V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Ervěnický koridor

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{Wikipedia-cs|Ervěnický koridor|700}}
+
[[Soubor:KIF 0353.JPG|thumb|220px|Průhyby silnice na Ervěnickém koridoru]]
-
 
+
'''Ervěnický koridor''' je mohutný [[násep]], který se zvedá ze dna [[uhlí|uhelné pánve]] místy až do maximální výšky 170 metrů. Nachází se v severozápadních [[Česká republika|Čechách]].
 +
 
 +
Ervěnický koridor začíná u [[Jirkov]]a a vede po dlouhém náspu územím, kde se až do 2. poloviny [[20. století]] nacházela obec [[Ervěnice]] (podle ní nese koridor svůj název) až k železniční stanici [[Třebušice]] v [[Komořany (Most)|Komořanech]] u Mostu. Jeho délka je přibližně 11 km.
 +
 
 +
Po zemním tělese tvořeném [[důlní výsypka|důlní výsypkou]] vede [[Železniční trať Ústí nad Labem - Chomutov|železniční trať č. 130 Ústí nad Labem - Chomutov]]. Podél severního svahu probíhá [[silnice]] I. třídy č. 13 ([[I/13]]) (též i evropská silnice E442) a ještě blíže [[Lom ČSA|lomu Československé armády]] řeka [[Bílina (řeka)|Bílina]] svedená do [[potrubí]]  4xJs 1200mm. Od roku ([[2007]]) se připravují plány na [[revitalizace|revitalizaci]] koryta [[Bílina (řeka)|Bíliny]], vytvoření [[meandr|meandrů]] a podpoření samočistící schopnosti.<ref>[http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_ULK315 EIA - Revitalizace Bíliny ( revitalizace zatrubněné části a spojovacího koryta)]</ref><ref>[http://www.estav.cz/zpravy/nove/bilina-tezba-uhli-chomutovsko.html Řeka Bílina se vrátí do krajiny - nyní je kvůli uhlí v potrubí]</ref><ref>[http://litvinov.sator.eu/kategorie/krusnohori/v-prirode/bilina-reka-mucednice Bílina - řeka mučednice]</ref> Důvodem navrácení do koryta je stabilita terénu a vzdalování lomových lokalit. Po koridoru jsou vedeny téměř všechny [[inženýrské sítě]] z Chomutova do Mostu.
 +
 
 +
Koridor vznikl na hraně lomu ČSA a Jan Šverma (který dalším postupem přešel v [[lom Vršany]]). V roce 1964 bylo uvolněno místo pro jeho vytvoření, kdy docházelo k vyuhlení zásob uhlí a postupu směrem od koridoru. S tím jak těžba postupovala, tak byla v místě koridoru zakládána výsypka. V období od roku 1964 - 1985 bylo na trasu koridoru přemístěno 520 mil. [[Metr krychlový|m3]] skrývkových hmot.<ref>[http://www.zdarbuh.cz/reviry/mus/velkolom-csa-v-shr-3/ Velkolom ČSA v SHR (3)]</ref>
 +
Předpokládalo se, že násep bude zpočátku klesat až o půl metru za rok. Proto tu byly postaveny čtvery [[kolej]]e – po dvou se jezdilo, další dvě se průběžně opravovaly.
 +
 
 +
Součástí železniční části koridoru je i přemostění části vodní nádrže [[Vodní nádrž Újezd|Újezd]].
 +
{{RIGHTTOC}}
 +
Na konci zatrubnění řeky [[Bílina (řeka)|Bíliny]] je ve výtokovém objektu [[MVE]] Ervěnický koridor. <ref>[http://calla.ecn.cz/atlas/detail.php?kat=3&id=980 MVE Ervěnický koridor]</ref>
 +
 
 +
== Související články ==
 +
* [[Mostecký koridor]]
 +
== Souřadnice ==
 +
{{Geo dms|50|30|44|N|s|13|30|13|E|v|type:landmark_region:CZ}}
 +
== Reference ==
 +
<references />
 +
== Externí odkazy ==
 +
* [http://zpravy.idnes.cz/foto.asp?galerie=koridor&nazev_galerie=7%20div%25u016F%3A%20Erv%25u011Bnick%FD%20koridor Koridor v anketě MF Dnes Sedm divů ČR]
 +
 
 +
 
 +
{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Železniční koridory]]
[[Kategorie:Železniční koridory]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]]
[[Kategorie:Doprava v okrese Most]]
[[Kategorie:Doprava v okrese Most]]
 +
[[Kategorie:Mostecká pánev]]
[[Kategorie:Povodí Bíliny]]
[[Kategorie:Povodí Bíliny]]
 +
[[Kategorie:Jirkov]]
 +
[[Kategorie:Vrskmaň]]
[[Kategorie:Ervěnice]]
[[Kategorie:Ervěnice]]
 +
[[Kategorie:Most]]

Aktuální verze z 5. 8. 2014, 22:34

Průhyby silnice na Ervěnickém koridoru

Ervěnický koridor je mohutný násep, který se zvedá ze dna uhelné pánve místy až do maximální výšky 170 metrů. Nachází se v severozápadních Čechách.

Ervěnický koridor začíná u Jirkova a vede po dlouhém náspu územím, kde se až do 2. poloviny 20. století nacházela obec Ervěnice (podle ní nese koridor svůj název) až k železniční stanici Třebušice v Komořanech u Mostu. Jeho délka je přibližně 11 km.

Po zemním tělese tvořeném důlní výsypkou vede železniční trať č. 130 Ústí nad Labem - Chomutov. Podél severního svahu probíhá silnice I. třídy č. 13 (I/13) (též i evropská silnice E442) a ještě blíže lomu Československé armády řeka Bílina svedená do potrubí 4xJs 1200mm. Od roku (2007) se připravují plány na revitalizaci koryta Bíliny, vytvoření meandrů a podpoření samočistící schopnosti.[1][2][3] Důvodem navrácení do koryta je stabilita terénu a vzdalování lomových lokalit. Po koridoru jsou vedeny téměř všechny inženýrské sítě z Chomutova do Mostu.

Koridor vznikl na hraně lomu ČSA a Jan Šverma (který dalším postupem přešel v lom Vršany). V roce 1964 bylo uvolněno místo pro jeho vytvoření, kdy docházelo k vyuhlení zásob uhlí a postupu směrem od koridoru. S tím jak těžba postupovala, tak byla v místě koridoru zakládána výsypka. V období od roku 1964 - 1985 bylo na trasu koridoru přemístěno 520 mil. m3 skrývkových hmot.[4] Předpokládalo se, že násep bude zpočátku klesat až o půl metru za rok. Proto tu byly postaveny čtvery koleje – po dvou se jezdilo, další dvě se průběžně opravovaly.

Součástí železniční části koridoru je i přemostění části vodní nádrže Újezd.

Obsah

Na konci zatrubnění řeky Bíliny je ve výtokovém objektu MVE Ervěnický koridor. [5]

Související články

Souřadnice

Reference

  1. EIA - Revitalizace Bíliny ( revitalizace zatrubněné části a spojovacího koryta)
  2. Řeka Bílina se vrátí do krajiny - nyní je kvůli uhlí v potrubí
  3. Bílina - řeka mučednice
  4. Velkolom ČSA v SHR (3)
  5. MVE Ervěnický koridor

Externí odkazy