V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Renault B-1

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 15. 5. 2023, 12:01; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Tank Renault B1
Rétromobile 2018 - B1 Bis - 1936 - 001.jpg
Rétromobile 2018 - B1 Bis - 1936 - 002.jpg
Tank Renault B1bis na výstavě Rétromobile 2018
Základní charakteristika
Posádka 4
Délka 6,37 m
Výška 2,79 m
Šířka 2,46 m
Hmotnost 28 tun
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 14 - 40 mm
60 mm (Char B1 bis)
Hlavní zbraň 1x kanón ABS 1929 ráže 75 mm,
1x kanón SA-35 ráže 47 mm
Sekundární zbraň 2x kulomet Chatellerault ráže 7,5 mm
Pohon a pohyb
Pohon Renault
250 hp, později 307 hp
Odpružení
Poměr výkonu 9,5 hp/t
Dojezd 135 km

Char B1 byl francouzský těžký tank vzniklý v období před druhou světovou válkou.

V roce 1921 byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku 1926 byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku 1929, ale sériová výroba byla zahájena až v roce 1934. Tank B-1 měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován kanón ABS ráže 75mm a kulomet Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový kanón ve věži. Tank poháněl zážehový motor Renault o výkonu 250 hp. Podvozek sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank B-1 měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47 mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5 mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků B-1.

Roku 1937 se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná B-1 bis. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků B-1 bis.

V letech 19371940 byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení B-1 ter. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal.

Tanky B-1 byly pro Němce v roce 1940 velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky T-34 o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili Němci tento tank do své armády pod označením PzKpfw B-1 (f). Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na Balkáně a v Sovětském svazu, při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům.

Galerie

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Renault B-1
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Renault B-1