V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Trup letadla
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Soubor:Fuselage-747.jpg|right|thumb|Trup letounu [[Boeing 747]]]] | [[Soubor:Fuselage-747.jpg|right|thumb|Trup letounu [[Boeing 747]]]] | ||
- | '''Trup''' je hlavní část [[letoun]]u, která spojuje [[nosná plocha|nosné plochy]] a prostředky řiditelnosti a stability ([[VOP]], [[SOP]], [[balanční křidélka]] apod.). Může (i nemusí) zde být umístěn prostor pro posádku a náklad. Trup musí mít tvar s co nejmenším odporem, konstrukce musí mít vysokou pevnost a trvanlivost a musí být maximálně využity jeho všechny vnitřní prostory. | + | '''Trup''' je hlavní část [[letoun]]u, která spojuje [[nosná plocha|nosné plochy]] a prostředky řiditelnosti a stability ([[VOP]], [[SOP]], [[balanční křidélka]] apod.). Může (i nemusí) zde být umístěn prostor pro posádku a náklad. Trup musí mít tvar s co nejmenším odporem, konstrukce musí mít vysokou pevnost a trvanlivost a musí být maximálně využity jeho všechny vnitřní prostory. |
- | + | ||
- | + | ==Konstrukční řešení== | |
- | * | + | ===Samonosné trubkové=== |
- | * | + | * tento trup je tvořen trubkou, na kterou je na jednou konci upevněn motor, křídlo, podvozek a prostor pro pilota. Na druhém konci nosníku jsou upevněna kormidla. Jedná se o nejjednodušší konstrukci trupu, která se používá pouze u [[ultralight]]ů, protože je velmi levná. |
- | * | + | |
- | * | + | ===Příhradové=== |
+ | * Jedná se o starou a osvědčenou konstrukci, která se v omezené míře používá do současnosti. Je tvořena dvěma nosníky, které jsou propojeny příhradami (příčkami). U letadel, která jsou tvořena touto konstrukci je u trupu velmi málo místa, takže se takovýto trup používá pouze u sportovních a zemědělských letounů. | ||
+ | |||
+ | ===Poloskořepinové=== | ||
+ | * Tato konstrukce je tvořena silným nosným potahem, který je vyztužen celou sadou podélných výztuh. Tyto výztuhy dodávají poloskořepinové konstrukci patřičnou pevnost. Vnitřní prostor konstrukce je volný, takže je lze využít k umístění nákladu, cestujících. | ||
+ | |||
+ | ===Skořepinové=== | ||
+ | * Takovýto trup je tvořen silným potahem. Zpravidla se jedná o více vrstvý potah sandwichového typu - i takovýto trup poskytuje dostatek prostoru pro cestující a pro zboží. | ||
+ | |||
+ | ===Smíšené=== | ||
+ | * Tato konstrukce je tvořena spojením dvou předchozích konstrukcí dohromady. Kombinuje se příhradová s poloskořepinovou nebo příhradová se skořepinovou. | ||
+ | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | |||
* [http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/fuselage.html NASA] | * [http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/fuselage.html NASA] | ||
+ | |||
+ | {{Flickr|Aircraft+fuselages}}{{Commonscat|Aircraft fuselages}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Konstrukce letadel]] | [[Kategorie:Konstrukce letadel]] | ||
- |
Verze z 4. 8. 2014, 09:06
Trup je hlavní část letounu, která spojuje nosné plochy a prostředky řiditelnosti a stability (VOP, SOP, balanční křidélka apod.). Může (i nemusí) zde být umístěn prostor pro posádku a náklad. Trup musí mít tvar s co nejmenším odporem, konstrukce musí mít vysokou pevnost a trvanlivost a musí být maximálně využity jeho všechny vnitřní prostory.
Obsah |
Konstrukční řešení
Samonosné trubkové
- tento trup je tvořen trubkou, na kterou je na jednou konci upevněn motor, křídlo, podvozek a prostor pro pilota. Na druhém konci nosníku jsou upevněna kormidla. Jedná se o nejjednodušší konstrukci trupu, která se používá pouze u ultralightů, protože je velmi levná.
Příhradové
- Jedná se o starou a osvědčenou konstrukci, která se v omezené míře používá do současnosti. Je tvořena dvěma nosníky, které jsou propojeny příhradami (příčkami). U letadel, která jsou tvořena touto konstrukci je u trupu velmi málo místa, takže se takovýto trup používá pouze u sportovních a zemědělských letounů.
Poloskořepinové
- Tato konstrukce je tvořena silným nosným potahem, který je vyztužen celou sadou podélných výztuh. Tyto výztuhy dodávají poloskořepinové konstrukci patřičnou pevnost. Vnitřní prostor konstrukce je volný, takže je lze využít k umístění nákladu, cestujících.
Skořepinové
- Takovýto trup je tvořen silným potahem. Zpravidla se jedná o více vrstvý potah sandwichového typu - i takovýto trup poskytuje dostatek prostoru pro cestující a pro zboží.
Smíšené
- Tato konstrukce je tvořena spojením dvou předchozích konstrukcí dohromady. Kombinuje se příhradová s poloskořepinovou nebo příhradová se skořepinovou.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |