který se později vrátil s náhradními díly, mohl jen shlédnout následky katastrofy.

Zajímavostí je, že jedním z mechaniků, který byl přítomen havárii, byl Čech Kamil Labuda.

Technické parametry

  • Objem: 15 000 m³
  • Délka: 136 m
  • Průměr: 13 m
  • Motory: Daimler 2 × 105 hp
  • Dostup: 1 250 m
  • Rychlost: 48 km/h
  • Nosnost: 4 600 kg