V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Letoun
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | + | [[Soubor:etihad.airways.1.750pix.jpg|thumb|250px|[[Airbus A330]]-200 Etihad Airways přistává na [[letiště Heathrow|letišti Heathrow]] v [[Londýn]]ě]] | |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:QantasLink (National Jet Systems) Boeing 717-200 PER Lim-3.jpg|thumb|250px|[[Boeing 717]] společnosti QantasLink v [[Perth]]u]] |
'''Letoun''' je motorové [[letadlo]] [[letadlo těžší vzduchu|těžší vzduchu]], používající ke svému pohybu [[aerodynamika|aerodynamických]] sil (tedy '''[[aerodyn]]''', na rozdíl od [[aerostat]]ů, využívajících k letu aerostatických sil), s pevnými [[nosné plochy|nosnými plochami]] (obvykle s pevnými křídly). | '''Letoun''' je motorové [[letadlo]] [[letadlo těžší vzduchu|těžší vzduchu]], používající ke svému pohybu [[aerodynamika|aerodynamických]] sil (tedy '''[[aerodyn]]''', na rozdíl od [[aerostat]]ů, využívajících k letu aerostatických sil), s pevnými [[nosné plochy|nosnými plochami]] (obvykle s pevnými křídly). | ||
- | |||
==Rozdělení letounů== | ==Rozdělení letounů== | ||
- | + | [[Soubor:Concorde interior.jpg|thumb|250px|Pohled do kokpitu letounu [[Concorde]]]] | |
+ | [[Soubor:Tu-144-cockpit2.jpg|thumb|250px|Pohled do kokpitu letounu [[Tupolev Tu-144|Tu-144]]]] | ||
===Podle účelu=== | ===Podle účelu=== | ||
*[[Dopravní letoun]] | *[[Dopravní letoun]] | ||
Řádka 12: | Řádka 12: | ||
===Podle pohonu=== | ===Podle pohonu=== | ||
- | |||
Letouny používají tyto pohonné jednotky: | Letouny používají tyto pohonné jednotky: | ||
- | *tryskové | + | * tryskové |
- | **lopatkové | + | ** lopatkové |
- | ***[[Proudový motor|proudové]] | + | *** [[Proudový motor|proudové]] |
- | ***[[Dvouproudový motor|dvouproudové]] | + | *** [[Dvouproudový motor|dvouproudové]] |
- | ***[[Turbohřídelový motor|turbohřídelové]] | + | *** [[Turbohřídelový motor|turbohřídelové]] |
- | **bezlopatkové | + | ** bezlopatkové |
- | ***[[Náporový motor|náporové]] | + | *** [[Náporový motor|náporové]] |
- | ***[[Pulzační motor|pulzační]] | + | *** [[Pulzační motor|pulzační]] |
- | **[[ | + | ** [[Raketový motor|raketové]] (jen některé experimentální stroje) |
*vrtulové | *vrtulové | ||
Řádka 30: | Řádka 29: | ||
===Podle nosných ploch=== | ===Podle nosných ploch=== | ||
- | |||
Toto dělení vychází z počtu ploch respektive párů křídel na : | Toto dělení vychází z počtu ploch respektive párů křídel na : | ||
*jednoplošníky (monoplány) | *jednoplošníky (monoplány) | ||
Řádka 58: | Řádka 56: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Aircraft}}{{Commonscat|Aircraft}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Letadla]] | [[Kategorie:Letadla]] |
Aktuální verze z 28. 6. 2016, 16:22
Letoun je motorové letadlo těžší vzduchu, používající ke svému pohybu aerodynamických sil (tedy aerodyn, na rozdíl od aerostatů, využívajících k letu aerostatických sil), s pevnými nosnými plochami (obvykle s pevnými křídly).
Obsah |
Rozdělení letounů
Podle účelu
Podle pohonu
Letouny používají tyto pohonné jednotky:
- tryskové
- lopatkové
- bezlopatkové
- raketové (jen některé experimentální stroje)
- vrtulové
- pístové
- turbovrtulové
- reaktivní vrtule (experimentální)
Podle nosných ploch
Toto dělení vychází z počtu ploch respektive párů křídel na :
- jednoplošníky (monoplány)
- dvojplošníky (biplány )
- trojplošníky (triplány )
- … atd.
Podle způsobu vzletu a přistání
Podle druhu vzletové a přistávací dráhy na
- pozemní (teraplány)
- kolové (klasické uspořádání )
- lyžinové (zimní resp. arktické)
- vodní (hydroplány).
Podle speciálního způsobu vzletu
Zde existují některé speciální typy :
- VTOL = Vertical Take off and Landing = kolmo vzlétající a přistávající,
- STOL = Short Take off and Landing = krátce vzlétající a přistávající.
Letoun spolu s kluzáky patří do rodiny plošníků.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |