V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Polikarpov ITP

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 21. 9. 2013, 10:00; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Polikarpov ITP
Základní charakteristika
Určení prototyp stíhacího letounu
Výrobce Polikarpov
Konstruktér Nikolaj Nikolajevič Polikarpov
První let 23. února 1942
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 2
Varianty
Uživatel SSSR

Polikarpov ITP (ITP je zkratka z ruského Истребитель Тяжелый Пушечный, volně přeloženo stíhačka s těžkým kanónem) bylo sovětské letadlo, v prototypu navržené v roce 1941.

Historie

V listopadu 1940 navrhl Nikolaj Nikolajevič Polikarpov stíhací letadlo, vybavené těžkým kanónem, navržené k doprovodu a zastavování bombardérů a pozemním útokům proti obrněným vozidlům. Nové ITP využívalo nový motor Mikulin M-107P s výkonem 1230 kilowattů a také jeden kanón ráže 37 mm a dva kanóny ráže 20 mm. Letadlo vycházelo z Polikarpovových starších návrhů, převážně z nerealizovaného návrhu letadla Polikarpov I-200 (toto bylo později znovu přepracováno jako MiG-1 a MiG-3) a z letadla Polikarpov I-185.

První prototyp ITP byl dokončen v září 1941. Po německých útocích bylo ale toto letadlo evakuováno do Novosibirsku a poprvé vzlétlo 23. února 1942. Motor M-107P se ukázal jako nespolehlivý a proto byl na sklonku roku 1942 nahrazen za motor M-107PA. S touto změnou byla také pozměněna výzbroj, kterou dále tvořily pouze tři kanóny ráže 20 mm. Zkoušky ve vzduchu nebyly dokončeny, protože kostra letadla procházela zároveň statickými zkouškami na zemi.

Druhý prototyp byl vyroben v roce 1942. Byl vybaven motorem Mikulin AM-37, který byl později (v prosinci) nahrazen za výkonnější Mikulin AM-39. Poprvé vzlétl 23. listopadu 1943, kde dosáhl maximální rychlosti 600 km/h v nízké výšce a 655 km/h ve výšce 2500 m. Projekt počítal s vyšší rychlostí, ale motor nebyl ještě zcela dokonalý.

První zkoušky ukázaly, že zkušený pilot v tomto letadle má větší šanci zničit německá lehká a střední obrněná vozidla, než pilot v legendárním letadle Iljušin Il-2. Bohužel problémy s motorem vývoj letadla velmi zpomalily, až byl nakonec po Polikaropovově smrti v červnu 1944 zastaven úplně.

Vlastnosti (druhé verze prototypu)

  • Posádka: 1
  • Délka: 9,2 m
  • Rozpětí křídel: 10 m
  • Výška: 2,65 m
  • Nosná plocha: 16,50 m2
  • Hmotnost prázdného letadla: 2 910 kg
  • Hmotnost naloženého letadla: 3 570 kg
  • Motor: kapalinou chlazený Mikulin AM-39, výkon 1345 kW
  • Maximální rychlost: 655 km/h
  • Maximální dolet: 980 km
  • Praktický dosah: 11,5 km
  • Stoupavost: 13,9 m/s
  • Specifické zatížení: 216 kg/m2
  • Hmotnost/výkon: 380 W/kg
  • Výzbroj: tři kanóny ŠVAK ráže 20 mm, čtyři 100 kg bomby nebo osm raket RS-82