Royal Aircraft Factory S.E.5

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení, 2 x VIDEO !!)
 
Řádka 10: Řádka 10:
|vyřazen = [[1918 v letectví|1918]]
|vyřazen = [[1918 v letectví|1918]]
|výroba =  
|výroba =  
-
|vyrobeno kusů = 5 205 ks
+
|vyrobeno kusů = 5 205 kusů
|hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]]
|hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]]
|více uživatelů =  
|více uživatelů =  
Řádka 28: Řádka 28:
==Na frontě==
==Na frontě==
-
[[Soubor:Albert Ball SE5a cockpit.jpg|thumb|right|[[Albert Ball]] v kokpitu svého S.E.5a]]
+
[[Soubor:Albert Ball SE5a cockpit.jpg|thumb|220px|[[Albert Ball]] v kokpitu svého S.E.5a]]
S.E.5 začala používat [[56. peruť]] [[Royal Flying Corps|RFC]] v březnu 1917 i když na západní frontě zahájila bojové operace teprve následující měsíc průzkumným letem [[22. duben|22. dubna]]. Verze S.E.5a byla nasazena na frontu v červnu 1917. V roce [[1918]] bylo letouny S.E.5 vybaveno 21 perutí britského letectva a dvě perutě [[Spojené státy americké|Spojených států]]. Létaly na nich mnohá [[Letecké eso|letecká esa]] jako [[Billy Bishop]], [[Edward Mannock]] nebo [[James McCudden]]. Legendární britský pilot [[Albert Ball]], který zalétával jeden z prvních třech prototypů letoun zpočátku zavrhoval, nakonec však s tímto strojem nárokoval 17 ze svých 44 sestřelů. McCudden komentoval S.E.5 takto:
S.E.5 začala používat [[56. peruť]] [[Royal Flying Corps|RFC]] v březnu 1917 i když na západní frontě zahájila bojové operace teprve následující měsíc průzkumným letem [[22. duben|22. dubna]]. Verze S.E.5a byla nasazena na frontu v červnu 1917. V roce [[1918]] bylo letouny S.E.5 vybaveno 21 perutí britského letectva a dvě perutě [[Spojené státy americké|Spojených států]]. Létaly na nich mnohá [[Letecké eso|letecká esa]] jako [[Billy Bishop]], [[Edward Mannock]] nebo [[James McCudden]]. Legendární britský pilot [[Albert Ball]], který zalétával jeden z prvních třech prototypů letoun zpočátku zavrhoval, nakonec však s tímto strojem nárokoval 17 ze svých 44 sestřelů. McCudden komentoval S.E.5 takto:
Řádka 50: Řádka 50:
==Technická data==
==Technická data==
-
[[Image:Royal Aircraft Factory S.E.5 replica.jpg|thumb|right|Replika S.E.5a]]
+
[[Image:Royal Aircraft Factory S.E.5 replica.jpg|thumb|220px|Replika S.E.5a]]
===S.E.5===
===S.E.5===
* '''Posádka:''' 1 (pilot)
* '''Posádka:''' 1 (pilot)
Řádka 110: Řádka 110:
** [[Royal Flying Corps]]
** [[Royal Flying Corps]]
** [[Royal Air Force]]
** [[Royal Air Force]]
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=Nl8R6q9zhTc}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Royal Aircraft Factory S.E.5a – WWI Fighter (anglicky)'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=uNw6gxDZ3qo}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Restored footage of Royal Aircraft Factory S.E.5a'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
==Prameny==
==Prameny==
* L+K 12, ročník LXIX (rubrika ''Letadla 1914-1918'')
* L+K 12, ročník LXIX (rubrika ''Letadla 1914-1918'')
-
==Související články==
+
== Externí odkazy ==
-
*[[Royal Aircraft Establishment|Royal Aircraft Factory]]
+
 
-
{{Britské vojenské letouny první světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Britské vojenské letouny první světové války}}{{Commons|Royal Aircraft Factory S.E.5}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Britská stíhací letadla]]
[[Kategorie:Britská stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Royal Aircraft Factory|S.E.5]]
[[Kategorie:Letadla Royal Aircraft Factory|S.E.5]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 8. 9. 2013, 20:03

Royal Aircraft Factory S.E.5
Royal Aircraft Factory SE5a.jpg
Britská stíhací peruť s letouny S.E.5a
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Royal Aircraft Factory
Konstruktér H. P. Folland, J. Kenworthy
První let 22. listopadu 1916
Zařazen 1917
Vyřazen 1918
Výroba
Vyrobeno 5 205 kusů
Varianty
Uživatel Velká Británie

Royal Aircraft Factory S.E.5 byl britský jednomístný dvouplošný stíhací letoun používaný v první světové válce, vyráběný firmou Royal Aircraft Factory. Vyráběl se v základní verzi S.E.5 (S.E.5s) a později jako vylepšená verze s výkonnějším motorem S.E.5a.

