V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

MiG I-250

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 2. 4. 2009, 19:17; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
MiG I-250

Mikojan-Gurevič I-250 byl sovětský stíhací letoun vyvinutý za druhé světové války, který byl mezičlánkem mezi vrtulovým a proudovým letadlem. Vznikl v konstrukční kanceláři Mikojan-Gurevič, která sestrojila dva významné válečné letouny – MiG-1 a MiG-3. V průběhu války docházelo k dalšímu zdokonalování těchto typů, ovšem žádná z dalších verzí nebyla zavedena do sériové výroby. Konstruktéři však začali pracovat na prototypech proudových letounů, ovšem výsledky prozatím neodpovídaly vynaložené námaze. Jednou z možností urychlení vývoje bylo zhotovení letounu, kde by byl kombinovaný klasický vrtulový a reaktivní pohon. Byl sestrojen hybridní motor VK-107, který poháněl zároveň kompresor i vrtuli. První prototyp I-250 vzlétl počátkem března 1945. Zkoušky dále pokračovaly, přičemž letoun při použití motokompresorového proudového motoru dosahoval rychlosti 800 km/h. V průběhu nich však došlo k havárii, při které zahynul pilot. Zkoušky však pokračovaly dále na druhém prototypu až do roku 1946, kdy byly ukončeny. Sériová výroba letounu, který byl označen jako MiG-13, byla zahájena v první polovině roku 1946. V této době však již došlo k zalétávání čistě proudového prototypu MiG-9.

Použití

Letouny MiG-13 byly zařazeny do výzbroje námořního letectva Severní a Baltské flotily, kde setrvaly v činné službě až do roku 1950. Mezi piloty byly poměrně oblíbené, a to zejména pro svou jednoduchost a nenáročnost přechodu z klasických vrtulových letadel.

Technické údaje

  • Výrobce: Státní letecký průmysl SSSR (OKB MiG)
  • Kategorie: stíhací letadlo
  • Osádka: 1
  • Motor: 1x VK-107A o startovním výkonu 1 700 koní, 1x motokompresorový urychlovač prof. Cholščevnikova o tahu 300 N
  • Hmotnost prázdná: 2 935 kg
  • Hmotnost vzletová: 3 680 kg
  • Rozpětí: 9,50 m
  • Délka: 8,18 m
  • Výška: 4,25 m
  • Nosná plocha: 15,00 m²
  • Max. rychlost: 825 km/h
  • Stoupavost: do 5 000 m za 4 min 35 s
  • Dostup: 11 900 m
  • Dolet: 1 816 km
  • Výzbroj : 3x pevný synchronizovaný kanón Berezin B-20 ráže 20 mm

Externí odkazy