Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Royal Aircraft Factory R.E.8
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 27. 5. 2012, 18:57
Royal Aircraft Factory R.E.8 | ||
R.E.8 vyrobený u Siddeley-Deasy Motor Company | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | průzkumný, bombardovací | |
Výrobce | Royal Aircraft Factory | |
Konstruktér | ||
První let | 17. června 1916 | |
Zařazen | 1916 | |
Vyřazen | 1918 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 4 180 | |
Varianty | ||
Uživatel | Velká Británie | |
Royal Aircraft Factory R.E.8 byl britský jednomotorový dvoumístný dvouplošný průzkumný letoun (příležitostně používaný i jako lehký bombardovací), používaný v první světové válce. Vyvinula a vyráběla jej Royal Aircraft Factory (stroj byl vyráběn též v licenci).
Obsah |
Vývoj
R.E.8 (Reconnaissance Experimental 8) měl nahradit zastaralý a snadno zranitelný B.E.2. První prototyp vzlétl 17. června 1916 a první sériový kus byl dodán ke službě ve Francii v listopadu téhož roku. První stroje měly tendenci padat do vývrtky, což vedlo k několika haváriím a dočasnému zákazu startu až do doby, kdy byla zvětšena mohutnost kýlu. R.E.8 byl větší a robustnější než B.E.2 a také lépe vyzbrojen synchronizovaným kulometem Vickers ráže 7,7 mm u pilota a jedním nebo dvěma Lewisy na oběžném kruhu Scarff u pozorovatele. Nejvíce letounů R.E.8 poháněl vzduchem chlazený vidlicový dvanáctiválec Royal Aircraft Factory R.A.F.4a s výkonem 150 hp (112 kW), stroje R.E.8A pak osmiválce Hispano-Suiza 8 o výkonu 200 hp (149 kW). Původně plánovaný motor Rolls-Royce Eagle nebyl nakonec používán kvůli nedostatečné kapacitě výroby. Koncovka výfuku byla nevhodně vyvedena nad horní křídlo, takže posádka nebyla před výfukovými plyny dostatečně chráněna.
Podobně jako jeho předchůdci byl R.E.8 vhodný pro nasazení jako pozorovací, pro řízení dělostřelecké palby.
Na frontě
První jednotkou nasazenou v boji na západní frontě byla 52. squadrona RFC, přesunutá do Francie v únoru 1917. Bohužel k oblibě typu, vedle ne zrovna vynikajících letových vlastností, nepřispěly ani ztráty utrpěné během dubna 1917 (smutně proslulý Bloody April).
Například 13. dubna 1917 se při fotoprůzkumu šestice R.E.8 z 59. squadrony RFC (dva vybavené kamerami, další čtyři je doprovázely) setkala s šesti stíhači Jasta 11, vedených samotným Manfredem von Richthofen (sám sestřelil jeden z nich, šlo o jeden z jeho tří sestřelů toho dne). Všech šest letounů bylo ztraceno, přičemž pět ze šesti osádek letounů nepřežilo. Nutno ovšem podotknout, že průzkumné stroje měly mít původně stíhací doprovod dvanácti vlastních stíhačů, které ale průzkumné letouny minuly a tyto v kritických chvílích letěly osamoceně. Jiný výsledek potom ale samozřejmě nelze očekávat, za srovnatelných podmínek by dopadly stejně kupř. i německé dvoumístné stroje kategorie B či C (popř. jakýkoliv podobný typ).
Do konce roku 1917 bylo R.E.8 vyzbrojeno celkem 17 squadron RFC na západní frontě (další čtyři v Řecku a na Středním Východě), do příměří v listopadu 1918 to bylo stále 21 squadron RAF. Kromě Velké Británie, tedy RFC a RAF (a jejích dominií) používala tento letoun u svých jednotek pouze Belgie (od června 1917).
Záhy po uzavření příměří došlo k vyřazení všech letounů R.E.8 z vojenské služby. I přes některá vylepšení byl R.E.8 považován za jeden z nejhorších letounů první světové války i když se nakonec vyrobilo přes 4180 kusů, poslední objednávky 353 kusů byly zrušeny ihned na konci války. Krom Royal Aircraft Factory se na dodávkách podílely mj. firmy Austin Motors, Standard Motors, Siddeley-Deasy Motor Company, Conventry Ordnance Works a další.
Dochované letouny
Jeden dochovaný exemplář R.E.8 (stroj sériového čísla F3556), který byl zrestaurován v roce 2004, se nachází v Imperial War Museum Duxford ve Velké Británii. Tento letoun byl původně vyroben firmou Daimler a přesunut do Francie v den příměří. Další R.E.8 se nachází v Bruselu v Belgii.
Technická data
R.E.8 (s motorem R.A.F.4a)
- Posádka: 2 (pilot a pozorovatel/střelec)
- Rozpětí: 12,979 m
- Délka: 8,496 m
- Výška: 3,467 m
- Nosná plocha: 35,07 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 818 kg
- Vzletová hmotnost : 1301 kg
- Maximální rychlost:
- 175 km/h (u hladiny moře)
- 153 km/h (ve výšce 3048 m)
- Operační dostup (s pumovým nákladem): 3 353 m
- Čas výstupu do výšky 1981 m: 21 min
- Vytrvalost: 2 hodiny 45 minut
Pohonná jednotka
Vidlicový dvanáctiválec Royal Aircraft Factory R.A.F.4a
- Výkon motoru: 150 hp (112 kW)
Výzbroj
- 1x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
- jeden pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm na oběžném kruhu Scarff ovládaný pozorovatelem
- 101,6-118 kg pum (obvykle dvě 112lb nebo čtyři 65liberní pumy)
Ve výzbroji
Související články
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |