V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Piktorialismus

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 2. 2011, 08:25; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Piktorialismus je fotografický směr, který se objevil kolem roku 1885 a usiloval o přiblížení fotografie malbě nebo grafice. Největšího rozmachu dosáhl na počátku 20. století a začal ustupovat po roce 1914 v souvislosti z nástupem modernismu.

Název toto uměleckého směru poprvé použil Henry Peach Robinson v práci Pictorial Effect in Photography, která byla vydaná v Londýně roku 1869. Charakteristickým znakem piktorialismu bylo zhotovování fotografií procesy ušlechtilých tisků (olejotisk, gumotisk) a používání měkce kreslících objektivů a předsádek. Jde o snahu přiblížit fotografii malbě a jiným uměleckým směrům.

Piktorialismus se obvykle člení podle vývojových období na anglický, impresionistický, secesní a puristický.

Obsah

Anglický piktorialismus

Představiteli anglického piktorialismu byli Oscar Gustave Rejlander, Henry Peach Robinson a Julia Margaret Cameronová. Námětem byly portréty, figurální alegorie a uměle vytvářené scény. Autoři používali techniku fotomontáže (Rejlander, Robinson) a objektivy s měkkou kresbou (Cameronová).[1]

Impresionistický piktorialismus

Secesní piktorialismus

  • ušlechtilé fotografické tisky
  • měkký objektiv
  • objektiv o dlouhé ohniskové vzdálenosti
  • předsádka ke změkčení kresby

Puristický piktorialismus

Pro puristický piktorialismus bylo příznačné užívání prostředků změkčujících fotografický obraz s cílem vystihnout atmosféru motivu. Užívalo se měkce kreslících objektivů a speciálních předsádek, uplatňovalo se protisvětlo, světelné kontrasty, záměrná neostrost, neobvyklá světelná atmosféra a šerosvit. Snímky působily mlhavým, rozplývavým „impresionistickým“ dojmem.[2]

Významní představitelé piktorialismu

Velká vlna, Gustave Le Gray - 1857
Clarence H. White (1871-1925): Děšťové kapky (1903)
Hugo Henneberg (1863–1918): Motiv z Pomořanska, 1895-96, vytištěno 1902
Hans Watzek (1848–1903): Ovce, 1901
Kazuma Ogawa alias Ogawa Isshin (1860-1928): Samuraj v historické výzbroji, okolo 1880

Fotografické techniky

Literatura

  • HLAVÁČ, Ĺudovít. Dejiny fotografie. Martin : Osveta, 1987. (slovensky) 
  • Franz-Xaver Schlegel: Pictorialism. In: Encyclopedia of Twentieth-Century Photography. New York 2006, Band 3, S. 1262-1266.
  • Franz-Xaver Schlegel: Das Leben der toten Dinge - Studien zur modernen Sachfotografie in den USA 1914-1935. 2 Bände, Art in Life, Stuttgart 1999, ISBN 300-004-407-8.

Související články

Externí odkazy



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.