Consolidated B-24 Liberator

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 07:53; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Consolidated B-24 Liberator
Image:B-24J-55-CO.jpg
Consolidated B-24J-55-CO Liberator
Základní charakteristika
Určení bombardovací letadlo
Výrobce Consolidated Aircraft Corporation
Konstruktér
První let 29. prosince 1939
Zařazen 1941
Vyřazen
Výroba 1940 - 1945
Vyrobeno 18 188 ks
Varianty
Uživatel USAAF
RAF

Consolidated B-24 Liberator (Osvoboditel) bylo americké bombardovací letadlo, které se stalo významnou zbraní druhé světové války. Na typu létali od května 1943 i letci 311. československé bombardovací perutě RAF.

Obsah

Vývoj

Roku 1935 byl v USA zadán vývoj nového čtyřmotorového bombardovacího letounu s velkým doletem. Kalifornská firma Consolidated Aircraft Corporation vypracovala projekt bombardéru, který byl označen jako Model 32. Prototyp vzlétl poprvé 29. prosince 1939, ale očekávané výkony nepodal. Přesto Francouzi a Britové o tento stroj projevili zájem, avšak dodávkám do Francie zabránila její rychlá porážka nacistickým Německem. Proto některé vyrobené kusy nazvané LB-30 byly dodány Britům, zbytek převzalo americké armádní letectvo. Některé kusy z LB-30 byly ve Velké Británii vyzbrojeny čtyřkulometnými střeleckými věžemi Boulton-Paul dvou typů instalovanými na hřbetě trupu a na zádi a jako takové nesly označení Liberator Mk.II. Američané využívali LB-30 a B-24 převážně dopravním účelům. Roku 1940 byla testována nová varianta XB-24B, která byla osazena čtyřmi motory Pratt & Whitney R-1830-41 (S4C4G) s turbokompresory, které zachovávaly výkon motorů 895 kW (1200 hp) i ve výšce 7 625 metrů. Z tohoto typu byla odvozena verze B-24C, která nesla střeleckou věž Martin těsně za kabinou pilotů a další tři kulomety v přídi a v bocích trupu. Počátkem roku 1942 začaly být dodávány modernizované letouny B-24D, jejichž vybavení se neustále zlepšovalo a zdokonalovalo. V průběhu války docházelo k postupným modernizacím, čímž se množství typů letounu B-24 Liberator značně rozšířilo.

Bojové užití

Letadlo B-24 se díky svému dlouhému doletu stalo významným strojem na tichomořském bojišti, v Evropě se spolu s Boeingem B-17 stalo hlavním strojem amerického strategického letectva při bombardování Říše. Byl používaný i britskou RAF pří hlídkování nad Atlantickým oceánem, byla jimi vyzbrojena i 311. čs. bombardovací peruť v rámci československých jednotek v RAF. Ta během působení u Pobřežního velitelství potopila jednu velkou nákladní loď (Alsterufer), poškodila 4 hladinová plavidla a několik menších. Dále zaútočila na 35 ponorek, z nichž 4 potopila a vyřadila z boje přibližně 17 nepřátelských stíhačů.

O významu B-24 svědčí i počet vyrobených kusů, který do roku 1945 dosáhl úctyhodných 18 188.

Specifikace

Soubor:446th-b24s2.jpg
Liberatory 446. bombardovací skupiny USAAF

Technické údaje

  • Posádka: obvykle 10 mužů
  • Délka: 20,47 m
  • Rozpětí: 33,52 m
  • Výška: 5,49 m
  • Plocha křídel: 97,36 m²
  • Prázdná hmotnost: cca. 16 783 kg
  • Vzletová hmotnost : cca. 29 484 kg
  • Pohonná jednotka: 4x dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt & Whitney R-1830-65 Twin Wasp s turbokompresorem, každý o výkonu 895 kW (1200 hp) při vzletu

Výkony

  • Maximální rychlost: 467 km/h
  • Dolet: 3540 - 6000 km
  • Dostup: 8 534 m
  • Stoupavost: 274 m/min

Výzbroj

  • 10x kulomet Browning ráže 12,7 mm (8 umístěno v párech v motoricky ovládaných střeleckých věžích typu Consolidated/Motor Product nebo Emerson v přídi, typu Martin na hřbetu trupu, v kulovité spodní věži typu Briggs-Sperry a ve věži Consolidated/Motor Product na zádi, 2 kulomety ručně ovládané střelci v bocích přední části trupu)
  • 2 pumovnice pro až 3 629 kg pum, 2 pumy o hmotnosti á 1814 kg mohly být podvěšeny pod křídlo namísto interního nákladu pum

Výrobci

Externí odkazy