Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Bell XP-77
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 12. 5. 2011, 07:24
Bell XP-77 | ||
Bell XP-77 za letu (SN 43-34916). Tento stroj byl zničen při nehodě 22. října 1944 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Prototyp stíhacího letounu | |
Výrobce | Bell Aircraft Corporation | |
Konstruktér | Robert J. Wood[1] | |
První let | 1. dubna 1944 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | prosinec 1944 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF | |
Bell XP-77 byl lehký stíhací letoun, postavený firmou Bell Aircraft Corporation na zakázku amerických armádních leteckých sil (United States Army Air Corps), předchůdce pozdějšího amerického armádního letectva. To požadovalo lehký stíhací letoun s nekomplikovanou konstrukcí, vyrobený z nestrategických materiálů.[1] Vývoj letounu postupoval pomalu, k nedostatku strategických surovin nedošlo a americké letectvo mělo dostatek výkonných stíhacích strojů, což vedlo ke zrušení celého projektu v roce 1944.
Obsah |
Vývoj
Projekt společnosti Bell byl zahájen v prosinci roku 1941 objednávkou USAAF na stavbu dvou prototypů lehké stíhačky.[1] Dne 9. září 1942 objednalo USAAF stavbu šesti prototypů pro letové a dalších dvou pro statické zkoušky, práce na projektu se však neustále prodlužovala. Bell byl vytížen vývojem a stavbou svých typů P-39, P-63 a P-59 a proto se letounu XP-77 nedostávalo příliš vysoké priority.[1] Jelikož válečná situace se vyvíjela příznivě a strategických surovin byl v USA dostatek, byla objednávka prototypů XP-77 v srpnu roku 1943 snížena na dva kusy (v té době ještě nebyl dokončen ani jeden kus).[2]
První let prototypu proběhl pravděpodobně 1. dubna 1944[2] na letišti Wright Field. Testy ukázaly, že letoun řadu nedostatků, například problémy s vibracemi ocasních ploch a špatným výhledem pilota. Výkony letounu byly nízké, protože byl podmotorovaný a protože při zkouškách ještě ani nenesl výzbroj a pancéřování, nedalo se čekat jejich zlepšení. Testy pokračovaly na zkušební základně Eglin Field, kde byl 2. října 1944[2] ztracen druhý prototyp XP-77, který se při jednom z manévrů dostal do obrácené vývrtky a pilot ho musel opustit na padáku. První prototyp byl ještě nějaký čas testován, ale v prosinci roku 1944 byl celý projekt jako neperspektivní zrušen.[2]
Konstrukce
Projekt XP-77 představoval malý letoun, který svou koncepci připomínal spíše závodní letadla z třicátých let. Byl vyroben především ze dřeva a překližky. Letoun měl dolnoplošnou koncepci a podobně jako jiný typ firmy Bell, typ P-39 Airacobra, byl vybaven příďovým podvozkem. Přední noha se sklápěla směrem dozadu a hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu. Podvozek byl poháněn elektricky.[1] Křídlo (stejně jako trup) bylo dřevěné s překližkovým potahem, klapky byly ovládány elektricky.[1]
V dlouhé přídi se nacházel vzduchem chlazený invertní dvanáctiválec do V typu Ranger V-770, který roztáčel dvoulistou stavitelnou vrtuli. Pro letoun byla zvolena verze Ranger XV-770-9 vybavená kompresorem, protože se ale jeho vývoj opozdil, poháněla prototyp slabší verze motoru Ranger XV-770-7 bez kompresoru.
Kabina pilota se nacházela až za odtokovou hranou křídla. Pilota kryl dvoudílný kapkovitý překryt, který mu poskytoval dobrý výhled směrem do stran a dozadu, díky umístění kabiny však měl pilot špatný výhled směrem vpřed. To bylo problematické především při přistání.
Plánovaná výzbroj byla z původně uvažovaných dvou 20mm kanónů a dvou 12,7mm kulometů postupně redukována až na dvojici synchronizovaných kulometů M2 Browning ráže 12,7 mm, umístěných v krytu motoru.[1] Uvažovalo se také o zavěšení pumy do hmotnosti 136 kg či hlubinné nálože o hmotnosti 148 kg.
Hlavní technické údaje[2]
XP-77
- Posádka: 1 muž (pilot)
- Rozpětí: 8,39 m
- Délka: 6,98 m
- Výška: 2,49 m
- Nosná plocha: 9,29 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 1296 kg
- Vzletová hmotnost: 1667 kg
- Max. vzletová hmotnost: 1829 kg
- Maximální rychlost:
- 531 km/h ve výšce 1 200 m
- 528 km/h ve výšce 3 800 m
- Dostup: 9 180 m
- Dolet: 491 km
- s přídavnou nádrží 885 km
- Stoupavost: 1 098 m/min
Pohonná jednotka
- 1 × vzduchem chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec Ranger V-770-7
- Výkon motoru: 520 hp (388 kW)
Plánovaná výzbroj
- 2 × kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (200 nábojů na hlaveň)[1]
- 1 × puma o hmotnosti 136 kg
- 1 × hlubinná nálož o hmotnosti 148 kg
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 KOVÁŘ, Daniel. Bell XP-77. HPM, 1997, roč. 7, čís. 5, s. 5. ISSN 1210-1427
- ↑ 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 KOVÁŘ, Daniel. Bell XP-77. HPM, 1997, roč. 7, čís. 5, s. 7. ISSN 1210-1427.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |