V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Bell XP-77

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 12. 5. 2011, 07:24; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Bell XP-77
Bell XP-77 in flight (SN 43-34916). This aircraft was destroyed in a crash on Oct. 22, 1944 061024-F-1234P-048.jpg
Bell XP-77 za letu (SN 43-34916).
Tento stroj byl zničen při nehodě 22. října 1944
Základní charakteristika
Určení Prototyp stíhacího letounu
Výrobce Bell Aircraft Corporation
Konstruktér Robert J. Wood[1]
První let 1. dubna 1944
Zařazen
Vyřazen prosinec 1944
Výroba
Vyrobeno 2
Varianty
Uživatel USAAF

Bell XP-77 byl lehký stíhací letoun, postavený firmou Bell Aircraft Corporation na zakázku amerických armádních leteckých sil (United States Army Air Corps), předchůdce pozdějšího amerického armádního letectva. To požadovalo lehký stíhací letoun s nekomplikovanou konstrukcí, vyrobený z nestrategických materiálů.[1] Vývoj letounu postupoval pomalu, k nedostatku strategických surovin nedošlo a americké letectvo mělo dostatek výkonných stíhacích strojů, což vedlo ke zrušení celého projektu v roce 1944.

Obsah

Vývoj

Projekt společnosti Bell byl zahájen v prosinci roku 1941 objednávkou USAAF na stavbu dvou prototypů lehké stíhačky.[1] Dne 9. září 1942 objednalo USAAF stavbu šesti prototypů pro letové a dalších dvou pro statické zkoušky, práce na projektu se však neustále prodlužovala. Bell byl vytížen vývojem a stavbou svých typů P-39, P-63 a P-59 a proto se letounu XP-77 nedostávalo příliš vysoké priority.[1] Jelikož válečná situace se vyvíjela příznivě a strategických surovin byl v USA dostatek, byla objednávka prototypů XP-77 v srpnu roku 1943 snížena na dva kusy (v té době ještě nebyl dokončen ani jeden kus).[2]

První let prototypu proběhl pravděpodobně 1. dubna 1944[2] na letišti Wright Field. Testy ukázaly, že letoun řadu nedostatků, například problémy s vibracemi ocasních ploch a špatným výhledem pilota. Výkony letounu byly nízké, protože byl podmotorovaný a protože při zkouškách ještě ani nenesl výzbroj a pancéřování, nedalo se čekat jejich zlepšení. Testy pokračovaly na zkušební základně Eglin Field, kde byl 2. října 1944[2] ztracen druhý prototyp XP-77, který se při jednom z manévrů dostal do obrácené vývrtky a pilot ho musel opustit na padáku. První prototyp byl ještě nějaký čas testován, ale v prosinci roku 1944 byl celý projekt jako neperspektivní zrušen.[2]

Konstrukce

První prototyp XP-77 (SN 43-34915)

Projekt XP-77 představoval malý letoun, který svou koncepci připomínal spíše závodní letadla z třicátých let. Byl vyroben především ze dřeva a překližky. Letoun měl dolnoplošnou koncepci a podobně jako jiný typ firmy Bell, typ P-39 Airacobra, byl vybaven příďovým podvozkem. Přední noha se sklápěla směrem dozadu a hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu. Podvozek byl poháněn elektricky.[1] Křídlo (stejně jako trup) bylo dřevěné s překližkovým potahem, klapky byly ovládány elektricky.[1]

V dlouhé přídi se nacházel vzduchem chlazený invertní dvanáctiválec do V typu Ranger V-770, který roztáčel dvoulistou stavitelnou vrtuli. Pro letoun byla zvolena verze Ranger XV-770-9 vybavená kompresorem, protože se ale jeho vývoj opozdil, poháněla prototyp slabší verze motoru Ranger XV-770-7 bez kompresoru.

Kabina pilota se nacházela až za odtokovou hranou křídla. Pilota kryl dvoudílný kapkovitý překryt, který mu poskytoval dobrý výhled směrem do stran a dozadu, díky umístění kabiny však měl pilot špatný výhled směrem vpřed. To bylo problematické především při přistání.

Plánovaná výzbroj byla z původně uvažovaných dvou 20mm kanónů a dvou 12,7mm kulometů postupně redukována až na dvojici synchronizovaných kulometů M2 Browning ráže 12,7 mm, umístěných v krytu motoru.[1] Uvažovalo se také o zavěšení pumy do hmotnosti 136 kg či hlubinné nálože o hmotnosti 148 kg.

Hlavní technické údaje[2]

XP-77

  • Posádka: 1 muž (pilot)
  • Rozpětí: 8,39 m
  • Délka: 6,98 m
  • Výška: 2,49 m
  • Nosná plocha: 9,29 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1296 kg
  • Vzletová hmotnost: 1667 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 1829 kg
  • Maximální rychlost:
    • 531 km/h ve výšce 1 200 m
    • 528 km/h ve výšce 3 800 m
  • Dostup: 9 180 m
  • Dolet: 491 km
    • s přídavnou nádrží 885 km
  • Stoupavost: 1 098 m/min

Pohonná jednotka

Plánovaná výzbroj

  • 2 × kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (200 nábojů na hlaveň)[1]
  • 1 × puma o hmotnosti 136 kg
  • 1 × hlubinná nálož o hmotnosti 148 kg

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 KOVÁŘ, Daniel. Bell XP-77. HPM, 1997, roč. 7, čís. 5, s. 5. ISSN 1210-1427
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 KOVÁŘ, Daniel. Bell XP-77. HPM, 1997, roč. 7, čís. 5, s. 7. ISSN 1210-1427.

Externí odkazy