V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Aero A-32

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 5. 6. 2025, 09:54; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Aero A-32
Aero AP-32 s motorem Jupiter VI.jpg
Aero AP-32 s motorem Jupiter VI
Základní charakteristika
Určení víceúčelový letoun
Výrobce Aero
Konstruktér
První let 1927
Zařazen 1928
Vyřazen 1944 (Finsko)
Výroba
Vyrobeno 116 ks
Varianty
Uživatel Československo
Finsko

Aero A-32 byl československý vojenský dvouplošník, který byl stavěn v modifikaci buď jako doprovodný stíhač nebo jako bitevní letoun. Stroj vychází z typu Aero A-11.

První prototyp A-32 vzlétl roku 1927, celkem bylo vyrobeno 116 kusů, z toho 16 kusů bylo dodáno do Finska.

Obsah

Technický popis

AP.32 a APb.32 byly dvoumístné jednomotorové vzpěrové dvouplošníky s pevným záďovým podvozkem a otevřenými prostory osádky. Kovová kostra trupu byla v přední části kryta hliníkovými plechy, zbytek trupu a dřevěná kostra křídel byly potaženy plátnem. Výztužné sloupky mezi křídly byly z ocelových trubek a opláštěny aerodynamickým obložením ze dřeva. V baldachýnu byla umístěna spádová benzínová nádrž.

AP.32 poháněl vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Walter Jupiter IV o výkonu 309 kW (420 k), APb.32 Walter Jupiter VI o výkonu 330 kW (450 k), s dvoulistou nestavitelnou dřevěnou vrtulí.

Výzbroj tvořily dva synchronizované kulomety vz. 28 ráže 7,92 mm v trupu. Pozorovatel ovládal kulometné dvojče vz. 28. Celková zásoba munice činila 1100 nábojů.
Pumy do celkové hmotnosti 120 kg u AP.32 a 250 kg u APb.32 mohly být zavěšeny pod spodním křídlem.

Technické parametry

Aero AP.32 (Letectví, září 1930)
  • Osádka: 2 (pilot a pozorovatel/střelec)
  • Rozpětí: 12,4 m (A-32), 12,8 m (AP-32)
  • Délka: 8,2 m (A-32), 8,14 m (AP-32)
  • Výška: 3,10 m (A-32), 3,45 m (AP-32)
  • Nosná plocha: 36,50 m2 (A-32), 36,45 m2 (AP-32)
  • Prázdná hmotnost: 1 046 kg (AP-32), 1 072 kg (AP-32)
  • Vzletová hmotnost: 1 917 kg (AP-32), 1 927 kg (AP-32)
  • Pohonná jednotka: 1 × devítiválcový, vzduchem chlazený hvězdicový motor Walter Jupiter IV nebo VI
    • nominální, jmenovitý výkon: 308 kW / 420 k při 1750 ot/min (Jupiter IV), 330 kW / 450 k při 1750 ot/min (Jupiter VI)
    • maximální, vzletový výkon: 330 kW / 450 k při 1850 ot/min (Jupiter IV), 399 kW / 543 k při 1850 ot/min (Jupiter VI)
  • Vrtule: dvoulistá, dřevěná s pevným nastavením

Výkony

  • Maximální rychlost: 226 km/h (A-32), 235 km/h (AP-32)
  • Cestovní rychlost: 192 km/h (A-32), 200 km/h (AP-32)
  • Dostup: 5 500 m (A-32), 6 700 m (AP-32)
  • Stoupavost: 171 m/min
  • Výstup do výše 5 000 m: 29,2 minuty (A-32), 27 min. (AP-32)
  • Dolet: 796 km (A-32), 950 km (AP-32)
  • Vytrvalost: 4 hodiny letu

Výzbroj

  • 2 × synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
  • 2 × pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm na kulometném kruhu Škoda
  • 120 kg pum na šesti závěsnících Pantof pod křídly a 2 světelné rakety Michelin pod trupem

Externí odkazy