Obsah

Vývoj

Požadavek na vývoj nového stíhacího letounu vznikl pod dojmem momentální letecké převahy Německa během léta 1916. Nová stíhačka dostala řadový osmiválcový motor Hispano-Suiza 8a s výkonem 150 hp (112 kW) a první lety třech, zatím ještě neozbrojených S.E.5 (Scout Experimental 5) proběhly již v listopadu téhož roku. Dva stroje byly zničeny při havárii a na třetím se před zahájením sériové výroby provedly a testovaly ještě další úpravy.

Sotva bylo vyrobeno 77 kusů první varianty S.E.5 (S.E.5s), poháněné buď motory Hispano-Suiza 8A nebo licenčními motory W.4A Python, začal se vyrábět zdokonalený model S.E.5a. Všemi výrobci, mezi které patřily firmy Austin Motors a Vickers bylo vyrobeno celkem 5205 strojů S.E.5. Některé byly přestavěny na dvoumístné cvičné letouny. Po objednávce na 1000 strojů S.E.5 zahájila výrobu také americká firma Curtiss - před koncem války však vyrobila pouze jeden kus.

Použitím motorů řady Hispano-Suiza 8b nebo jejich licenčními deriváty, v Británii u firmy Wolseley Motors Ltd. vyráběnými motory W.4A* Viper, popř. reduktorovými motory Wolseley W.4B Adder s výkonem 200 hp (149 kW) se odstranily problémy s nízkým výkonem prvních motorů a maximální rychlost se zvýšila o 45 km/h.

Podobně jako jiné letouny firmy Royal Aircraft Factory (B.E.2, F.E.2) byl S.E.5 velmi stabilní a dobře vyzbrojený letoun, krom toho také jedním z nejrychlejších stíhačů Velké války srovnatelný například s francouzským SPADem S.XIII. Nebyl sice tak obratný jako Sopwith Camel, ale zase bezpečný pro méně zkušené piloty, kteří se Camelu obávali.

Výzbroj tvořil v trupu napůl zapuštěný synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm a další kulomet Lewis stejné ráže nad horním křídlem upevněný na kolejnicovém závěsu, ze kterého byla možná střelba vzhůru nad letadlo. Poloha kokpitu blíže ke středu trupu sice znesnadňovala výhled směrem dolů vpřed, ale celkový výhled pilota byl uspokojivý.

Na frontě

Albert Ball v kokpitu svého S.E.5a

S.E.5 začala používat 56. peruť RFC v březnu 1917 i když na západní frontě zahájila bojové operace teprve následující měsíc průzkumným letem 22. dubna. Verze S.E.5a byla nasazena na frontu v červnu 1917. V roce 1918 bylo letouny S.E.5 vybaveno 21 perutí britského letectva a dvě perutě Spojených států. Létaly na nich mnohá letecká esa jako Billy Bishop, Edward Mannock nebo James McCudden. Legendární britský pilot Albert Ball, který zalétával jeden z prvních třech prototypů letoun zpočátku zavrhoval, nakonec však s tímto strojem nárokoval 17 ze svých 44 sestřelů. McCudden komentoval S.E.5 takto:

Bylo skvělé sedět v letadle rychlejším než mají Hunové a vědět, že by měli raději zmizet dřív než zažijí opravdové peklo. (volný překlad)

Sholto Douglas, který vedl 84. peruť RFC a létal nejprve na S.E.5, chrakterizoval kvality letounu takto:

  • Pohodlný s dobrým výhledem.
  • Udržuje výkon i manévrovatelnost ve vysokých výškách.
  • Stabilní s dobrým zrychlením při střemhlavém letu.
  • Schopný prudkého stoupání.
  • Použitelný v obranných i útočných manévrech.
  • Celkově pevná konstrukce.
  • Vybaven spolehlivým motorem.

Varianty

S.E.5

S.E.5a

  • Nejvíce vyráběná vylepšená varianta s motorem Hispano-Suiza 8b, 200 k (149 kW).

Technická data

S.E.5

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 8,509 m (pozdější stroje 8,103 m)
  • Délka: 6,375 m
  • Výška: 2,895 m
  • Plocha křídel: 23,21 m²
  • Prázdná hmotnost: 634 kg
  • Vzletová hmotnost: 878 kg
  • Maximální rychlost:
    • 196 km/h ve výšce 914 m
    • 158 km/h ve výšce 4572 m
  • Dostup: 5181 m
  • Čas výstupu do výšky:
    • 1981 m ÷ 8 min
    • 4572 m ÷ 29 min 30 sec
  • Vytrvalost 2,5 h

Pohonná jednotka

Výzbroj

S.E.5a

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 8,103 m
  • Délka: 6,375 m
  • Výška: 2,895 m
  • Plocha křídel: 22,83 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 639 kg
  • Vzletová hmotnost: 930 kg
  • Maximální rychlost: 210 km/h
  • Dostup: 6700 m
  • Čas výstupu do výšky 1981 m: 6 min
  • Vytrvalost 2,5 h

Pohonná jednotka

Výzbroj

Uživatelé

YouTube

Royal Aircraft Factory S.E.5a – WWI Fighter (anglicky)
Restored footage of Royal Aircraft Factory S.E.5a


Prameny

  • L+K 12, ročník LXIX (rubrika Letadla 1914-1918)

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Royal Aircraft Factory S.E.5